کد خبر: ۶۵۰۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۱۸ دی ۱۳۹۳

اقلیدی‌ها در «عمار»؛ انیمیشن «مورچه و سلیمان» گل کاشت

ریتم ملایم، موسیقی مناسب و ... محسناتی است که در یک مجموعه کوچک و بسیار آموزنده جمع شد.

ساخت هر نوع برنامه به ویژه پویا نمایی برای کودکان بسیار سخت و طاقت فرسا است. افرادی که هر نوع داده ذهنی بر رشد و تربیت اجتماعی تأثیر می‌گذارد نمی‌توان هر نوع برنامه و با هر نوع سنی را برایشان تجویز نمود. اما پویانمایی مورچه و سلیمان به زیبایی توانست خلا موجود در برنامه سازان فرهنگی را برطرف کند. ریتم ملایم داستان، موسیقی مناسب، تصویر سازی دقیق و به ویژه وجود سناریو، محسناتی است که در یک مجموعه ی کوچک و بسیار آموزنده جمع شد.

به گزارش شیرازه به نقل از تریبون مستضعفین؛ در واقع نگاه به این پویا نمایی می‌تواند بردارنده بسیاری از حقایق اساسی باشد که کودکان در آینده با آن سرو کار دارند. مسئله طلب روزی از سوی خداوند حتی در قران نیز با فرهنگ‌سازی منطقی و قابل لمسی صورت می‌پذیرد و اشاره مستقیم به این موضوع کمتر شده است. بر همین اساس این پویانمایی با هدف قرار دادن پیام فیلم در داستانی زیبا و روایت‌گری آن از سوی مورچه مأمور نه تنها جذابیت بصری داستان را افزایش داده بلکه به خلق هنرمندانه داستان دست زده است.

نریشن زیبای فیلم، استفاده ی مناسب از ایات قرآن و ملحوظ بودن روایت داستان از مسئله رزق در کنار تیتراژ جذاب پایانی فیلم می‌تواند هر بیننده ای را جذب خود کند.

داستان این پویا نمایی را باید در یک مجموعه دید. تک قسمتی شدن این پویا نمایی خسارت‌های فراوانی دارد و منجر می‌شود مخاطب نسبت به این مسئله دچار روزمرگی شده و توجه خاص به این موضوع پیدا نماید.بر همین اساس باید مسئولان توجه خاصی به این نوع پویانمای داشته باشند و از آن حمایت کنند.

اما نقد اساسی به این نوع انیمیشن‌ها ساده نگری به مسئله پیام دریافتی از قرآن و روایات است.  بروز رسانی داستان و تقویت باورها می توانست کمک شایانی داشته باشد. شاید بهتر بود کارگردان و  نویسنده ی محترم این برنامه راوی ای را وارد داستان می نمود تا ذهن کنجکاو و پرسشگر مخاطب بیشتر درگیر ارتباط گیری و پیام پویانمایی ملموس می‌شد. هرچند این نگاه نویسنده و کارگردان قابل تقدیر است و می تواند ارزش گذاری شود اما غالباً چنین انیمیشن‌هایی به صورت گذرا و در بازه خاصی پخش شده و تأثیرگذاری‌اش منوط به حواشی روز بر می گردد. ضعفی که بسیاری از برنامه سازان دینی با آن دچار و دامنشان را گرفته است.

در پایان باید گفت کیفیت مناسب تصویر سازی در کنار صداگذاری دقیق و منطقی می تواند به جذابیت های این پویانمایی بیافزاید و مورد پسند مخاطب باشد. غافل از این موضع نیز نباید شویم که مسئله ی انیمیشن و پرداختن به آن نیازمند ارتباط گیری بیشتر مخاطب با موضوع است و به روز رسانی سوژه و موضوعات در کنار توجه حقیقی به واقعیت ها قابلیت اثر گذاری بهتر دارد.

تهیه کننده و کارگردان این انیمیشن ۷ دقیقه ای علی براتی است. مجموعه انیمیشن مورچه و سلیمان که توسط مرکز هنرهای رقومی شهرستان اقلید استان فارس طراحی شده، روایت‌گر بخشی از داستان زندگی حضرت سلیمان را برای مخاطبان کودک و نوجوان به تصویر کشیده است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳
0
انمیشن ؟
:|