کد خبر: ۷۷۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴

جملات منتشر نشده از رهبری در مورد طلاق توافقی

در ازدواج یک پیوندی اتفاق افتاده نباید بگذاریم این پیوند گسسته شود. بنده یکی از غصه هایم همین افراد مجرداند و یکی از دعاهایی که همیشه می کنم، دعا برای اینهاست که خداوند راه علاجی برای اینها پیدا کند.
جملات منتشر نشده از رهبری در مورد طلاق توافقی
شیرازه: به گزارش دیده‌بان؛ رهبر حکیم انقلاب در جلسات مختلف خصوصی و علنی که پیرامون مسایل اجتماعی تشکیل می شود نسبت به پدیده طلاق مخصوصا طلاق توافق ابراز نگرانی و ناراحتی کرده و خواستار چاره اندیشی در این زمینه شده اند.
ایشان چندی پیش دیداری با رئیس و مسئولان دستگاه قضایی داشتند که مشروح این دیدار منتشر نشد که در این دیدار نیز به موضوع طلاق اشاره فرمودند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس و مسئولان دستگاه قضایی به مناسبت هفته قوه قضائیه در تیرماه امسال  از شمار بالای طلاق و طلاق توافقی در کشور ابراز تاسف کردند. به گزارش پارس، ایشان در جملاتی که در آن مقطع منتشر نشد فرمودند: «در ازدواج یک پیوندی اتفاق افتاده نباید بگذاریم این پیوند گسسته شود. بنده یکی از غصه هایم همین افراد مجرداند و یکی از دعاهایی که همیشه می کنم، دعا برای اینهاست که خداوند راه علاجی برای اینها پیدا کند.»

البته در همان تیرماه در خبر منتشره از این دیدار رهبر انقلاب با تأکید بر تلاش برای تسهیل ازدواج جوانان به برخی مشکلات دادگاه‌های خانواده از جمله «طلاق توافقی» اشاره کردند و افزودند: قضات محترم با کمک بزرگان خانواده‌ها، اینگونه مسائل را تقلیل دهند.

جنگ پیدا؛ جنگ پنهان

خط حزب الله- مقامات ارشد آمریکایی مدتی است که از آرزویشان برای "تغییر رفتار" ملت ایران سخن میگویند. آمریکاییها دیگر از "براندازی" صحبت نمیکنند زیرا این روش را آزموده اند و میدانند که با آن نمی توانند انقلاب اسلامی را از بین ببرند. «آنها میگویند ما تغییر نظام را نمیخواهیم، تغییر رفتار را میخواهیم. 93/12/21» 

* تغییر رفتار

از طرف دیگر خود انقلاب اسامی هم عملکرد و رفتار خاص خود را دارد. زیرا رفتار «بخش حقیقی }پیشرفت{ 91/7/23» انقلاب اسلامی است. همین رفتارهای روزمره یعنی «آن چیزهائی که متن زندگی ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگی است؛ مثل مسئله ی خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات و... بخش حقیقی و اصلی تمدن است. 91/7/23» و همینهاست که برای دیگر ملتها هم الگوساز است. اهمیت سبک زندگی چنان است که آمریکاییها به روشنی از تلاش برای تغییرش یاد میکنند و رهبر انقلاب از جایگاه محوری آن در آینده انقلاب اسلامی. امروز شاهد نبرد دو سبک زندگی هستیم «سبک زندگی ایرانی-اسلامی» در مقابل «سبک زندگی غربی» که برنده آن علاوه بر اینکه بر رفتار مردم تاثیر میگذارد؛ مسیر آینده انقلاب را مشخص خواهد کرد.

زن مهمترین پاسدار سبک زندگی

اما کانون همه نبردها در حوزه سبک زندگی،  پیرامون عنصر خانواده شکل میگیرد «بدون خانواده های خوب، امکان پیشرفت نیست. 90/۱۰/14» زیرا خانواده «سلول اصلی در جامعه است. نه اینکه اگر این سلول سلام شد، سلامت به دیگرها سرایت میکند؛ یا اگر ناسلام شد، عدم سلامت به دیگرها سرایت میکند؛ بلکه به این معناست که اگر سلام شد، یعنی بدن سلام است. بدن که غیر از سلولها چیز دیگری نیست. هر جهازی، مجموعه ی سلولهاست. اگر ما توانستیم سلولها را سلام کنیم، پس سلامت آن جهاز را داریم. مسئله اینقدراهمیت دارد. 90/۱۰/1»

مهمترین نقش در این نبرد بر عهده "زن" است. زیرا «خانواده را هم زن به وجود میآورد و اداره میکند... آن عنصر اصلىِ تشکیل خانواده، زن است، نه مرد. بدون مرد، ممکن است خانواده ای باشد. یعنی اگر فرض کنیم در خانواده ای، مرد خانواده حضور نداشته باشد، یا از دنیا رفته باشد، زن خانواده اگر عاقل و با تدبیر و خانه دار باشد، خانواده را حفظ میکند؛ اما اگر زن از خانواده ای گرفته شد، مرد نمیتواند خانواده را حفظ کند.75/۱۲/20» بعد از آنکه خانواده به برکت وجود زن، شکل گرفت؛ آنگاه نوبت به رکن مهم خانواده یعنی «تربیت» میرسد. «از جمله وظایفی که برعهده ی زنان در داخل خانه و خانواده است، مسئله ی تربیت فرزند است. 75/۱۲/20» و همین تربیت است که سبک زندگی را میسازد.

چالشهای امروز

اما وضعیت خانواده امروز در این نبرد جدا از نقاط قوتی که دارد دچار چالشهای اساسی هم هست. به طوریکه رهبر انقلاب اسلامی بارها در این باره هشدار داده اند. نمونه هایی مانند «بالا رفتن سن ازدواج» که منجر به «تجرد قطعی» و «زیر سوال بردن تقدس ازدواج»، «تشریفات بالای ازدواج و سختگیریها و مهریه های سنگین و تجملاتیدکه هیچ ضرورتی به وجودشان نیست، لاجرم دست جوان را برای تشکیل زندگی می بندد.»، «کمرنگشدن سنت خواستگاری» و حتی بالارفتن آمار طلاق و نگرانی از «پدیده کاهش جمعیت» و... از جمله این موارد است. بیاناتی با این موضوع بارها حتی با لحن تند تکرار شده است. اینکه ما برای الگوی زندگی کردن مردم طرح و برنامه ای نداشته باشیم، بدین معنا نیست که دشمنان هم بیکار نشسته و کاری نمی کنند. رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان با نگرانی، خبر از طرح دشمن دادند. «حملهای همه جانبه واعلام نشده در حوزه فرهنگ، اعتقاد و سیاست برای سست کردن اعتقادات دینی ما، سست کردن اعتقادات سیاسی ما94/7/13».

 وقتی ایمان و اعتقاد از بین رفت، سبک زندگی هم تغییر خواهد کرد. زیرا «بر اساس این ایمان، سبک زندگی انتخاب خواهد شد.91/7/23» در این نبرد، غربیها تئوری میسازند؛ با رسانه ها و عواملشان ترویج شهوترانی میکنند، شبهه افکنی میکنند تا رفتارهای مردم به خصوص جوانان انقلاب اسلامی را تحت تاثیر خود قرار دهند. اما زن مسلمان ایرانی آزمون خود را پس داده است؛ او همان شخصیتی است که در «دوران انقلاب و در جنگ تحمیلی، فرزندان خود را به سربازان جانباز و شجاع در راه اسلام و مسلمین تبدیل کردند، و همسران در دوران انقلاب و دوران جنگ تحمیلی، شوهران خود را به انسانهای مقاوم و مستحکم مبدّل ساختند. این است نقش و تأثیر زن بر روی فرزند و شوهر. این، نقشی است که زن میتواند در داخل خانواده ایفا کند و جزو بزرگترین نقشهاست. و به نظر من از همه ی کارهای زن مهمتر، همین کاراست. 90/۱۰/14»

نظرات بینندگان