کد خبر: ۷۴۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۹ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴

رئیس اتاق بازرگانی شیراز: مشکل اصلی واحدهای شهرک‌ صنعتی کمبود آب است

فرقانی گفت: واحدهای صنعتی مواد غذایی با کمبود آب مواجه هستند و تامین آب آن ها ضروری است.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: 80درصد اشتغال کشور در بخش های خصوصی است و 45 درصد از این تعداد در شهرک‌های صنعتی مشغول فعالیت هستند.

فریدون فرقانی در مراسم گرامیداشت روز ملی حمایت از صنایع کوچک و افتتاح شهرک فناوری صنایع شیمیایی شهرک صنعتی شیراز کمبود آب را مهم‌ترین مشکل واحدهای صنعتی شهرک‌های صنعتی عنوان و اظهار کرد: کمبود آب بسیاری از واحدهای فعال در شهرک صنعتی شیراز را در معرض تعطیلی قرار داده است بنابراین لازم است مسئولان برای تامین آب مورد نیاز این شهرک همت کنند.

وی با یادآوری اینکه در قراردادهای منعقد شده با سرمایه‌گذاران در اختیار قرار گرفتن آب به میزان ۹۰۰ لیتر در ثانیه ذکر شده است، گفت: این درحالی است که اکنون بین ۱۸۰ تا ۲۳۰ لیتر آب در اختیار واحدهای صنعتی قرار می‌گیرد که کافی نیست.

به گفته این مقام مسئول، محصولات واحدهای مواد غذایی مستقر در شهرک صنعتی با سلامت مردم در ارتباط است بنابراین نمی‌توانند از پساب تصفیه خانه شهرک بهره گیرند و با کمبود آب روبرو هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز اظهار کرد: هرچند وضعیت منابع آبی کشور در وضعیت نامطلوب است اما مسئولان استان باید تلاش کنند تا برای نجات واحدهای صنعتی، آب مورد نیاز آن‌ها فراهم شود.

شوک‌های شدید اقتصادی صنایع کوچک را دچار مشکلات زیادی کرده است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس هم در این مراسم از برگزاری هر هفته جلسات شورای گفت‌و‌گو در استان برای حل مشکلات بخش صنعت و بازرگانان استقبال کرد و گفت: تشکیل این شورا برای صنعتگران امیدبخش است.

مسعود راثی با بیان اینکه شوک‌های شدید اقتصادی صنایع کوچک را دچار مشکلات زیادی کرده است، گفت: امروز ۹۲ درصد صنایع استان در زمره صنایع کوچک با گستره اشتغالزایی کمتر از ۵۰ نفر است و صنایع کوچک با ۸۱ هزار پروانه بهره برداری، سهم ۴۵ درصدی در اشتغال صنعتی فارس ایفا می‌کنند که با اضافه شدن صنایع دستی باید گفت که صنایع کوچک سهمی فرا‌تر از آمارهای ارایه شده در اقتصاد استان دارند.

وی با بیان اینکه پرداخت سهم یارانه صنایع از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مغفول مانده است، گفت: صنایع کوچک از تامین و پرداخت نشدن این یارانه بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند و از این رو نیازمند نگاه ویژه و حمایت هستند.

اختصاص بودجه برای ایجاد زیرساخت های لازم در شهرک صنعتی

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در این مراسم گفت: با توجه به راهکارهای تعیین شده برای حمایت از صنایع، بانک ها در این زمینه مسئولیت هایی دارند که می توان گفت همکاری لازم را ندارند.

الیاس طاهری افزود: بانک ها در حالی از صنایع ولو صنایع کوچک حمایت لازم را ندارند که این صنایع زودبازده هستند و زودتر به مرحله اشتغالزایی می رسند و در حل مسایل اجتماعی و کمک به معیشت مردم می توانند نقش ایفا کنند.

وی با اشاره به اختصاص 25 درصد فضای شهرک صنعتی برای فضای سبز گفت: در بودجه سال 95 ایجاد زیرساخت‌های لازم برای واحدهای صنعتی درنظر گرفته شده است.

بنابراین گزارش شهرک فناوری صنایع شیمیایی و مرکز فناوری خدمات کسب و کار شهرک صنعتی شیراز که نخستین و تخصصی‌ترین شهرک صنعتی صنایع کشور است با هزارو ۴۰۰ هکتار وسعت در پنج کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد و بزرگ‌ترین شهرک صنعتی جنوب کشور محسوب می‌شود.

این شهرک صنعتی در دو فاز نخست تکمیل شده و واحدهای صنعتی در آن استقرار یافته‌اند. با تکمیل فازهای ۳ و ۴، امکان توسعه این شهرک صنعتی در فاز پنجم نیز طرح ریزی شده است.

شهرک صنعتی شیراز ظرفیت استقرار چهار هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی با اشتغالزایی ۳۰ هزار نفر را دارد و در مقطع کنونی ۹۹۹ واحد صنعتی در این شهرک با اشتغالزایی ۱۴ هزار و ۶۱۹ نفر در حال فعالیت هستند و هزار و ۵۹۵ واحد صنعتی نیز در مرحله ساخت و ساز برای آغاز فعالیت صنعتی و تولید هستند.

همچنین در پایان این مراسم از واحدهای برگزیده صنایع کوچک در بخش‌های ارتقای تولید، صادرات، ارتقای تکنولوژی و اشتغالزایی نیز تجلیل شد.

نظرات بینندگان