کد خبر: ۷۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۴

نویسنده جوانی که دفاع مقدس را قلم می زند؛ از معرفی «شیربازی دراز» تا غواص کوچولو

میثم محمدی می گوید: اخیراً نوشتن داستان بلندی در مورد شهدای افغانی که از شیراز برای دفاع از حرم اعزام شده و در سوریه شهید شدند به پایان رساندم.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، میثم محمدی نویسنده جوان و خوش ذوقی از خطه لارستان فارس است که آثار زیبایش در حوزه دفاع مقدس بهانه ای شد تا به مناسبت اغاز هفته دفاع مقدس گفتگویی با وی داشته باشیم.

این نویسنده توانای استان فارس در مصاحبه با خبرنگار ما ابراز امیدواری کرد که جدیدترین اثرش به نام «غواص کوچولو» در هفته دفاع مقدس رونمایی شود. محمدی درباره این کار توضیح داد: غواص کوچولو اولین مجموعه داستان مینی‌مال در حوزه دفاع مقدس است. این کتاب به صورت دو زبانه (فارسی و انگلیسی) چاپ می شود و سیزده داستان با موضوع محوری دفاع مقدس و عاشورا در دل خود دارد.

وی با اشاره به اینکه نوشتن این اثر همزمان با ورود غواصان به کشور همزمان شد، افزود: ترجمه این کار توسط سپیده برازجانی انجام شده و چند جایزه کشوری قبل از چاپ در کارنامه خود دارد.

محمدی تصریح کرد: داستان غواص کوچولو برگزیده جشنواره داستان کاشان شده است و برخی داستان‌های این مجموعه از داستانهای برگزیده جشنواره ادبیات پایداری هزاره ققنوس به حساب می آید. جدیداً هم با داستان های این اثر در جشنواره مینی‌مال«گزین روایت» شرکت کردم.

محمدی در خصوص آثار اخیرش نیز ابراز داشت: مجموعه داستان «تبعیدی» زندگینامه داستانی جانباز عباس فلاحی ابرقویی است که نشر شاهچراغ با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آن را چاپ کرده است و در نمایشگاه کتاب سال گذشته برای اولین بار به مخاطبان عرضه شد.محمدی افزود: «کوچه آژیر می‌کشد» که امسال در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد و انتشارات هزاره ققنوس ان را چاپ کرد هم مجموعه داستان‌هایی درباره جنگ و دفاع مقدس است که با تخیلات خودم آمیخته شده است. این داستان‌ها بیشتر پیرامون حوادث پس از جنگ و اتفاقاتی هست که برای خانواده شهدا افتاده و کمی هم تجربه‌های خودم در مصاحبه با رزمندگان و خانواده های شهدا در آن دخیل شده است. این نویسنده خوش آتیه که کارشناسی بخش تاریخ شفاهی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان را در کارنامه خود دارد، خاطرنشان کرد: کتاب «آبی چون خلیج فارس»را براساس خاطرات سردار محمدعلی شیخی از فرماندهان یگان دریایی لشکر ۱۵فجر، به صورت پرسش و پاسخ و تاریخ شفاهی نوشتم و قرار بود خیلی پیش تر از اینها توسط پژوهشگاه دفاع مقدس تهران چاپ شود. شاید برای سرعت گرفتن کار ناشر آن را عوض کنم.

شیر بازی دراز تا پایان سال جاری منتشر می شود

محمدی ادامه داد: «شیر بازی دراز» هم تاریخ شفاهی است و آن را بر اساس خاطرات سرهنگ چترباز حسین دبیری نوشتم که احتمالاً بنیاد حفظ آثارو نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس آن را چاپ خواهد کرد. این اثر نگاه متفاوتی در بحث تاریخ شفاهی دارد و ناگفته‌های زیادی در آن مطرح شده که جذابیت آن را می افزاید. در حال حاضر این اثر در حال تدوین و ویراستاری است و پیش بینی می‌کنم تا آخر سال 94 به بازار برسد.

محمدی درباره برنامه های اینده خود نیز توضیح داد: قصد دارم وارد فاز بین‌المللی دفاع مقدس شوم. دفاع مقدس ما فقط همین 8سال نیست تا همین الان هم ادامه دارد و به ادامه آن هم باید توجه شود.

داستانی به بلندای همت شهدای مدافع حرم در راه است

وی اظهار داشت: اخیراً نوشتن داستان بلندی در مورد شهدای افغانی که از شیراز برای دفاع از حرم اعزام شده و در سوریه شهید شدند به پایان رساندم و درحال حاضر درحال نوشتن اثری در مورد یک شخصیت هستم که هنگام دفاع مقدس در ایران خردسال بوده و آرزو داشته با پدر و برادر خود به جنگ برود اما به خاطر سن کم خود موفق نشده است. تابوت پدر و برادر شهید این پسر جوان بعد از سال‌ها گمنامی به کشور بر می‌گردد این پسر وارد عرصه جنگ با داعش می‌شود و به عنوان مدافع حرم حضرت زینب به سوریه می‌رود از طریق شبکه‌های اجتماعی با مادر خود در ارتباط است و... قالب این کار رُمان یا داستان بلند خواهد بود این اثر در مرحله نوشتن است و هنوز نوشتن آن به پایان نرسیده است
نظرات بینندگان