کد خبر: ۷۳۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۷ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۴

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس: برای احیای 10 درصد دریاچه بختگان حداقل به 300 میلیون متر مکعب آب نیاز داریم

ولوی خشک شدن دریاچه ها را از عوامل اصلی پدیدار شدن ریزگرد ها دانست

به گزارش نبض نی ریز، حمزه ولوی در جلسه شورای اداری شهرستان نی ریز که صبح امروز با حضور امام جمعه و فرماندار نی ریز در مصلی نماز جمعه برگزار شد، بحران آب را مهمترین معضل امروز ایران و به خصوص استان فارس عنوان کرد و گفت: بخش هایی از این بحران با توجه به اصرار استان فارس بر تبدیل شدن به استان اول کشاورزی، پیش بینی می شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس نقش فشارهای خارجی، تحریم ها را در بروز این بحران  اثربخش عنوان کرد و گفت: برخلاف بسیاری از کشورها که از آب های زیرزمینی در مواقع شدید خشکسالی استفاده می کند، کشور ما با بهره مندی از آب های زیر زمینی جهت کاشت  برنج، هندوانه، گوجه و... و صادر کردن آن به کشورهای دیگر به این خشکسالی دامن زده اند.

وی تاکید کرد: بهتر بود به جای استفاده از آب های زیرزمینی و کاشت محصولات کشاورزی، این آب را به دریاچه هایی چون بختگان آورده و آن را به محیط های گردشگری تبدیل کرد که علاوه بر کسب درآمد بیشتر، از بروز خشکسالی هم جلوگیری می شد.

ولوی خشک شدن دریاچه ها را از عوامل اصلی پدیدار شدن ریزگرد ها دانست و بیان داشت: حفظ  پوشش گیاهی می تواند از بروز ریزگردها جلوگیری کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به خشک شدن دریاچه بختگان اظهار داشت: در صورت بارندگی، با حذف چاه های غیرمجاز و تغییرالگوی کشت در اطراف دریاچه و اختصاص حداقل 300 میلیون متر مکعب آب از ذخیره سدها به این دریاچه، شاید 10 درصد دریاچه بختگان در تابستان احیا شود.

ولوی حذف چاه های غیر مجاز، تقویت آب های زیرزمینی، حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از نفوذ آب های شور را از برنامه ریزی های بلند مدت عوامل نجات محیط زیست، دریاچه ها و انسان عنوان کرد.



نظرات بینندگان