کد خبر: ۸۶۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۷ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
به مناسبت روز دندانپزشکی:

گفت وگو با پیشکسوت دندان پزشکی فراشبند

دکتر رضا میرزانیا:بهترین راه برای برداشتن بار مالی از دوش مردم شروع کارهای آموزشی و پیشگیری از پایه می باشد

 به گزارش شیرازه به نقل از نخل بیدار با فرا رسیدن 23 فروردین ماه که عنوان روز دندانپزشکی در تقویم جمهوری اسلامی ثبت شده است خبرنگار ما با حضور در مطب دندانپزشکی یکی از  پیشکسوتان این رشته ی پزشکی با وی گفت وگویی انجام داده است که به شرح زیر می باشد.

 

ضمن عرض تبریک به مناسبت روز دندانپزشک لطفا خودتان را معرفی و بفرمائید دوران تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان خود را در کجا گذراندید ؟

 

من هم به نوبه خود روز دندانپزشکی را به سپید جامه گان عرصه سلامت دهان و دندان تبریک و تهنیت می گویم خصوصا برای همکاران دندانپزشک سالی پرنشاط و پربار را برای ایشان آرزومندم. 

 رضا میرزانیا هستم. دوران ابتدایی را در مدرسه شوریده فراشبند، راهنمایی را در مدرسه 15 خرداد و دوره دبیرستان خود را در دبیرستان توحید شیراز گذراندم .

 

دندانپزشک فراشبندی

 

چه شد که این رشته را انتخاب کردید؟

از دوران ابتدایی علاقه وافری به بحث پزشکی داشتم و بالاخره دندانپزشکی نصیب ما شد.

 

عوامل پیشرفت شما چیست؟

پشتکار و علاقه  ای که به کار داشتم باعث شد با امکانات کم، حداکثر استفاده را از منابع موجود نمایم.

 

چند مدت است به کار بهداشت دهان و دندان مشغولید؟

از سال 1370 در این زمینه فعالیت می کنم

 

توجه مردم به سلامت دهان و دندان نسبت به سایر مسائل بهداشت و درمان در شهرستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر کمی به عقب تر برگردیم متاسفانه در زمینه سلامت دهان و دندان کار بسیار کم شده و اکثریت مردم دندان را عضو مهمی از بدن حساب نمی کردند و می گفتند دندانی که درد گرفت باید کشید و از شرش خلاص شد.

اما این موضوع به مرور تغییر کرده و شرایط بهتر شده و الان توجه بیشتری می شود هرچند هنوز در محیط های عشایری و روستایی به علت دسترسی نداشتن به امکانات هنوز همان فرهنگ رواج دارد که باید بوسیله آگاهی دادن مردم مخصوصا قشر آسیب پذیر این فرهنگ غلط را از بین ببریم که تنها راه آموزش بهداشت و پیشگیری از بروز بیماری های دهان و دندان بوسیله وسایل ارتباط جمعی می باشد.

 

بنظر شما با توجه به بالا بردن نرخ خدمات دندان پزشکی چگونه می توان از بار هزینه مالی را از دوش مردم کاست و این مشکل را تا حدودی مرتفع کرد؟

بهترین راه برای برداشتن بار مالی از دوش مردم شروع کارهای آموزشی و پیشگیری از پایه می باشد و بهترین جایگاه که بشود این کار را شروع کرد از مهد کودکها، مدارس ابتدائی و خانواده می باشد که دو گروه را  باید وارد عمل و درگیر این مسائل کرد.

یکی کارشناسان و مربیان بهداشت مدارس در آموزش و پرورش و دیگری گروه های بهداشتی در دانشگاه های علوم پزشکی می باشد که بهورزان، کاردان و کارشناسان بهداشت مدارس و خانوار می باشند که باید به این افراد آموزش داد و آنها افراد آسیب پذیر را شناسایی و به مراکز بهداشت درمان و دندانپزشکی معرفی کنند.

 

اقدامی هم در این خصوص انجام شده است؟

این طرح مهم را وزارت بهداشت از 10 سال پیش شروع کرده ولی زیاد گسترش پیدا نکرد.

این موضوع در منطقه فراشبند از 6 سال پیش به وسیله مربیان بهداشت مدارس کار معاینه در مدارس ابتدائی شروع شد و افراد آسیب پذیر  را شناسایی و کار شروع شد که خدارا شکر نتیجه خوبی داده است و خصوصا طرح "فیشورسیلنت" دندان شماره 6 دانش‌اموزان که سال 93 و 94 بصورت گسترده انجام شد و هم اکنون ادامه دارد که باعث پیشگیری قابل توجه از پوسیدگی دندان دانش آموزان شده است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

 

در صحبتهای خودتان از فیشورسیلنت گفتید؟

فیشورسیلنت یا شیارپوش، اولین دندان دائمی به نام دندان شماره 6 پشت دندانهای شیری می روید که دارای شیار عمیقی می باشد و باعث می شود خرده های مواد غذایی خصوصا مواد چسبنده مانند شیرینی و شکلات داخل آن جمع شود، این شیار قابلیت شستشوی کمی دارد و با عمل فیشورسیلنت این شیار پوشش داده می شود تا زمینه ایجاد پوسیدگی را کم کند ویا از بین ببرد.

فیشورسیلنت با هزینه بسیار ناچیز و برای برخی بیمه ها بصورت رایگان در مرکز بهداشت شهرستان انجام می شود.

 

دندانپزشک فراشبندی

 

*مهمترین چالشی که فارق التحصیلان دندانپزشکی با آن روبرو هستند را چه می دانید و برای رفع این مشکلات چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

فارغ التحصیلان دندانپزشکی برای شروع کار نیاز به تجهیزات و وسایل لازم دارند که امروزه باید هزینه زیادی در شروع کار پرداخت کنند که معمولا برای عده زیادی از آنها امکانپزیر نیست.

بنظر من بهتر است دولت مراکز را با عنوان مراکز دندانپزشکی ایجاد نماید و با بکارگیری فارغ التحصیلان دندانپزشکی در وحله اول با یک برنامه بهداشتی و پیشگیری وارد عرصه کار شوند تا هم پزشک مشغول بکار شده باشد و خدمات بهتر و بیشتری به مردم رسانده شود.

 

به عنوان صحبت پایانی اگر مطلبی هست بیان کنید:

به مردم عزیز توصیه می شود بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرند. لازم است هر فرد بصورت دوره ای هر 6 ماه یکبار به پزشک مراجعه نماید تا با پیشگیری و یا درمان سریع از تحمیل هزینه های زیاد بعدی به خانواده جلوگیری کنیم.

توصیه آخر به خانواده ها این است که از طریق مدارس دانش آموزان را به مرکز بهداشتی و درمانی معرفی کنند و حتما جهت انجام درمان و پیشگیری مراجعه نمایند.

 با تشکر از شما که وقت خودتان را در اخیار ما گذاشتید.

 

 

انتهای پیام/


نویسنده :
محمد باقر دشتی
نظرات بینندگان