کد خبر: ۷۴۵۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

آیت الله ری شهری در گفتگو با شیرازه: راه پیشگیری از نفوذ دشمن، وحدت است

آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری اظهار کرد: راه پیشگیری از نفوذ دشمن، هوشیاری است و مردم، دولت و مسئولین باید هوشیار باشند تا راه های نفوذ دشمن شناسایی و بسته شود.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، تولیت آستان مقدس سید عبدالعظیم ‌الحسنی (ع) در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از نفوذ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دشمن گفت: درحقیقت مقام معظم رهبری دیده بان نظام هستند و وقتی از دور می بینند که یک حرکتی از دشمن با انگیزه خاصی آغاز شده هشدار می دهند و بحمدالله مردم این هشدار مقام معظم رهبری را خوب دریافت کردند و رسانه ها هم وظیفه دارند این هشدار را به نحو مناسب منتقل و تبلیغ کنند که دشمن نتواند از توافق هسته‌ای سوءاستفاده کند.

آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری اظهار کرد: راه پیشگیری از نفوذ دشمن، هوشیاری است و مردم، دولت و مسئولین باید هوشیار باشند تا راه های نفوذ دشمن شناسایی و بسته شود.

تولیت آستان مقدس سیدعبدالعظیم ‌الحسنی(ع) در مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی علمی ـ پژوهشی «سومین حرم اهل بیت (ع)» که در آستان شاهچراغ (ع) برگزار شد، گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی بی‌تردید نقش بسیار موثری در تعمیق و توسعه معارف و فرهنگ اهل بیت (ع) و معرفت نسبت به خاندان رسالت دارد.

وی آستان نورانی امامزادگان را یکی از مراکز بسیار مهم معرفتی و فرهنگی و یکی از بیوتی دانست که خداوند منان امر به تعظیم و تکریم و تعزیز آن فرموده است و افزود: این مکان‌ها از بیوتی هستند که خداوند منان آن را جایگاه ذکر و انس و ارتباط با خودش قرار داده است.

آیت‌الله ری‌شهری ضمن برشمردن ویژگی‌های برجسته احمدبن موسی (ع) گفت: این بزرگوار دارای شخصیتی بود که امام معصوم ایشان را نسبت به سایر فرزندانش مقدم می‌داشت و با توجه به اینکه نزدیکی به خدا ملاک ارزش و احترام است این نشان می‌دهد که احمدبن موسی(ع) تا چه اندازه‌ای مقرب و نزدیک بودند که امام معصوم تا این حد به او احترام می‌گذاشت.

ویژگی برجسته حضرت شاهچراغ (ع) ولایت‌مداری ایشان است

وی ویژگی برجسته حضرت شاهچراغ (ع) ولایت‌مداری آن حضرت دانست که در تمام مسائل راهگشاست و گفت: مادر احمدبن موسی(ع) نیز در میان اهل بیت حضرت موسی‌بن جعفر (ع) جایگاه ویژه‌ای داشته که حامل اصرار امامت برای امام رضا بوده است.

تولیت آستان مقدس سیدعبدالعظیم حسنی (ع) در ادامه به وظایف خدمتگزاران خاندان اهل بیت (ع) اشاره کرد و گفت: دو وظیفه مهم برعهده خدمتگزاران آستان مقدس است که باید در چنین همایش‌هایی نیز مطرح شود؛ نخست شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی این اماکن نورانی و دوم برنامه‌ریزی برای اینکه از این ظرفیت‌ها آن‌طور که شایسته است، استفاده شود.

آیت‌الله ری‌شهری با تأکید بر لزوم استفاده کامل از ظرفیت‌های بقاع متبرکه گفت: کار خدمتگزاران اهل بیت (ع) تبدیل کردن بقاع آنان به قطب‌های فرهنگی در جامعه است و این مسئله تبدیل به برنامه و سیاست‌های اصولی جامعه شد که دولت باید آن را تبدیل به برنامه کند.

وی با بیان اینکه دولت در تبدیل اماکن متبرکه به قطب فرهنگی جامعه مسئولیت سنگینی دارد، اظهار کرد: اجرایی کردن سیاست‌های کلی نظام بر عهده دولت و مسئولان اجرایی است و باید توجه داشت که هر حرمی مطابق ظرفیت خود باید قطبیت خاص خود را داشته باشد.

تولیت آستان مقدس سیدعبدالعظیم الحسنی (ع) ادامه داد: بقاع متبرکه و امامزادگان در نظام اسلامی و ولایت فقیه و حکومت اهل بیت (ع) تنها پایگاه فرهنگی نیستند بلکه پایگاه سیاسی نظام هستند و قطعاً اگر این اماکن مطابق شأن خودشان قطب فرهنگی شوند قطب سیاسی نظام و پایگاه تقویت سیاسی نظام ولایت فقیه هم خواهند بود به بیان دیگر در نظام اسلامی این اماکن باید تبدیل شود به قطب‌های فرهنگی و سیاسی نه اینکه احزاب در این اماکن رخنه کنند.

آیت‌الله ری‌شهری، حرم‌های اهل بیت (ع) را پایگاه تثبیت و تقویت نظام از طریق انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) به جامعه دانست و افزود: بعد از پیروزی انقلاب برای توسعه این اماکن تلاش زیادی شده است اما هنوز به جاهایی که باید برسیم، نرسیده‌ایم و باید تلاش کنیم تا در نظام اسلامی این اماکن نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و جمهوری اسلامی باشند.

امکانات آستان‌های مقدس نمی‌تواند در خدمت هیچ گروهی از گروه‌های سیاسی باشد
وی تأکید کرد: در این نظامی که متکی و مبتنی بر آرمان‌های اهل بیت(ع) است باید این اماکن جدی گرفته شود و از سوی همه مسئولان و نهادهای فرهنگی برای حمایت از این اماکن اقدام‌های لازم صورت گیرد، اما نه برای دعوای سیاسی زیرا امکانات آستان‌های مقدس نمی‌تواند در خدمت هیچ گروهی از گروه‌های سیاسی باشد و اگر می‌گوییم پایگاه سیاسی منظور پایگاه تقویت نظام است.

تولیت آستان مقدس سیدعبدالعظیم حسنی (ع) با طرح این سئوال که راه‌های عملی تقویت اماکن زیارتی و تبدیل کردن آن‌ها به قطب‌های فرهنگی چیست؟ گفت: تاکنون بهره‌برداری از این اماکن صرفاً جنبه شخصی داشته و مبتنی بر اندیشه‌های فردی و علایق زیارت‌کنندگان بوده است که البته بسیار مقدس است اما در نظام اسلامی علوی انتظار این است که با رویکردی هدفمند و در چهارچوبی هماهنگ و متناسب با مقتضیات زمان نگاه ویژه‌ای به نیازهای طیف‌های مختلفی که به سراغ این اماکن می‌آیند، صورت گیرد.

آیت‌الله ری‌شهری با تأکید بر اینکه راه‌های تبدیل کردن این اماکن به قطب‌های فرهنگی باید در اینگونه محافل تبیین شود، به تبیین برخی از این راه‌ها پرداخت و گفت: وحدت و هماهنگی نظام یافته در جهت مدیریت راهبردی این نهاد‌ها در سراسر کشور باید صورت گیرد و این نهاد‌ها باید با هم پیوند خورند و هر کس و هر نهادی در جای خودش همه مسئولیت‌هایی که به عهده دارد را انجام دهد ولیکن برای هم‌افزایی و بهره‌گیری از تجربیات یکدیگر این‌ها باید با یکدیگر تعامل داشته باشند.

به گفته وی، نیاز اولیه رسیدن به این هدف، تدوین یک منشور سراسری به عنوان راهنمای عمل است که این چند مکان مقدسی که زیرنظر مستقیم مقام معظم رهبری هستند باید در گام نخست تعاملی با هم داشته باشند و در گام بعد برای اینکه همه این اماکن زیارتی با هم پیوند خورند و با هم در خدمت نظام باشند، برنامه‌ریزی کنند.

تولیت آستان مقدس سیدعبدالعظیم الحسنی (ع) همچنین، بر لزوم تدوین شناسنامه‌ای امامزادگان برای معرفی جامع، مستند و جذاب از آنان و ایجاد شرایط لازم برای تبدیل شدن آن‌ها به قطب‌های فرهنگی تأکید و اظهار کرد: در این جهت ما هم در استان فارس اعلام آمادگی می‌کنیم تا از تجربیات دو حرم استفاده کنیم.

انجام یک پروژه میدانی در سطح کشور و خارج از کشور برای اطلاع ‌رسانی دقیق و علمی درباره مراجعان به این قطب‌های فرهنگی و نیازسنجی آنان که می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی هماهنگ در آینده باشد، از دیگر مواردی بود که وی بر آن‌ها تأکید کرد.

آیت‌الله ری‌شهری همچنین، خواستار ایجاد پایگاه نشر معارف اهل بیت (ع) در حرم‌های امامزادگان شد و گفت: بهترین مکان‌هایی که باید معارف اهل بیت (ع) در همه کشور بلکه در خارج از کشور منتشر شود این پایگاه‌هاست زیرا احیای امر اهل بیت (ع)، احیای حکومت جهانی آنان و زمینه‌سازی برای چنین حکومتی است.

ایران مدیون خاص حضرت موسی‌بن جعفر (ع) است

تولیت آستان مقدس سیدعبدالعظیم الحسنی (ع) با بیان اینکه ایران مدیون خاص حضرت موسی‌بن جعفر (ع) است زیرا این اماکن زیارتی از نوادگان بلاواسطه یا باواسطه آن حضرت هستند، بر لزوم بررسی دقیق نیروی انسانی این مراکز از نظر صلاحیت‌های مدیریتی، اخلاقی و اجتماعی تأکید کرد.

به گفته وی، برنامه‌ریزی و تلاش برای خرافه‌زدایی و ابداع امامزادگان و اماکن متبرکه که متأسفانه اکنون در کشور دارد رواج پیدا می‌کند و اصلاح نگرش‌هایی که زائران نسبت به این اماکن دارند، پاسخ‌گویی به شبهات اعتقادی و فرهنگ‌سازی برای زیارت از دیگر مواردی است که باید مدنظر متولیان مربوطه قرار گیرد.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
0
ترافیک رفت و آمد اصولگرایسان در شیراز ادامه دارد مردم با انتخاب خود ثابت خواهند کرد که تمایلشان به کدام گروه است