کد خبر: ۷۲۶۳۶
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۳ - ۲۳ تير ۱۳۹۴
بررسی رفتار دوگانه دولت در ماجرای مطهری و انتخاب استاندار

نماینده های نماینده تر!/ آیا در منطق دولت، یک از 18 بزرگتر است؟

باید از وزارت کشور پرسید، اگر نمایندگان فارس نامحرمند، چطور از آن ها انتظار تعامل و همراهی دارند؟
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، عجب حکایتی است، انتخاب استاندار فارس! قریب به 20 روز است که احمدی را استعفا دادند! و فارس با سرپرستی اداره می شود. در این مدت، گزینه های فراوانی روی میز وزارت کشور قرار گرفته است. از نماینده های مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تا گروه های سیاسی به وزیر کشور گزینه هایی را پیشنهاد دادند و از همین رو لابی های سیاسی کم سابقه ای در راهروهای وزارت کشور در حال انجام است، موسوی لاری که نتوانست از نردبان احمدی به هدف خود برسد، این روزها سخت در تلاش است تا وزارت کشور را نسبت به گزینه های خود متقاعد کند. اما هنوز معلوم نیست دقیقا نام چه کسی از گوی وزارت کشور بیرون می آید.

وزیر کشور می گوید گزینه ما سیدمحمدعلی افشانی معاون عمرانی آموزش و پرورش در دولت اصلاحات است. معاون وزیر کشور او را اینگونه معرفی می کند: «این فرد دارای سابقه درخشان است و هیچ گونه سابقه افراطی گری حتی در حد اظهارنظر ندارد.» اما به گواه رسانه ها، افشانی جزء مدیرانی است که در حمایت از متحصنین مجلس ششم از مقام خود استعفا کرده!

نماینده های فارس در مجلس اما جدی ترین مخالف افشانی هستند، آنها معتقدند، او سابقه افراطی گری دارد و غیربومی و ناآشنا با فارس است. 18 موکل مردم فارس در بهارستان روز یکشنبه با تهیه طرح استیضاح وزیر کشور با خروج از صحن علنی مجلس تهدید کردند اگر استاندار شایسته ای برای فارس انتخاب نشود وزیر را استیضاح می کنند و اگر هیئت رئیسه، استیضاح را اعلام وصول نکند استعفا می دهند. آنها می گویند، وزارت کشور به گزینه های نمایندگان که اتفاقا با خط و مشی دولت همسو هستند توجهی نکرده است.

سید احمدرضا دستغیب با یادآوری وعده وزیر کشور برای هماهنگی و جلب نظر نمایندگان ملت هنگام رأی اعتماد می گوید: آقای رحمانی فضلی در روزهای گذشته حتی حاضر نبودند اسم گزینه پیشنهادی را به نمایندگان بدهد.

وزیر کشور اما در واکنش به اعتراض نمایندگان فارس گفت: گزینه های نمایندگان به درد استانداری فارس نمی خوردند و ما آقای افشانی را به دولت معرفی کردیم و امیدواریم با تعامل با نمایندگان مشکلات حل شود.

از میان همه واکنش ها به اتفاقات اخیر، سخنان و توصیه های علی مطهری به دولت جالب بود.

او که خود عامل اصلی استعفای استاندار سابق فارس است می گوید: نمایندگان فقط می توانند پیشنهاد دهند و مثلا بگویند این فرد را اصلح می‌دانیم و تصمیم گیری را بر عهده دولت بگذارند و دیگر دنبال نکنند که چرا فرد معرفی شده انتخاب نشد. وی به دولت توصیه کرد: تحت تاثیر نمایندگان قرار نگیرد و بر گزینه خود اصرار کند.

این نسخه پیچی علی مطهری برای وزارت کشور و قوه مجریه در حالی است که از نظر او نمایندگان فارس حق ندارند درباره دغدغه های موکلین خود با دولت صحبت کنند و فقط باید پیشنهاد بدهند و حق پیگیری هم ندارند!

چگونه است در سال همدلی و همزبانی، بخاطر کتک خوردن علی مطهری - که بارها شیرازه آن را محکوم کرده - باید استاندار یک استان وادار به استعفا شده و وزارت کشور آن را بپذیرد اما حاضر نیستند برای جایگزین استاندار، حداقل به لیست پیشنهادی 18 نماینده فارس اعتنایی کنند؟

آیا خون علی مطهری رنگین تر است یا در منطق دولت عدد 1 بزرگتر از 18 است؟ اگر چنین باشد این رفتار دولت با رباعی خیام نیشابوری مطابقت عجیبی دارد. می گرچه حرام است، ولی تا که خورد/ وانگه به چه میزان و دگر با که خورد

باید از وزارت کشور پرسید، اگر نمایندگان فارس نامحرمند،
چطور از آن ها انتظار تعامل و همراهی دارند؟ جایگاه نظارتی نمایندگان مجلس در نگاه وزیر کشور، کجاست؟ آیا نظارت فقط بعد از اقدام است یا این که نماینده مجلس باید نسبت به آن چه دغدغه دارد قبل از وقوع، اعلام موضع کند و نسبت به اقدام نابجا تذکر دهد؟

کسانی که عملکرد برخی نمایندگان را بخاطر عدم دخالت در انتصاب افراد کم تجربه در دولت گذشته زیر سوال می برند چگونه به خود اجازه می دهند ورود نمایندگان فارس به انتخاب استاندار در دولت روحانی را دخالت در کار دولت بدانند؟

اگر چه مردم دولت را انتخاب کرده اند که به بهبود شرایط بیانجامد و باید مدیرانی کارآمد انتخاب شوند اما نمایندگان هم حق دارند که نگرانی خود را ابراز کنند و این به معنای بی توجهی به اصل تفکیک قوا نیست بلکه به نشانه وجود اختلاف سلیقه و نظر است و نباید این نظرات و موضع گیری های نمایندگان، را به معنای دخالت نمایندگان در امور دولت تعبیر کرد.

علاوه بر آن دولت باید بداند با مخالفت های جدی نمایندگان، ائمه جمعه سراسر استان، 4 عضو خبرگان رهبری باید با تدبری که سنگش را به سینه می زند انتخابی داشته باشد که امید را به کالبد فارس برگرداند نه این که مسیری را طی کند که در 6 سال گذشته سپری شده! 

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴
0
وا بر فارس که یک برج ساز میخواد استاندارش بشه تسلیت بر همه فارسی ها
ناشناس
اون که برج ساز نبود خودش رو برا برج های 25 طبقه داشت می کشت، حالا این یکی بیاد که دیگه تو هر زمین خالی یه برج میفرسته هوا!
موسوی از نورآباد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴
0
واقعا متاسفم که شماها خودتون به اصل تفکیک قوا اشاره می کنید و به راحتی این اصل را نقض می کنید! وظیفه نمایندگان محترم صرفا نظارت است نه دخالت! نمایندگان محترم فقط و فقط دغدغه انتخابات آتی را دارند نه دغدغه مردم را و گرنه مردم به این دولت رای داده و به این دولت اعتماد کرده اند. امیدوارم روزی برسه که برخی مسوولان با وظایف واقعی خود آشنا شده و وارد حوزه وظایف همدیگه نشن! یا علی
عبدالله
آقای موسوی عزیز
سلام
این افراد، نمایندگان مردمند.
نماینده مردمی که نمیپسندند غیر بومی زمامدار این استان گردد.
حق سرزمین فارس این نیست.
ضمناً بد نیست مطالعه به تاریخچه گزینه جدید داشته باشید.
حالا اینها به کنار، واقعاً در فارس، قحط الرجال است؟؟؟!!!
ناشناس
BELARUS
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴
0
سلام
نمايندگان فارس محکم جلوي خودسري وزير کشور بايستيد. مردم غيور فارس پشتيبان شما هستند والسلام
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴
0
اون روزی که علی اقا کتک خورد رحمانی فضلی بایداستیضاح بشه اما حالا میگه رحمانی با جدیت در برابر نماینده مقاومت کن جالب اینم ازاد مرد ما
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴
0
كارهاي مهمتري هم هست وبوده كه نمايندكان دنبالش نيستند ،حالااين استاندار ميخواهد چه كاري بكند كه اين همه شلوغش كردند ،قضيه وصل استان فارس به دريا چي شد،نماينده ها دنبال كردند،يا اين قصه اهميت كمتري از قضيه استانداري داشت!!
سیدمحمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴
0
نماینده ها از اول برای همدلی و همکاری بیشتر با دولت گزینه هایی پیشنهاد دادن که همشون اصلاح طلب بودن . حالا که دولت ژست اعتدال گرفته و همه گزینه ها رو ضعیف تشخیص داده و به اصطلاح دنبال شخص قوی تری هست، نماینده ها هم باید گزینه هایی چون حمید بهبهانی و احمد وحیدی که اوایل این دولت هم بحث در موردش بود و بومی هستن رو پیشنهاد بدن . اگه واقعا دولت دنبال شخص قوی باشه و نظرش به انتخاب افراد افراطی نباشه اینجا معلوم میشه
یاعلی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴
0
اگر استاندار قدرتمند باشه و از پشتیبانی نماینده ها هم برخوردار، اونوقت علاوه بر آرامش به استان می تونه کارهای بزرگ عمرانی هم بکنه و فارس رو به دریا وصل کنه.....
در ضمن این مطهری، خیلی زود دچار آلزایمر شده.... ولش کنید بیچاره رو!!!!
بهادر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴
0
سلام . مردم به دولت رای داده اند و به ان هم اعتماد دارند هیمن امثال شما بودند که باعث شدند تا احمد استعفا دهد وگرنه احمدی انتخاب دولت بود و داشت کارشو انجام می داد . نماینده حق دخالت ندارد انتخاب استاندار حق دولت است و بر اساس معیارهای خود انتخاب خواهد کرد ضمناً کارهای مهمتری برای پیگیری توسط نمایندگان نیز وجود دارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴
0
چرا این نماینگان عزیز وپر کار در زمان تعیین بودجه چنین جسارتی برای گرفتن حق فارس ندارند استانداران قبلی که با نظر نمایندگان منصوب شدند چه گلی بر سر فارس زدند که این استاندار جدید می خواهد بزند فارس همیشه بد بخت است چرا که مسائل جناحی در تمام ادوار بر مسائل عمرانی ارجح بوده است