کد خبر: ۸۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۲ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
به‌مناسبت روز ملی هسته‌ای

از "خسارت محض برجام" تا "اقتصاد مقاومتی"

دولت پس از رسیدن به توافق برجام چنان شتاب‌زده عمل کرد که ابتدا تأسیسات هسته‌ای خود را با بتن! پُر و از دستاوردهای خود عقب‌نشینی کرد و سپس منتظر ماند تا آمریکا به تعهداتش عمل کند و این یعنی خسارت محض جلو چشم!
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از لادستان -
برجام، اصطلاحی به‌معنای برنامه جامع اقدام مشترک است که مربوط به توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ می‌شود. توافقی که در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ نهایی شد و در ۲۶ دی‌ماه همان سال نیز وارد فاز اجرایی گردید.

پرونده هسته‌ای ایران نزدیک به ۱۳ سال یکی از مهمترین پرونده‌های سیاست خارجی کشور بود و غرب با بهانه‌گیری‌هایی توانست چندین قطعنامه را علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کند که به موجب آن تحریم‌های مالی و بانکی بی‌سابقه‌ای وضع گردید. حل پرونده هسته‌ای ایران می‌توانست بدون بهانه‌گیری غرب و کارشکنی رژیم صهیونیستی، به‌سرعت انجام شود. ولی دشمنی و عداوت پایدار نظام استکبار جهانی با جمهوری اسلامی ایران، همواره پرونده‌های بین‌المللی مرتبط با ایران را در شرایط اضطراری قرار می‌دهد که نسخه‌های فوری تجویزی نیز فشار، تحریم و تهدید به جنگ می‌باشند.

رویکرد دولت جدید در قضیه هسته‌ای

دولت یازدهم با روی کارآمدن خود، شعار تعامل سازنده با دنیا را سر و وعده داد که مشکلات اقتصادی کشور را ظرف مدت ۱۰۰روزه حل خواهد کرد؛ چیزی که با ورود جدی وزارت امور خارجه دولت روحانی در قضیه هسته‌ای و استفاده از همه ظرفیت‌ها در مذاکرات و تلاش برای رفع تحریم‌ها به‌دنبال آن بودند تا شاید گره از کار مردم باز کنند و مشکلات اقتصادی را برطرف نمایند!

دولت جدید با مذاکره فشرده توانست کمتر از سه ماه به توافق اولیه با گروه ۱+۵ که معروف به توافق ژنو بود دست یابد، توافقی که دولت یازدهم آن را جزو دستاوردهای موفق خود می‌خواند و از پیروزی‌های بزرگ می‌شمرد!

ماجرای توافق ژنو

اگر نگاهی گذرا به توافق‌نامه ژنو بیاندازیم متوجه خواهیم شد که طبق نظر بسیاری از کارشناسان در این توافق منافع ملی ایران تأمین نشده و امتیازاتی را به‌طرف مقابل داده‌ایم که در برخی موارد جای تأمل دارد. پس از توافق ژنو، جلسات نقد زیادی در سراسر کشور برگزار شد که در بسیاری موارد منتقدان با بی‌مهری‌هایی از سوی مجموعه دولت و یا گاهی با توهین‌هایی نظیر "کاسبان تحریم"، "بی‌شناسنامه" و... از سوی شخص روحانی مواجه می‌شدند.

البته در خصوص توافق هسته‌ای و مذاکرات، امام خامنه‌ای با وجود حمایت‌های خود از تیم مذاکره‌کننده، تذکرات بسیار زیادی را نیز به مجموعه دولت و وزارت امور خارجه که پیگیر مسائل بود، دادند که ایشان در ابتدای تشکیل دولت جدید گفتند: "من به مذاکرات خوش‌بین نیستم" و " ما دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا را دولتی غیرقابل اعتماد می‌دانیم؛ دولتی خودبرتربین، دولتی غیرمنطقی و عهدشکن" اما با وجود تذکرات امام خامنه‌ای، دولت روحانی با سرعت هرچه بیشتر کار مذاکرات را پیش می‌برد و بیشتر تمرکز دولت نیز بر روی این مسئله بود تا تحریم‌ها برطرف شود.

دولت مسئله برداشته شدن تحریم‌ها را آنقدر بزرگ جلوه داد که حتی مشکل آب خوردن و محیط‌زیست ما را به تحریم گره زد و رئیس‌جمهور در یک اظهار نظر جالبی گفت: "ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط‌ زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست."

گره زدن همه مشکلات کشور به تحریم‌ها به‌گونه‌ای است که به گفته کارشناسان تنها بخشی از مشکلات اقتصادی ما مربوط به تحریم است و بخش عمده مشکلات کشور مربوط به درون و ساختار اقتصادی ما است.

توافق ژنو نمونه توافق موفق!

روحانی در پاسخ به انتقادهایی که از سوی کارشناسان دلسوز مبنی بر غیرقابل اعتماد و عهدشکن بودن آمریکا می‌شد، گفت که توافق ایران با گروه ۱+۵ نمونه موفقی است برای رسیدن به توافق برجام یا همان توافق برنامه جامع اقدام مشترک!

ملاک قراردادن توافق ژنو برای رسیدن به برجام در صورتی است که اگر روند اجرایی توافق ژنو را نگاه کنیم؛ بر اساس بررسی‌های انجام‌شده به‌ویژه بر پایه‌ی گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا تنها در طی حدود هشت ماه پس از توافق ژنو بیش از ۵۵ مورد تحریم جدید از سوی آمریکا علیه شرکت‌ها، بانک‌ها و افراد با ادعای ارتباط با برنامه‌ی هسته‌ای ایران یا مسائل حقوق بشر و تروریسم اعمال شده است. و این خود نشان می‌دهد که آمریکا اصلاً قابل اعتماد نیست که بتوان توافق ژنو را نمونه موفق برای توافق بعدی عنوان کرد.

برجام خسارت محض در برابر چشم!

قبل از آنکه ایران با گروه ۱+۵ به توافق برجام برسد امام خامنه‌ای خطوط قرمزهایی را برای تیم مذاکره‌کننده و دولت مشخص کرده بودند که دولت موظف به حفظ آن خطوط قرمز بود اما به گفته وزیر امور خارجه ایران، تیم مذاکره‌کننده ایران نتوانستند تمام خطوط قرمزها را حفظ کنند! و یکی از این خطوط قرمزها که مورد توجه قرار نگرفت موضوع برداشته شدن تحریم‌ها بود که امام خامنه‌ای فرمودند: "رفع تحریم‌ها باید بدون هیچ فاصله‌ای در هنگام رسیدن به توافق انجام بگیرد" و این یعنی در همان هنگام امضای توافق، تحریم‌ها باید برداشته می‌شد و سپس ایران مراحل برچیدن تجهیزات هسته‌ای خود را شروع می‌کرد که این کار صورت نگرفت و دولت پس از رسیدن به توافق برجام چنان شتاب‌زده عمل کرد که ابتدا تأسیسات هسته‌ای خود را بتن! ریخت و از دستاوردهای هسته‌ای خود عقب‌نشینی کرد و سپس منتظر ماند تا آمریکا به تعهداتش عمل کند! که در حال حاضر پس از گذشت چند ماه از توافق برجام، تعهدات ایران به‌طور کامل انجام شده و طرف مقابل یعنی آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند و تحریم‌ها نه‌تنها به‌طور کامل برداشته نشده بلکه به بهانه‌های مختلف در حال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران هستند! و به فرموده امام خامنه‌ای این یعنی خسارت محض جلو چشم!

کلید حل مشکلات کشور کجاست؟

کلید حل مشکلات اقتصادی کشور مذاکره و تلاش برای برداشته شدن تحریم‌ها و نگاه به دستان آمریکا و غرب و تعامل سازنده با دنیا نیست؛ بلکه علاج مشکلات، نگاه به ظرفیت‌های داخلی کشور و موضوع تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی با تکیه بر شعاری است که انقلاب ما را رشد داد و آن شعار "ما می‌توانیم" است.

امام خامنه‌ای در دیدار با جمعی از کارگران سراسر کشور گفت: "این علاج مشکل اقتصادی کشور است که مشکل اقتصادی کشور اگر بخواهد حل بشود، باید روی تولید متمرکز شد. همه به‌همین شکلی که عرض کردیم، مسئولیّت دارند؛ البتّه بعضی مسئولیّت‌ها سنگین‌تر است، بعضی سبک‌تر است امّا همه این‌جوری مسئولند. کلید حلّ مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست؛ در داخل کشور است. همه تلاش کنند، همه همّت کنند، ان‌شاءالله حل خواهد شد. ملّت ایران و مسئولین کشور کارهای بزرگ‌تری را در طول این سال‌ها انجام داده‌اند و شده است؛ مسئله‌ی تولید را هم می‌توانند حل کنند."
برچسب ها: لارستان ، برجام
نظرات بینندگان