کد خبر: ۷۸۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴
آخرین مصوبات شورای شهر چه بود؟

از سفر نیم بهای دانش آموزان با قطار شهری تا سفر اعضای شورا به سئول و نرخ واقعی بلیط اتوبوس و مترو

بنابر رای اکثریت اعضای شورا سید محسن معین و محمد حق نگر به عنوان نماینده شورا در بازدید از سئول انتخاب شدند.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، در صد و بیستمین جلسه علنی شورای شهر شیراز، تشکیل کارگروه ویژه رسیدگی به مشکلات احداث و جانمایی جایگاههای سوخت، تعادل بخشی به قیمت پایه مزایده مکان‌ها تبلیغاتی متعلق به شهرداری و همچنین کلیات طرح نظارت شورای شهر بر تغییر کاربری باغات و فضاهای سبز بر اساس طرح تفصیلی و جامع شهر تصویب شد.

عرب عضو کمیسیون برنامه وبودجه شورا در خصوص طرح تعادل بخشی به قیمت پایه مزایده تابلو‌های تبلیغاتی شهرداری گفت: تعیین قیمت کار‌شناسی تابلو‌های تبلیغاتی سطح شهر قبلاً توسط کانون تبلیغات صورت می‌گرفت که برای شهرداری مقرون به صرفه نیست و شهرداری پیشنهاد تعیین قیمت کار‌شناسی توسط کمیسیون معاملات شهرداری بر اساس اندازه، تعداد وجهه تابلو، محل تابلو، منطقه تابلو و فاصله آن تا نزدیک‌ترین تابلو مجاور را داد.

اعضای شورا با این پیشنهاد شهرداری موافقت نموده و بیژن زارعی را به عنوان ناظرشورا در این کمیسیون که متشکل از رئیس امور مالی و رئیس درآمد شهرداری همچنین رئیس منطقه مربوطه می‌باشد، تعیین کردند.

دیگر مصوبه شورا طرح نظارت شورای شهر بر تغییر کاربری باغات و فضاهای سبز بود که سید محسن معین در جواب محمد رضا هاجری که مدعی شده بود کسانی از اعضای شورای قبلا از موقعیت اطلاعاتی خود سوء استفاده کرده و به دلالی تغییر کاربری مشغولند، گفت: هرکس که از رانتی آگاه باشد و آن را به اطلاع مراجع قانونی نرساند، خیانت کرده است همچنین ورود شورا به مباحث تغییر کاربری اگر صرفاً جهت آگاهی و نظارت باشد منعی ندارد در غیر این صورت از نظر قانون شوراهای شهر گرچه در کمیسیون‌های مربوط به تغییر کاربری نماینده دارند اما حق رأی ندارند.

شهردار شیراز نیز با بیان اینکه تغییر کاربری باغات استحفاظی حوزه قصرالدشت که در پنج گروه تقسیم بندی می‌شوند با موافقت کمیسیون مربوطه صورت می‌گیرد، گفت: من به عنوان شهردار از بررسی تغییر کاربری‌ها توسط شورا استقبال می‌کنم ولی باید به این نکته توجه کنیم که این تغییر کاربری‌ها رایگان نبوده و اخذ ارزش افزوده ناشی از این تغییر کاربری‌ها به نفع شهر خواهد بود.

در این جلسه طرحی دو فوریتی مبنی بر کمک مالی شهرداری شیراز به برنامه راهپیمایی بزرگ اربعیین حسینی ارائه شد که با دو فوریت آن موافقت شد.

در این طرح سه پیشنهاد ارائه شد که مظفر مختاری خواستار کمک صد میلیون تومانی نقدی و یا معادل غیرنقدی آن توسط شهرداری به ستاد اربعین شد که توسط شورای فرهنگ عمومی استان مسئول برپا کردن سه موکب بزرگ در مسیر نجف کربلا و شلمچه شده است.

شهردار شیراز با بیان اینکه باید دید که ستاد اربعین به صورت مردمی و خود جوش است یا دولتی و این پول قرار است به دست چه کسی برسد، گفت: به دلیل مشکلات مالی، شهرداری قادر به پرداخت پول نقدی نیست و پیشنهاد داد که در جابجایی زائرین تا مرز های کشور، شهرداری تا حداکثر ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در اختیار قرار دهد.

پس از بیان نظرات موافق و مخالف این پیشنهادات، اعضای شورا با کمک مالی نقدی مخالفت کردند و مصوب شد شهرداری مختار در ارائه خدمات و کمک‌های مالی در حد توانش باشد.

از دیگر مصوبات شورا پیشنهاد شهرداری به شورا مبنی بر تخفیف ۵۰ درصدی قیمت بلیط مترو تا پایان سال جاری برای دانش آموزان، دانشجویان و خانواده شهدا و ایثارگران بود که به دلیل مخالفت کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا با این طرح، طرح مذکور در صحن علنی شورا به رأی گذاشته شد که با اکثریت آرا تصویب گردید.

غلامعلی ترابی در این زمینه گفت: باید مشخص شود چه قشری بیشتر از مترو استفاده می‌کنند و تأثیرپذیری مترو از این تخفیفات به چه میزان است همچنین در حال حاضر ما فقط یک پنجم قیمت واقعی بلیط را از مردم اخذ می‌کنیم.

سید محسن معین نیز با بیان اینکه باید مشخص شود که اقشار مورد تخفیف در این طرح به چه صورت شناسایی می‌شوند، گفت: تخفیف باید به صورت پلکانی صورت بگیرد به این معنا که کسانی که از مترو بیشتر استفاده می‌کنند در دفعات بعد از تخفیف بیشتری برخوردار شوند.

اسدالله حاجی زمانی، مدیر عامل قطار شهری شیراز نیز در این مورد گفت: هزینه واقعی تمام شده بلیط برای هر نفر دو هزار و ۸۵۰ تومان است و با توجه به اینکه در این مسیر تعداد زیادی مدرسه و دانشگاه وجود دارد برای تشویق بیشتر مردم به استفاده از مترو این تخفیفات را قائل شده‌ایم که منطقه هدف این طرح مناطق یک و شش شهرداری می‌باشد و این بلیط‌های نیم بها در مدارس این مناطق توزیع می‌گردد.

شهردار شیراز نیز در این رابطه گفت: هزینه جابجایی هر نفر با مترو ۴۰هزار تومان است که ما از مسافرین ۵۰۰ تومان می‌گیریم و برای اتوبوس نیز به ازای هر نفر هزار تومان است که به طور متوسط ۲۵۰ تومان اخذ می‌شود.

همچنین در صحن علنی شورای شهر آقایان دیهیمی، معین، حق نگر و افراسیابی کاندید شدند که به عنوان نماینده شورای شهر در بازدید از شهر سئول کره جنوبی حضور داشته باشند و بنابر رای اکثریت اعضای شورا سید محسن معین و محمد حق نگر به عنوان نماینده شورا در بازدید از سئول انتخاب شدند.

در پایان این جلسه به مناسبت هفته احیاء امربه معروف و نهی از منکر از سه نفر از امرین فعال در حوزه امر به معروف تجلیل شد همچنین از دو نفر از پیرغلامان شهر شیراز و چند تن از افتخارآفرینان و قهرمانان ورزشی شیراز به مناسبت هفته تربیت بدنی تجلیل شد.


نظرات بینندگان