کد خبر: ۸۵۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
عضو هیئت علمی بخش مهندسی هسته‌ای دانشگاه شیراز:

دانشگاه شیراز نیازمند راکتور هسته ای است/ خرید از خارج دانش نمی‌آورد/ نباید کارهای پژوهشی را از دانشگاه و نسل جوان بگیریم

نعمت‌اللهی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه شیراز بسیار شدید نیازمند راکتور است و در فارس که مهد کشاورزی است ضرورت دارد یک مرکز تابش گاما احداث شود.
به گزارش شیرازه، عضو هیئت علمی بخش مهندسی هسته‌ای دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه پیگیر موضوع متوقف شدن راکتور تحقیقاتی شیراز هستیم، گفت: در دوران ریاست دکتر عباسی تلاش‌هایی مبنی بر اینکه شیراز در صنعت هسته‌ای تبدیل به یک قطب شود شروع شد و پیرو تلاش‌های قبلی با دکتر صالحی صحبت کردیم و دوستان می‌گویند پروژه متوقف نشده اما مسائل و کمبودهای بودجه‌ای بسیار شدیدی دارند.
 
دکتر محمدرضا نعمت‌اللهی با اشاره به وعده مسئولین سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه اولین راکتوری که در کشور ساخته شود راکتور شیراز خواهد بود، اظهار کرد: در پیگیری‌ها برای ساخت راکتور تحقیقاتی گرچه تاکنون نه نشنیده‌ایم اما متاسفانه اقدام عملی هم مشاهده نکردیم و دلیل عمده توقف کار این بود که زمین‌های دانشگاه شیراز که در دانشکده کشاورزی است طبق اسنادی در سال 1364 تبدیل به موقوفه شده و متولی موقوفه‌ها هم اجازه نمی‌دهد که زمین به راکتور تحقیقاتی داده شود بنابراین باید مکان احداث تغییر کند.
 
وی با تصریح اینکه در سال 1352 با توجه به اینکه استانداردها فرق می‌کرده زمینی دو هکتاری در دانشگاه شیراز برای ساخت راکتور درنظر گرفته بودند، گفت: با مبلغ 12 میلیون تومان قراردادی بسته می‌شود که یک راکتور مانند راکتور تحقیقاتی تهران در شیراز ساخته شود اما بخاطر تصویب قانون ام.پی.تی و عضویت ایران در آن باعث شد که سازمان انرژی اتمی ایجاد شود و همه چیز تحت لوای سازمان انرژی اتمی برود که منجر به کاهش فعالیت‌های هسته‌ای دانشگاه ها شد و دانشگاه شیراز نیز نتوانست طبق برنامه کارهایش را انجام دهد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه اکنون در خیابان ملاصدرا ساختمان هایی برای کارهای تحقیقاتی هسته‌ای ساخته شده و مقدمات فراهم است اما فقط راکتور نیامده است، گفت: دانشگاه شیراز بسیار شدید نیازمند راکتور است و در فارس که مهد کشاورزی است ضرورت دارد یک مرکز تابش گاما احداث شود. در زمان ریاست آقای عباسی در سازمان انرژی اتمی، فعالیت‌ها شتاب خوبی داشت ولی اکنون متاسفانه مشکل بزرگ بودجه است و دکتر صالحی می گوید دستمان از لحاظ هزینه کردن بسته است.
 
نعمت‌اللهی با اشاره به نتایج تحقیقاتی که در سال 1371 انجام شده مبنی بر اینکه ایران باید آزمایشگاه تحقیقاتی و دانشی را که در دانشگاه هاست تقویت کند نه اینکه صرفا نیروگاه‌هایی از خارج خریداری شود، تصریح کرد: ما نیاز داریم که دانش بومی شود چراکه خرید از خارج دانش نمی‌آورد و حتی برخی شرکت‌های خارجی انحصاری عمل و رفتار می‌کنند و مدارک را قبضه می‌کنند و برای تحقیقات به دست دانشجو نمی‌دهند بنابراین ما واقعا باید پژوهش‌مدار باشیم نه اینکه کارها را به شرکت‌ها دهیم و کارهای پژوهشی را از دانشگاه ها و نسل جوان بگیریم.
 
وی با تاکید بر اینکه فعالیت هسته‌ای ما صلح آمیز است، گفت: باید در حدود 20 دانشگاه مطرح کشور راکتور تحقیقاتی داشته باشیم تا بتوانیم نیاز صلح‌آمیز هسته‌ای در راستای پزشکی، کشاورزی و صنعت خود را برطرف کنیم.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه ایمنی راکتوری که برای شیراز درنظر گرفته شده بسیار از راکتور تهران بیشتر است، تصریح کرد: موسسه های علمی ژاپن و آلمان گفتند می‌خواهیم کمک کنیم و ما خوشحال می‌شویم که از کشورهایی که صاحب علم ایمنی هستند طرح و نقشه‌های ما را بررسی کرده و نظر دهند تا بتوانیم یک راکتور ایمن‌تر داشته باشیم و در مراکز دانشگاهی تحقیقات انجام دهیم.
نظرات بینندگان