کد خبر: ۸۷۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
در نشست «روز روانشناس» در شیراز مطرح شد؛

نرخ رشد جمعیت در شیراز از میانگین جلو افتاده است/ خروج شیراز از حالت بحرانی طلاق

مسئول مرکز بهار نکو گفت: نرخ رشد جمعیت در شهر شیراز برای اولین بار از نرخ میانگین رشد جمعیت جلو افتاده است که نشان دهنده افزایش طول زندگی مشترک در شهر شیراز است.
به گزارش «شیرازه»، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مراسم مرکز مشاوره بهار نکو، با تبریک روز روانشناس است، گفت: مشاوران و روحانیون شیرازی از سال 89 حرکتی را شروع کردند که به جریانی در سطح کشور تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام مقامی افزود: زمانی با ارائه احادیث اسلام در باب مسائل زناشویی به زوجین جوان مخالفت میشد اما الآن مجله بهار نکو منتشر میشود و کلاس هایی برای زوجین در حال برگزاری است که مباحث زناشویی را از جوانب مختلف خیلی واضح بیان میکند.

وی با اشاره به اینکه برای راه اندازی مرکز بهار نکو مشکلات زیادی را پشت سرگذاشته است، اضافه کرد: با همه این مشکلات، امروز به جایی رسیده ایم که طرح بهار نکو در مجلس شورای اسلامی  و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تبدیل شدن به قانون است.

مقامی با بیان اینکه قوانین زیادی در سطح کشور داریم که اجرایی نمی شوند، گفت: معتقدم باید حرکت کنیم، کار کنیم و قانون بسازیم و نباید صرفا منتظر بخش نامه ها باشیم چرا که ما بخشنامه ای نیستیم و هیچ ایرادی ندارد که کاری را شیراز شروع کند و تهران الگوبرداری کند.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اضافه کرد: در طرح بهار نکو  کاری را شروع کردیم که قانون نداشت و این الگوی بی بدیلی برای این موضوع است.

مقامی با تاکید بر اینکه امروز مهمترین مسئله کشور مسئله خانواده است ، گفت: طرح بهار نکو در حال کشوری شدن است و اگر کار مناسب کنیم همه میتوانند در سطح کشور الگوبرداری کنند.

وی در پایان با بیان اینکه  مشاوره از مشاغل سخت می باشد، افزود: متاسفانه هنوز در کشور ما برای مشاور و روانشناس حق و حقوقی کافی در نظر گرفته نشده و در حق مشاوران اجحاف می شود.

حسین شکوری،مسئول مرکز بهار نکو نیز با اشاره به اینکه تحکیم بنیاد خانواده یکی از شعارهایی که زیاد سر داده می‌شود، گفت: تحکیم خانواده یعنی ساختار خانواده ها به نحوی باشد که با هر نسیم و مشکل کوچکی از هم نپاشد و بتواند مشکلات و مسائل خود را حل کند.

وی با بیان اینکه هدف ما این است که خانواده ها را در حل مشکلاتشان یاری کنیم، افزود: یکی از کمک های ما بحث اگاهی بخشی به خانواده هاست و مرکز مشاوره بهار نکو از سال 89 با این هدف کار خود را شروع کرد.

شکوری بیان کرد: زوج های جوان باید قبل از تشکیل خانواده حداقل اگاهی هایی درباره زندگی مشترک و مسائل مختلفی که در زندگی با آنها مواجه می شوند داشته باشند  و در همین راستا بحث مددکاری ها و مشاوره های پیش از ازدواج و پس از ازدواج زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نهاد نمایندگی رهبری در این دانشگاه در حال انجام است.

مسئول مرکز بهار نکو اظهار کرد: قبل از اجرای طرح بهار نکو، 14 درصد از طلاق های شهر شیراز متعلق به  کسانی بود که کمتر از یک سال از ازدواجشان میگذشت که اکنون این آمار به 7.6 درصد رسیده است.همچنین 45 درصد طلاق ها متعلق به زوج هایی بود که کمتر از 4 سال با هم زندگی کرده بودند که اکنون به 30.2 درصد تقلیل یافته است و همین روند در سال 95 هم ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: یکی از شاخص های کمی تحکیم بنیاد خانواده، میانگین طول زندگی مشترک است که این شاخص سال 88 در شیراز 8 سال بود که اکنون به 10 سال رسیده است و این نشاند دهنده رشد شاخص کمی تحکیم بنیاد خانواده در شیراز است.

شکوری با بیان اینکه در سال های پیش شهر شیراز رتبه اول طلاق را در بین ده کلانشهر کشور داشت، اظهار کرد: در حال حاضر طبق گزارشات  مرکز آمار، شیراز از حالت بحرانی گذشته خارج شده و امروز رتبه نهم طلاق را در بین کلانشهر ها دارد.

مسئول مرکز بهار نکو اضافه کرد: نرخ رشد جمعیت در شهر شیراز  برای اولین بار از نرخ میانگین رشد جمعیت جلو افتاده است که نشان دهنده افزایش طول زندگی مشترک در شهر شیراز است.

وی ادامه داد: برای اولین بار در 26 اردیبهشت ماه همایشی با هدف بالابردن سطح آگاهی زوجینی که در سه سال گذشته به مرکز بهار نکو  مراجعه کردند با عنوان "بارداری آسان،زایمان ایمن" برگزار میشود.

شکوری در پایان با بیان اینکه مشاورین مرکز بهار نکو هم از لحاظ علمی و هم اعتقادی در سطح خوبی هستند،تصریح کرد: مشاور تخصص در کمک به حل مشکلات دارد و در مواردی که خانواده ها فکر کنند به بن بست خورده اند، بن بست ها را کنار می‌زند.

برچسب ها: خانواده ، مشاوره ، طلاق
نظرات بینندگان