کد خبر: ۸۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۴ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵

جولان سگهای ولگرد در شهرستان کوار

طی چند ماه اخیر، جولان سگهای ولگرد در بسیاری از خیابانها و کوچه های شهر و روستاهای کوار، گلایه و اعتراض شدید مردم را در پی داشته است.

به گزارش شیرازه به نقل از بهارکوار، مشکلات همزيستي انسان و حيوان در بعضی مواقع آنقدر بالا مي گيرد که کوچه ها و معابر به جولانگاه حيوانات تبدیل مي شوند، اتفاقی که مي تواند تبعات بهداشتي و اجتماعي ناخوشايندي به همراه داشته باشد.

 

در چند ماه اخیر بارها اخباری از حمله انفرادی یا گروهی‌شان به مردم بر سر زبان ها بوده است و بسیاری از مردم خواهان برطرف شدن این مشکل هستند.

 

این حیوانات به اصطلاح بی‌صاحب، مشکلات بهداشتی بسیاری به همراه دارند و به گفته کارشناسان، اگر مساله سگ‌های ولگرد بخوبی کنترل نشود، زمینه را برای شیوع بیماری‌های مشترک انسان و حیوان فراهم می‌کند.

 

سالهاست كه مساله جمع‌آوري سگ‌هاي ولگرد يكي از موضوعات بحث برانگيز بسیاری از شهرها بوده است و تا همين چند سال قبل، كشتن با اسلحه گرم، تنها شيوه كنترل اين حيوانات بود ولي در سالیان اخیر، شرکت‌هایی با جمع‌آوري و عقيم كردن این حیوانات، آنها را به افرادي كه به دنبال سگ‌هاي نگهبان هستند، می سپارند، امری که به نظر می رسد با افزایش بیش از اندازه این حیوانات، راهکار چندان موفقی نباشد.

 

به هر حال سگ های ولگرد عامل انتقال انواع بیماری های خطرناک از جمله هاری، کرم انگلی و بیماری های مشترک انسان و حیوان هستند و به همین دلیل از عوامل اصلی تهدید سلامت انسان و جوامع محسوب می شوند و باید با اتکا به روش‌های اصولی و مناسب آنها را از سطح شهر جمع آوری کرد.

 

بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و… و جمع آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد از وظایف شهرداری هاست.

نظرات بینندگان