کد خبر: ۶۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
نگاهی به 100 همایش دولتی؛

آیا بودجه 204 میلیاردی برای برگزاری همایش، در راستای اقتصاد مقاومتی است؟

دولت در لایحه بودجه 1394 بیش از 200 میلیارد تومان برای برگزاری همایش ها اختصاص داده است که می توان آن را نتیجه فضای حاکم بر خط مشی کلان دولت یازدهم دانست.
به گزارش شیرازه، با توجه به تداوم تحریم ها و محدودیت منابع کشور، سال آینده نیز همچون چند سال اخیر دولت با محدودیت بودجه ای روبرو خواهد بود.

در حالی که در سال جاری به علت عدم تحقق درآمدهای بودجه ای، دولت مجبور به اقداماتی همچون کاهش یارانه آرد و گران کردن نان شده است؛ به نظر می رسد اگر سایر مصارف بودجه ای غیراولویت دار همچون برگزاری همایش ها با قطع یا کاهش بودجه مواجه شوند،این اقدام دولت بیشتر در راستای تدبیر و امید خواهد بود.

اما بر خلاف انتظارات درباره حذف مصارف غیرضروری از بودجه سال آینده، دولت در لایحه بودجه 1394 بیش از 200 میلیارد تومان برای برگزاری همایش ها اختصاص داده است که می توان آن را نتیجه فضای حاکم بر خط مشی کلان دولت یازدهم دانست.

 دولت یازدهم از ابتدای شروع به کار خود تمایل بسیاری به برگزاری همایش ها و کنفرانس ها نشان داده است. 

در اولین گام در همان ماه های آغازین دولت یازدهم، مصوبه ای از هیئت دولت بیرون آمد که از افزایش 6 برابری سقف هزینه های پرداختی دستگاه ها برای برگزاری سمینارها و کنگره های بین المللی حکایت داشت.

در حالی که دولت سابق، سقف هزینه برگزاری همایش های دولتی را حداکثر 25 میلیون تومان تعیین کرده بود، دولت یازدهم این رقم را به 150 میلیون تومان افزایش داد.

نگاهی به 100 همایش دولتی؛ برگزاری همایش ها تا چه حد لازم است؟

پس از آن شاهد برگزاری ده ها همایش از سوی دستگاه های مختلف دولتی بوده ایم. از آنجا که برگزاری همایش ها هزینه های زیادی را به بیت المال و خزانه کشور وارد می کند، طبیعی است در شرایط محدودیت بودجه ای، برگزاری بسیاری از همایش ها توجیهی ندارد.

لازم به یادآوری است برنامه تلویزیونی پایش چند هفته پیش، حذف بودجه همایش ها را به نظرسنجی عمومی گذاشت. در پایان این نظر سنجی 85 درصد از پاسخ دهندگان از نمایندگان مجلس خواستند بودجه همایش ها را از لایحه بودجه سال اینده حذف کنند.

زمانی که دولت یازدهم سقف هزینه برگزاری همایش های دولتی را از 25 میلیون تومان به 150 میلیون تومان افزایش می دهد، این معنا را می رساند که مسئولان دولتی رقم 25 میلیون تومان را برای برگزاری همایش ها کم می دانستند و برای رفع مشکل قانونی اقدام به افزایش آن به 150 میلیون تومان کرده اند.

نگاهی به 100 همایش دولتی؛ برگزاری همایش ها تا چه حد لازم است؟

بنابراین اگر فرضا هزینه برگزاری هر همایش را نصف رقم مصوب دولت یازدهم (نصف 150 میلیون تومان= 75 میلیون تومان) در نظر بگیریم، اعتبار 204 میلیارد تومانی لایحه بودجه سال آینده به معنای تامین هزینه برگزاری بیش از 2700 همایش است.
 
 در جدول زیر 100 نمونه از همایش هایی که از سوی دستگاه های دولتی از ابتدای دولت یازدهم برگزار شده و مقامات دولت نیز در آن ها حضور داشته اند، آورده شده است. 

نگاهی به این همایش ها نشان می دهد عدم برگزاری بسیاری از آنها ثلمه ای به اقتصاد، فرهنگ و سیاست دولتی ها و مردم  وارد نمی کرد. حال تصور کنید سال آینده قرار است بیش از 2000 همایش با بودجه مملکت برگزار شود.

برای دریافت جدول برخی همایش های دولت یازدهم بر روی عکس زیر کلیک نماید.

نگاهی به 100 همایش دولتی؛ برگزاری همایش ها تا چه حد لازم است؟
منبع: مشرق
نظرات بینندگان