کد خبر: ۷۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
سرپرست اداره کار و رفاه اجتماعی مهر:

پایین آوردن نرخ بیکاری در جامعه نیاز به همکاری همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی دارد

علوی گفت: جامعه ما مبتلابه معضل بیکاری است و حل این مشکل و پایین آوردن نرخ بیکاری در جامعه نیاز به تعامل و همکاری همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی دارد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه سید علی‌اکبر علوی سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مهر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار عصر مُهـر اظهار داشت: جامعه ما مبتلابه معضل بیکاری است و حل این مشکل و پایین آوردن نرخ بیکاری در جامعه نیاز به تعامل و همکاری همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی دارد که ما همواره سعی کرده‌ایم که با شرکای اجتماعی خود که همان کارفرمایان و کارگران هستند یک تعامل مثبت و سازنده برقرار کنیم.

 سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهر بیان داشت: علی‌رغم اینکه به‌شدت با کمبود بازرس روبه‌رو هستیم و بازرس کار ماهیانه فقط دو بار به شهرستان سر می‌زند و جمعیت بیمه‌شدگان شهرستان با این موضوع اصلاً همخوانی ندارد که در این خصوص ما سعی کرده‌ایم باکیفیت بخشیدن به بازرسی‌ها، بر اجرای هرچه بهتر قوانین کار در سطح کارگاه‌ها نظارت کنیم.

علوی افزود: طی یک سال گذشته تاکنون 400 مورد بازرسی از سطح کارگاه‌ها داشته‌ایم و 30 مورد حادثه ناشی از کار بررسی‌شده است و در سال 93 و 94 با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت از بخش تولید تحت عنوان (بند و ماده ۸۰) معافیت بیمه‌ای، تعداد 35 کارگاه از این معافیت استفاده کرده‌اند.

سید علی‌اکبر علوی در ادامه گفت: در بخش بیمه بیکاری از سال ۹3 تاکنون از مجموع 188 درخواستی که برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره مراجعه کرده‌اند پس از بررسی در کمیته تخصصی مربوطه با حضور نماینده سازمان تأمین اجتماعی تعداد 170 عدد واجد شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری بوده‌اند که به آن‌ها تعلق‌گرفته است.

این مسئول همچنین گریزی به حوزهٔ فرهنگی و اجتماعی زد و تصریح کرد: در همین خصوص کلاس‌های آموزشی ویژه کارگران عزیز در مورد اعتیاد، مهارت‌های زندگی، سوادآموزی و … را برگزار کرده‌ایم.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تعداد تعاونی‌های آموزش‌دیده در شهرستان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: 210 تعاونی ثبت و آموزش جهت متصدیان بخش تعاون برگزار کرده‌ایم.

علوی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص برگه سهام عدالت یادآور شد: در حوزهٔ رفاهی توزیع برگه‌های سهام عدالت کارگران فصلی ساختمانی را داشته‌ایم که مجموعاً به 2000 خانوار برگه‌های سهام عدالت واگذارشده است.

رئیس اداره کار و تعاون شهرستان مهر در لابه‌لای صحبت‌های خود همچنین گریزی به اقدامات صورت گرفته در دوره تصدی‌گری خود اشاره کرد و اظهار داشت: در این مدت رایزنی با شورای اسلامی و شهرداری مهر داشته‌ایم که یک قطعه زمین 800 متری در یک مکان مناسب از شهر برای احداث ساختمان اداری دریافت کردیم و با حمایت و مساعدت موسوی فرماندار شهرستان که همواره یار و همراه و پشتیبان ما بوده‌اند مبلغ یک میلیارد ریال اعتبار اولیه برای احداث ساختمان تخصیص داده شد که در هفتهٔ دولت این زمین کلنگ زنی شد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به شرکت تعاونی‌های فعال در شهرستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲1۰ شرکت تعاونی در سطح شهرستان مهر وجود دارد که از این تعداد ۱۰۰ شرکت تعاونی فعال هستند.

در ادامه خبرنگار عصر مهر از این مسئول پرسید که آیا مزیت‌هایی در بخش تعاون برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که بتوانند مشکل اشتغال را حل کنند وی در جواب گفت: طبق اصل 44 قانون اساسی در جهت خصوصی‌سازی و قانون اقتصاد جمهوری اسلامی در بخش تعاون، و در خصوص فعالیت‌های تعاونی‌ها ظرفیت‌های بالقوه بسیار خوبی در قوانین وجود دارد و طبق برنامه مشخص‌شده باید اقتصاد ما که شامل 3 بخش دولتی، خصوصی و تعاونی هست تا 25 درصد به سمت اقتصاد تعاونی سوق داده شود که شرکت‌های تعاونی ضمن برخورداری از جایگاه و منزلت درخور و شایسته، تفکر دینی و نیز عنایت خاص مقام‌های ارشد نظام به بخش خصوصی، از تسهیلات ویژه برخوردار شوند. مزایایی شامل: برخورداری شرکت‌های تعاونی از یارانه 20 درصدی حق بیمهٔ کارفرما، پیش‌بینی ردیف مستقل بودجه‌ای تحت عنوان شکل‌گیری و توانمندسازی و تعاونی‌ها از ابتدای سال 1388، امکان واگذاری 49 درصد سهام تعاونی‌ها به غیر اعضاء، 25 درصد تخفیف برای درآمد مشمول مالیات ابرازی اتحادیه‌ها و تعاونی‌های متعارف و تعاونی‌های سهام عام، کمک‌های بلاعوض و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای تأمین تمام یا بخشی از آورده‌های شرکت‌های تعاونی که اعضاء آن در زمان دریافت این حمایت جزء سه دهک اول درآمدی جامعه باشند و خدمات بانک توسعهٔ تعاون و صندوق بیمهٔ سرمایه‌گذاری از تعاون گران است.

سید علی‌اکبر علوی مشکلات پیش روی بخش تعاون اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه شرایط اقتصادی کشور و کمبود نقدینگی در جهت حمایت از تعاون گران بوده است ما در سه سال اخیر نتوانسته‌ایم تسهیلات مناسبی به این بخش ارائه دهیم اما با عبور از تحریم‌ها دولت می‌تواند در شرایط بعد از تحریم برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد و ان‌شاءالله با چرخش چرخ اقتصاد کشور بتوانیم تعاونی‌های فعالی در بخش‌های تولیدی، توزیعی و خدماتی راه‌اندازی کنیم.

در ادامه علوی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که از وی پرسید شما چه برنامه‌ای برای رونق تعاون در سطح شهرستان دارید تا مشکل اشتغال که یک معضل است از این طریق حل گردد افزود: برنامه‌های زیادی داریم که طبق تقویم مشخصی در طول سال اجرا خواهیم کرد. تا فعال‌سازی تعاونی‌هایی که قبلاً تأسیس‌شده و اکنون به هر دلیلی غیرفعال شده و کمک به تعاونی‌های مشکل‌دار هست. سپس فرهنگ‌سازی در جامعه برای سوق مردم و سرمایه‌گذاران جهت فعالیت به شکل تعاونی و نیز آموزش متقاضیان جهت ورود به این بخش از اقتصاد. اما به‌طور مشخص در سال جاری راه‌اندازی تعاونی عمران و توسعه شهرستان را جزء برنامه‌های اصلی مدنظر خود قرار داده‌ایم.

علوی در بخش دیگری از سخنان خود به تعاونی عمران و توسعهٔ شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: قانون تعاونی توسعه عمران شهرستان در سال 89 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و توسط دولت ابلاغ گردیده، با توجه به اینکه طبق قانون هر شهرستان حداقل نیمی از جمعیت شهرستان باید عضو آن باشند لذا سود و عواید آن به مردم ساکن شهرستان می‌رسد، به‌منظور تسریع در رشد و توسعهٔ شهرستان‌ها، هدایت منابع مردمی به بخش‌های تولیدی، بسترسازی برای ورود بخش‌های تعاونی و خصوصی به فعالیت‌های اقتصادی و انجام طرح‌هایی که به دلیل رانت زا بودن آن امکان واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد. تعاونی‌های شهرستان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که با مدیریت صحیح می‌تواند در اشتغال‌زایی، سرمایه گزاری و رونق و توسعهٔ شهرستان گام‌های مؤثری بردارد. از ظرفیت‌های این تعاونی‌ها، اولویت در دریافت تسهیلات کم‌بهره، اولویت در معافیت مالیاتی و بیمه‌ای، اولویت در تملک اراضی، اولویت در واگذاری‌ها درجاهایی که تشریفات مناقصه و مزایده به‌صرفه نباشد یا دچار مشکل گردد.

وی گفت: همهٔ فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و افراد جویای کار می‌بایست به سمت فرهنگ کارآفرینی حرکت کنند و با کسب مهارت‌های لازم برای خود کار کنند و تقویت تعاونی‌ها نیز در همین راستا هست. این امر مستلزم این است که وزارت علوم نیز در متون درسی خود تجدیدنظر کند و آموزش‌ها از حالت تئوری محض خارج‌شده و کاربردی شوند.

نظرات بینندگان