کد خبر: ۷۹۲۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴
عضو شورای اسلامی شهر شیراز:

ساخت تقاطع‌های کارشناسی نشده کمر شهر را می‌شکند/ ۹۸ درصد درآمد شهرداری شیراز از عوارض است

ترابی گفت: با فشار برخی اشخاص به صورت خاموش اجرای بعضی تقاطعات شروع شده که این امر خلاف قانون، جای تأمل دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه هزینه‌های سنگین احداث برخی تقاطع‌ها کمر شهر را می‌شکند، گفت: در سال جاری به‌دلیل رکود حاکم برساخت و ساز و مسکن، کسب درآمد شهرداری از عوارض به حدود ۵۰ درصد بودجه مصوب سال رسیده و در برخی مناطق شهر مردم به سختی عوارض شهرداری را تهیه و پرداخت می‌کنند و بسیاری نیز درخواست کاهش عوارض را دارند.

غلامعلی ترابی در صدوبیست و چهارمین جلسه علنی شورای شهر اظهار کرد: درحالی که طرح جامع بازنگری مطالعات ترافیک شیراز بین شهرداری و دانشگاه شیراز بارقم چند میلیارد تومانی منعقد شده و دانشگاه شیراز در پی مطالعه طرح ترافیک شهر می‌باشد عده‌ای به دنبال آن هستند تا قبل از تکمیل مطالعات اقدام به احداث تقاطعاتی در مرکز شهر نمایند و صد‌ها میلیارد تومان و یا شاید هزاران میلیارد تومان هزینه را به شهر تحمیل نمایند.

وی با اشاره به تأخیر در پرداخت حقوق برخی پرسنل شهرداری تصریح کرد: در این شرایط چگونه باید پذیرفت که ساخت تقاطعات با هزینه تملک و اجرای چند صد میلیاردی در شهر بدون انجام کارهای کار‌شناسی لازم آغاز شود درصورتی که با اصلاح هندسی یک معبر و یا هدایت ترافیکی مسیر‌هایی از شهر با هزینه‌های اندک و ناچیز می‌شود مشکلات ترافیکی را حل کرد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تصریح اینکه امروز شاهد هستیم که دعاوی مختلفی از سوی شهروندان علیه شهرداری در دستگاه قضایی مطرح شده مبنی بر اجرای تملک‌های قهری و اجباری خانه و یا املاک شهروندان توسط شهرداری و در بخش‌هایی از شهر نارضایتی عمومی را فراهم نموده است، گفت: می‌توان با کمترین تملک هم شهرداری را درگیر مشکلات حقوقی نکرد و هم نارضایتی عمومی فراهم نشود و هم هزینه زیاد از جیب مردم صرف پروژه‌های غیر اصولی و بدون بازده نگردد و هم از دید بصری و شهرسازی لطمات جبران ناپذیر به شهر وارد نشود.

ترابی خاطرنشان کرد: اخیرا شنیده شده است که در برخی از بخش‌های شهرداری علی رغم تأکید مکرر شورا و بدون تصویب طرح و بودجه توسط شورا با فشار برخی اشخاص به صورت خاموش اجرای بعضی تقاطعات شروع شده است که این امر خلاف قانون، جای تأمل دارد.

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با بیان اینکه سومین حرم اهل‌بیت(ع) در ایران اسلامی تشنه احداث پارک‌های زیبا و مفرح و استفاده از مزیت‌های گردشگری و زیارتی خود می‌باشد، ابراز کرد: پتانسیل‌های بی‌شمار این شهر می‌تواند با سرمایه گذاری و مدیریت، بسیاری از مشکلات اقتصادی و بیکاری و معضلات فرهنگی شهروندان را حل نموده و درآمد سرشاری بوسیله آن برای مردم و شهرداری فراهم کند.

وی خطاب به شهردار شیراز و اعضای شورا گفت: بیایید با جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های کلان این شهر در پروژه‌های غیرکار‌شناسی و بدون خاصیت، آینده این شهر زیبا را برای همه شهروندان و گردشگران آن حفظ نمائیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا با بیان اینکه شهرداری شیراز ۹۸ درصد درآمد خود را با استفاده از عوارض پرداختی مردم کسب می‌نماید و باید بیشترین تلاش را جهت استفاده صحیح از آن انجام دهد از شهردار شیراز خواستار آن شد تا با پیگیری سریع جلوی برخی هنجارشکنی‌ها در این رابطه را گرفته و از فضای مودّت و برادری حاکم بر شورا و شهرداری حفاظت نماید و مانع آن شود که برخی نیروهای خودسر فضا را خدشه‌دار کنند.

ترابی یکی از معضلاتی که شهروندان در مراجعه به شهرداری با آن مواجه هستند را مقررات پیچیده و پرابهام و طاقت فرسا در حوزه شهرسازی دانست و افزود: این مقررات صدور یک پروانه ساختمانی ساده را با ماه‌ها تاخیر مواجه ساخته و یا گاهی بیش از یکسال وقت شهروندان را می‌گیرد بنابراین یکی از خواسته‌های جدی اعضای شورای اسلامی از شهردار ورود به این مسئله و ارائه راهکارهای مناسب جهت ساده سازی مقررات شهرسازی می‌باشد و این مقوله جز با تأکید و پیگیری شخص شهردار شیراز و به نتیجه رساندن پروژه‌های مختلف از جمله برون سپاری خدمات، شهرداری الکترونیک، ساده سازی شیوه‌های پرداخت عوارض میسر نمی‌شود.

وی تأکید کرد: از شهردار شیراز و کمیسیون شهرسازی شورا مجدانه تقاضا دارم که با جدیت بیشتر به مقوله ساده سازی مقررات شهرسازی ورود پیدا کرده و با انجام اقدامات کار‌شناسی و فشرده و تشکیل کمیته‌ای به این منظور هرچه سریع‌تر فضای امید و نشاط را به شهروندان شیرازی هدیه نمایند چراکه بی‌شک توسعه شهری، نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و جذب سرمایه گذاری در شهر جز با اصلاح فرآیند‌ها و ساده‌سازی مقررات شهرسازی مقدور نخواهد بود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
م ه د ی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴
0
این زیر گذر غیرکارشناسی ریشمک رو توی هرکشوری زده بودند و این اتفاقات براش افتاده بود الان مهندسای سازنده ش رو گرفته بودند و توبیخشون میکردند...
وطنم پاره طنم