کد خبر: ۸۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۰۴ دی ۱۳۹۴

دانشجویان پزشکی جهرم پای درس اخلاق می‌نشینند

با حضور هیئت رئیسه و پرسنل معاونت های دانشگاه علوم پزشکی جهرم آئین آغاز به کار درس اخلاق پزشکی در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از پسین جهرم، حجت الاسلام لطف الله دژکام عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در این آئین به خصایص اخلاقی پیامبر اعظم (ص) اشاره کرد و گفت: در جامعه بشری فردی مهمتر و با ارزش تر از پیامبر اکرم (ص) نیست و ما افتخار داریم که مسلمان و پیرو ایشان بوده و باید از نقش اخلاقیات پیامبر(ص) در زندگی و شغل خود بهره مند شویم.

 

وی با بیان اینکه در مورد اخلاق و آداب کارکنان بیمارستان های  خارج از کشور نقل قول های بسیاری به گوش می رسد که آنها به چه نکات ظریفی توجه کرده و برای بیمار در بیمارستان ها اهمیت قائل هستند، افزود: با توجه به دسترسی وآموزش دانش اخلاقیات پیامبر اعظم (ص) درکشور و دانشگاه های ما، دانشجویان باید در راستای توجه به اخلاق پزشکی نسبت به کشورهای دیگر بیشتر تلاش کنند.

 

امام جمعه جهرم ضمن تشکراز رییس واعضای هیأت رییسه دانشگاه علوم پزشکی جهرم در برپایی درس اخلاق پزشکی گفت: به حمد الله به نظر می رسد که دانشگاه ما این مسئله را مهم می داند و قضیه اخلاق را جدی گرفته است. خوشحالیم که حضور مسئولین دانشگاه در این جلسه  پر رنگ است.

 

عبدالرحیم رئوفی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز در این جلسه با اشاره به اهداف و انگیزه دانشگاه در برپایی مباحث اخلاق پزشکی گفت: خداوند متعال در قرآن مجید تزکیه را برتعلیم واخلاق را برعلم مقدم داشته وعلم اخلاق وعدالت را درراس برنامه های اسلام قرارداده است .

 

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی جهرم چندین سال است که یکی ازبرنامه های اصلی خود را تمرکز براخلاق پزشکی قرارداده و سعی کرده است قدمی در راستای نهادینه کردن آن بردارد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم اظهار کرد: در این راستا می توان به مواردی ازجمله طراحی شیوه جدید در ارائه درس اخلاق پزشکی، برگزاری همایش های ملی و بین المللی اخلاق و آغاز طراحی کوریکولوم جدید آموزشی این درس اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: چنانچه از مباحث عمیق و مهم زیربنای فکری و تاریخی اخلاق پزشکی بگذریم، لازم است راهبردهای اعتلای اخلاق پزشکی را دردانشگاه علوم پزشکی جهرم مدنظرقرار داده و این راهبردها منطبق با اسناد بالادستی، سیاست های کلی نظام سلامت وبسته های تحول ونوآوری آموزش باشد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با تعریف اخلاق پزشکی آن را علمی دانست که مجموعه آداب، شیوه های رفتاری، بایدها ونبایدهای لازم الاجرا توسط صاحبان مشاغل پزشکی وپیراپزشکی را بررسی ودرنتیجه آن کارهای واجب، حرام، صحیح وفاسد را تبیین می کند. این تعریف برآمده از مبانی فلسفه اسلامی و هماهنگ با فرهنگ متعالی دین مبین اسلام بوده و پیوند عمیق با فقه اسلامی دارد.

 

رئوفی بیان کرد: اخلاق پزشکی جزئی ازمسئولیت پذیری وتعهد پزشکان درقبال جامعه است تا معلوماتی را که خداوند قدرت کسب آن را عطا فرموده درجهت خیروصلاح جامعه به کارگرفته وپیوسته به یاد داشته باشند که وظیفه شان احیای نفس و دارای ارزش بسیاروالا است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادامه داد: درچند دهه اخیرپیشرفت های شگرفی درزمینه مهندسی ژنتیک وشبیه سازی، سلولهای بنیادی وتولید مثل انسانی رخ داده که به موازات آن مباحث عمیق فلسفی، عقیدتی، اخلاقی، حقوقی، روان شناختی، فقهی و غیره به وقوع پیوسته است و در این راستا نیازمند حرکت علم اخلاق پزشکی هستیم.


 وی با اشاره به دلایل نهادینه کردن اخلاق درحوزه سلامت، عدم وجود تعریف مشخص وواحد ازواژه اخلاق پزشکی، عدم وجود رساله اخلاق پزشکی یا مرجعی جهت آشنا کردن کادر درمانی با منابع و قواعد فقهی وایجادارتباط مشخص بین طبابت وفقاهت، ایجاد شدن موضوعات جدید اخلاقی درحوزه علم پزشکی و مراقبت های بهداشتی درمانی از جمله این علت ها است.

 

مصلی نژاد مدیر EDC  دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز در این جلسه اظهار داشت: تیم پزشکی در طی فعالیت های خود مداوماً با موقعیت هایی مواجه می شوند که ضرورت داشتن آگاهی و مهارت های لازم را درزمینه اخلاق حرفه ای و تصمیم گیری های اخلاقی می طلبد که بهترین زمان برای فراگیری این دانش و مهارت دوره دانشجویی است.
 

وی به مزایای ترویج آموزش اخلاق پزشکی میان دانشجویان گفت: تسهیل در ارتباطات حرفه ای با بیمار و همکاران تیم مراقبتی، حمایت افراد آسیب پذیر(بیمار/ مددجو)، توسعه همکاری، کار تیمی بهتر، اعتماد، دانش و التزام به بیمار در گروه پزشکی، احترام به حقوق بیمار و غیره از خصوصیات ترویج آموزش اخلاق پزشکی است.

 

مصلی نژاد تصریح کرد: موضوع محتوا و روش تدریس اخلاق حرفه ای در گروه پزشکی موضوعی بحث برانگیر و با اهمیت بوده و مشکلاتی که دانشجویان و فارغ التحصیلان این گروه ها در فعالیت های بالینی خود با آن برخورد کرده و گاهاً قادر به حل آن نیستند، مستلزم تفکر و تحقیق بیشتر از سوی مدرسین و دست اندرکاران برنامه ریزی آموزشی است.

 

وی ادامه داد: کم رنگ شدن اثر بخشی رویکردهای سنتی تدریس اخلاق حرفه ای ضرورت تلاش برای یافتن راهکارهای جدید و خلاقانه را می طلبد که در سایه انجام تحقیقات بیشتر می توان به آن ها دست یافت.

 


برچسب ها: جهرم ، درس اخلاق
نظرات بینندگان