کد خبر: ۶۶۸۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
در شورای شهر صورت گرفت

دخل و خرج شهرداری شیراز تصویب شد؛ گردشگری کمترین سهم و عمران بیشترین سهم را دارد

مقرر شد 3 هزار میلیارد تومان از محل عقد قرارداد با بخش خصوصی پروژه مشارکتی اجرایی شود.
به گزارش شیرازه، رئیس کمیسیون تلفیق شورا در روند بررسی و تصویب بودجه 94 شهرداری این شهر اظهار داشت: مبلغ نهایی مورد اجماع شورا، درآمد بودجه را روی 2 هزار و 786 میلیارد تومان بسته که این درآمد از هفت سرفصل و ردیف اعتبار تشکیل شده است.

به نوشته خبرگزاری فارس، محمد‌تقی تذروی افزود: یکهزار و 53 میلیارد تومان درآمد ناشی از عوارض عمومی، 75 میلیارد تومان درآمد ناشی از عوارض اختصاصی، 38 میلیارد تومان بها خدمات موسسات انتفاعی، 83 میلیارد تومان درآمد حاصل از وجوه و اموال، پنج میلیارد و 600 میلیون تومان کمک اعطایی دولت و سازمان‌ها، 366 میلیارد تومان دارایی‌ها و یکهزار و 163 میلیارد تومان سایر منابع تامین اعتبار، هفت ردیف اعتبار اصلی را تشکیل داده‌اند.

وی ادامه داد: این مبلغ بودجه در سه سرفصل هزینه خواهد شد که جمع وظیفه خدمات اداری 106 میلیارد تومان، جمع وظیفه خدمات شهری 304 میلیارد تومان و جمع وظیفه عمران شهرداری در هشت کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و رقم آن 2 هزار و 376 میلیارد تومان برآورد شد.

تذروی با تشریح سهم هر یک از کمیسیون‌ها در بودجه، خاطرنشان کرد: کمیسیون برنامه‌و‌بودجه 82 میلیارد تومان، کمیسیون حمل و نقل 380 میلیارد تومان، خدمات شهری 107 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری 577 میلیارد تومان، کمیسیون شهرسازی 86 میلیارد تومان، عمران یکهزار و 27 میلیارد تومان و کمیسیون فرهنگی 80 میلیارد تومان  و گردشگری 34 میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند.

کل بودجه عمرانی که 2 هزار و 376 میلیارد تومان بوده 85 درصد بودجه را تشکیل می دهد که در 232 پروژه تعریف شده و 178 پروژه ناتمام بوده و 45 پروژه طرح های جدید اری هستند.

نایب رئیس شورای شهر شیراز نیز در توضیح بودجه پیشنهادی شورا گفت: از 2 هزار و 786 میلیارد تومان، 280 میلیارد تومان اوراق مشارکت است، 150 میلیارد تومان آن وام و بخش غیر نقدی و تهاتر 520 میلیارد تومان است که یکهزار و 833 میلیارد تومان بودجه شهرداری منهای این سه بخش است که بید شهرداری خالص این مبلغ را از عوارض و منابع دیگر به دست بیاورد.

محمود‌رضا طالبان افزود: با توجه به آن که از بودجه 2 هزار و 200 میلیارد تومانی سال گذشته 920 میلیارد تومان معادل 74 درصد در 11 ماهه محقق شده و با مقایسه این ارقام با بودجه 94 متوجه می‌شویم که 100 درصد افزایش بودجه داشته‌ایم.

وی با اشاره به قیمت نفت ادامه داد: با توجه به افزایش بودجه بدون توجه به شرایط اقتصادی کشور، شهرداری پروژه‌هایی را آغاز و آنها را زخمی خواهد کرد.

این عضو شورا با اشاره به بودجه‌های تبریز و اصفهان بیان کرد: ما در شرایطی که اقتصاد ضعیف‌تری از تبریز داریم بودجه‌ای معادل آنان تصویب کرده‌ایم که چندان منطقی نیست.

زخمی شدن پروژه‌ها موضوع بدی نیست

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با اشاره به این که وقت افی برای بررسی بودجه وجود داشته گفت: وقتی شهرداری 2 میلیارد و 400 میلیون تومان بودجه پیشنهاد داده و بعد به 2 میلیارد و 600 میلیون تومان افزایش یافته طبیعی است که شورا آن را بالاتر ببرد.

محمدرضا دیهیمی افزود: باید از تجارب شهرهای موفق‌تر از خودمان استفاده کنیم و دائم بر این روال فکر نکنیم که بودجه محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: زخمی شدن پروژه موضوع بدی نیست چرا که شهرداران بعد مجبور به اجرای پروژه خواهند بود و اگر پروژه‌هایی نیمه‌کاره بماند ایرادی ندارد.

علی راستگو اما دیگر عضو شورا بود که در اعتراض به سخنان دیهیمی گفت: زخمی کردن پروژه‌ها و نیمه‌کاره ماندن آن جگر مردم و شهروندان را خون می‌کند و نارضایتی آنان را به دنبال دارد.

وی افزود: این رقم درشت بودجه باعث می‌شود که تمام ادارات به سراغ شهرداری بیایند و با تصور دست باز شهرداری مطالبات خود را افزایش دهند.

رئیس کمیسیون عمران نیز در همین زمینه گفت: بودجه شهرداری ربطی به نفت ندارد بلکه به ابتکار مدیران شهرداری ربط دارد.

رضا محمدیان افزود: مردم پول‌های سرگردان فراوانی دارند که در بانک‌ها و موارد دیگر سرگردان است و اگر مردم ببینند در شهرشان کارهای گردشگری و عمرانی انجام می‌شود در پروژه‌ها مشارکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: تاکید بودجه باید بر جذب سرمایه‌گذار باشد و اگر بنشینیم و بگوییم نمی‌شود رشد نخواهیم کرد و نباید در شرایطی که رتبه پنجم بودجه را در بین کلانشهرها داریم افق دید خود را کوتاه ببندیم.

در نهایت بودجه 2 هزار و 786 میلیارد تومانی به تصویب اعضا رسید و همچنین مقرر شد 3 هزار میلیارد تومان از محل عقد قرارداد با بخش خصوصی پروژه مشارکتی اجرایی شود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
0
سهم ورزش شهروندان کجاست
تیم داری که ندارند حداقل چند تا استخر سرپوشیده احداث کنند