کد خبر: ۷۷۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴

همایش «حافظ شناسی» در جهرم برگزار شد

به همت اداره کتابخانه های عمومی، شهرداری و دانشگاه جهرم همایش حافظ شناسی همزمان با یادروز این شاعر فرهیخته ایران زمین برگزار شد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از پسین جهرم، همزمان با روز بزرگداشت حافظ، همایش «حافظ شناسی» در جهرم برگزار شد.

مسعود نادریان، رئیس دانشگاه جهرم در این همایش گفت: با توجه به اینکه جامعه در معرض جهانی شدن قرار گرفته باید در تمام زمینه ها به ویژه در حوزه زبان و ادبیات فارسی پیشگام بود.

وی با اشاره به لزوم فعالیت اثربخش در حوزه زبان فارسی، افزود: در شرایط فعلی که حوزه فرهنگ، آداب و رسوم، ادبیات و گویش محلی در معرض جهانی شدن قرار گرفته، ما نیز میراث دار فرهنگ کهن ایران زمین هستیم.

رئیس دانشگاه جهرم با اشاره به نهادینه شدن واژه های نامأنوس غرب در فرهنگ ایران، بیان کرد: این واژه ها با ورود به فرهنگ ما به عنوان جزئی از آداب و رسوم تبدیل شده و تنها کاری که کردیم معادل سازی بدون نهادینه شدن آن بوده است.

نادریان با بیان اینکه باید برای اثربخشی فرهنگ ایرانی تفکر شود، گفت: نهادینه شدن فرهنگ اصیل کشور نیازمند به تبلیغ و ترویج آن است.

عبدالرضا قیصری، مدیر ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ و آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس نیز در سخنانی با اشاره به اینکه حافظ به حق یک نابغه ادبی است، گفت: حافظ برخوردار از فرهنگ عرفانی سرزمین که به نقد جریانات انحرافی می پردازد.

وی افزود: اشعار حافظ حاوی انواع شگردها و توانمندی های زبان شعر بوده که تلفیق موجود در اشعارش مانند یک معجزه است.

قیصری با بیان اینکه در فضاهای مختلف از اشعار حافظ بهره برده شده است، خاطرنشان کرد: این نشان از کیمیاگری حافظ است.

بر اساس این گزارش، سخنرانی سید محمود سیدصادقی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوشهر با موضوع "راز ماندگاری حافظ"، ارائه مقاله در دو بخش اساتید و دانشجویان توسط فخرالسادات پیلتن (بررسی تطبیقی نابرابریهای اجتماعی در اشعار حافظ و ماکس وبر)، سوسن رحمانیان (بررسی حال معشوق در عزلیات حافظ)، شهرام کارگر(نورپردازی در اشعار حافظ) و مهدی حمایت خواه(حافظ شناسی) از برنامه های این همایش بود.

سخنرانی قزلی شهردار جهرم، اجرای نوازندگی نی توسط عزت زادگان هنرمند جهرمی، قرائت بیانیه کمیته علمی همایش، اجرای مسابقه ادبی، تجلیل از برگزیدگان و اهدای لوح دیگر برنامه های «همایش حافظ شناسی» را تشکیل داد.

همچنین در حاشیه این همایش از کتاب «فرهنگ و آداب و رسوم شهرستان جهرم»، اثر ایرج قزلی رونمایی شد. این کتاب در شمارگان هزار نسخه توسط انتشارات بونیز منتشر شده است.

 

برچسب ها: حافظ شناسی ، جهرم
نظرات بینندگان