کد خبر: ۸۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۶ - ۱۱ بهمن ۱۳۸۹

\"تجدیدنظر در روابط با امارات \" در دستور کار مجلس

طرح مقدماتی تجدیدنظر در روابط با امارات متحده عربی در کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی تهیه و تدوین شد.
حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح کاهش روابط با امارات گفت: نقش امارات در موضوعات سیاسی مربوط به ایران در منطقه، نقشی منفی است چرا که آنها همواره سعی دارند که موضوعات از اساس باطل را مطرح کرده و موجب تنش سیاسی شوند.
وی بد رفتاری با اتباع ایرانی را از جمله علل پیگیری نمایندگان برای کاهش روابط با دولت امارات عنوان کرد و اظهار داشت: نوع رابطه تجاری ایران با امارات، به نفع امارات متحده است ولی در مقابل نوع رفتار آنها با اتباع کشورمان به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس تصریح کرد: کشورها باید رابطه سیاسی و اقتصادی را مکمل یکدیگر قرار دهند، اما متأسفانه در مورد روابط اقتصادی ایران و امارات این روابط صرفاً به نفع اماراتی‌هاست و در مقابل روابط سیاسی بین دو کشور نوعاً به ضرر اتباع کشورمان است.
فلاحت‌پیشه ادامه داد: بنابر همین دلایل بود که تعدادی از نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند که پیگیر طرحی کارشناسانه باشند که براساس آن در روابط جمهوری اسلامی با این کشور عربی تجدیدنظر شود؛ طرح مقدماتی تجدیدنظر در روابط با امارات هم‌اکنون در کمیته روابط خارجی مجلس تهیه شده اما بررسی و تصویب نهایی آن در اواخر ماه جاری و با حضور مسئولان امر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر روابط تجاری، گردشگری و مالی کشورمان با امارات تناسبی با روابط سیاسی میان دو کشور ندارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه به تاثیرات پیگیری این طرح در مجلس اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین تاثیراتی که طرح تجدیدنظر در روابط با امارات درپی داشت، این بود که در اجلاس بین‌المجالس اسلامی که اخیرا در ابوظبی برگزار شد، اماراتی‌ها از طرح مباحث اختلاف‌انگیز اجتناب کنند.
فلاحت‌پیشه در پایان به این نکته هم اشاره کرد که مقامات و مسئولان اماراتی هنوز راهبرد مبتنی بر تفرقه و اختلاف را از دستور کار خود خارج نکرده‌اند اما رفتار آنها در سرنوشت این طرح بی‌تاثیر نخواهد بود.
انتهای پیام/70

برچسب ها: امارات
نظرات بینندگان