کد خبر: ۸۹۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵

گزارشی از انتقادهایی که نسبت به سرقت کاشی‌های مسجد نصیرالملک شده است/ زمانی‌که کاغذ؛ جایگزین این کاشی‌ها می‌شود

از روز گذشته تاکنون متولیان امر با چسباندن کاغذ A4 با چسب رنگی سعی کردند تا جای خالی کاشی‌ها را بپوشانند، دقیقا همان امری که پس از سرقت کتیبه مسجد وکیل روی داد و جای آن اکنون با بنر پوشیده شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از شبستان، مکان های تاریخی هر کشور سند هویت آن کشور محسوب می شود، در هیچ جای دنیا سراغ نداریم که به اماکن تاریخی بی توجهی شود، شیراز و فارس دارای اماکن گردشگری مختلفی از زمان های متفاوت است.

از تخت جمشید با بیش از 2 هزار و 500 سال تا مساجد تاریخی دوره قاجاریه و یا خانه های تاریخی دوره پهلوی، یادگارانی از نسل هایی بوده که پیش از ما در این شهر می زیستند.

مسجد تاریخی نصیرالملک، زیباترین مسجد جهان از لحاظ کاشی و شیشه کاری محسوب می شود، همچنین مسجد وکیل نیز از لحاظی جز مساجد منحصر به فرد به حساب می آید، اما چند سال پیش که با دزدیده شدن کتیبه مسجد وکیل که اتفاقا بعد از آن نیز به همت یگان حفاظت میراث فرهنگی یافت شد، کلید خورد، کوبه مسجد نصیرالملک مدتی پیش و پس از آن جمعه گذشته کاشی های سردر مسجد نصیرالملک را ربودند.

مسئله به سرقت بردن آثار تاریخی یک مسئله نادرست است اما تولی گری این 2 مسجد به دست اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس است و عملا یگان حفاظت میراث فرهنگی در آن مکان ها وجود ندارد و مسجد نصیرالملک به یک فرد به عنوان خادم مسجد سپرده شده است.

انتقاد شدید انجمن دوستداران میراث فرهنگی نسبت به سرقت کاشی های مسجد نصیرالملک

مسعود منیعاتی، رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس ضمن انتقاد شدید به دزدیده شدن کاشی های مسجد نصیرالملک شیراز، گفت: جا دارد میراث فرهنگی، بخشی از نیروهای یگان حفاظت را به این مکان و مسجد وکیل منتقل کند.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس: ‌حفاظت از مسجد نصیرالملک به عهده اوقاف است

مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به اینکه حفاظت و نگهداری از این مسجد و مسجد وکیل به عهده اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس است، نیز گفت: یگان حفاظت به محض اطلاع از این مسئله صورتجلسه های خود را تکمیل کرده و پرونده سرقت در حال پیگیری است.

از روز گذشته تاکنون متولیان امر با چسباندن کاغذ A4 با چسب رنگی سعی کردند تا جای خالی کاشی ها را بپوشانند، دقیقا همان امری که پس از سرقت کتیبه مسجد وکیل روی داد و جای آن اکنون با بنر پوشیده شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس: حفاظت از مسجد تنها به عهده اوقاف نیست/ از لحاظ مالی مشکلی برای تامین دوربین های امنیتی نداریم

حجت الاسلام سید عباس موسوی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص سرقت کاشی های مسجد نصیرالملک شیراز نیز گفت: شنبه شب چهار عدد از کاشی ها سرقت شده و تمهیدات لازم برای حفاظت دوربینی و فیزیکی اندیشیده شده است، قبلا به نیروی انتظامی مکاتبه داشتیم.

وی با اشاره به اینکه برخی امکان تاریخی دارند و برخی دیگر در حال انجام است، افزود: قصد داریم دوربین های کامل و مجهز در محل نصب شود و از نیروی حفاظت فیزیکی استفاده خواهیم کرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس با تاکید بر اینکه همان روز صبح پیگیری کردیم و گزارش به ناجا و امنیتی دادیم، افزود: ما نگفتیم کار افراد ولگرد است و این مسجد از جمله آثار ملی است و باید با دید ملی به آن نگاه کرد و باید همه سازمان ها در حفظ اینگونه مساجد کمک کنند، حفاظت از این مسجد تنها وظیفه اوقاف نیست.

وی با اشاره به اینکه ما هیچ مشکلی از نظر مالی برای نصب دوربین و حفاظت فیزیکی نداریم، یادآور شد: امکانات میراث فرهنگی از ما خیلی بیشتر بوده و اداره کل اوقاف و امور خیریه یک خادم و یک دوربین گذاشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خبرنگاران به نصب کاغذ جای کاشی ها خرده نگیرند، افزود: یک نصف کاشی از قبل آنجا افتاده بوده که پیدا شده و به هیچ عنوان مسئله کشف نیست.

فرهاد همتیان، مدیر حراست اوقاف و امور خیریه فارس نیز با اشاره به اینکه این موقوفه دارای متولی مستقل و متولی آن، موقوفه مسجد نصیرالملک نیز است که اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس صرفا وظیفه نظارت دارد، افزود: در 25 فروردین سال جاری به نماینده متولی موقوفه مراتب حساسیت اعلام و شرکت های نصب دوربین به آنان معرفی شد و در این رابطه برنامه ریزی کردند.

مدیر موقوفه نصیرالملک شیراز: این مسجد برای همه است کاش همه ارگان ها کمک می کردند

کاظم شفیعی، مدیر موقوفه نصیرالملک شیراز نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری شبستان نیز با اشاره به اینکه هیچ ارگانی به ما برای تعمیر و حفاظت کمک نکرده است،‌ گفت: کاش ارگان ها و نهادها برای حفظ و حراست از این مسجد که ثبت ملی است، نیز همکاری می کردند.

وی با اشاره به اینکه هزینه های موقوفه بر اساس نیات واقف استفاده می شود و ما به جز 2 سهم از 12 سهم از هزینه درآمد نمی توانیم برای تعمیر و حفاظت از موقوفه استفاده کنیم، افزود: هشت یا 9 میلیارد ريال هزینه سالانه موقوفات نصیرالملک دارند که در حدود یک میلیارد و 500 میلیون ريال آن برای تعمیر پشت بام شبستان اصلی مسجد نصیرالملک هزینه شد که این هزینه حدود سه میلیارد و 500 میلیون ريال بود و ما بقی را ما با قرض تامین کردیم.

شفیعی با تاکید بر اینکه ما برای هزینه کرد در مسجد اولویت بندی کردیم، یادآور شد: اولویت اول حفظ مسجد از تخریب بود چرا که اگر سقف درست نمی شد آب به ساختمان نفوذ می کرد.

مدیر موقوفه نصیرالملک شیراز با یادآوری این مطلب که ما 2 دوربین داشتیم اما به علت مشکلات برق، برخی امکانات مسجد از جمله این دوربین ها و اسپیلت شبستان از بین رفت، تاکید کرد: مشکل این مسجد دوربین نیست، متاسفانه بافت فرهنگی محل و وجود متکدیان و معتادان باعث شده تا آرامش نداشته باشیم، برخی اوقات معتاد و متکدی به لباس توریست آویزان می شوند و ما برای حفظ آبرو با پرداخت پولی به متکدی، او را روانه می کنیم، از پلیس درخواست کمک کردم اما هیچ کمکی به ما نکرده اند و حتی گشت های موتوری آنان نیز در محل گشت نمی زند تا مقداری آرامش به اینجا بازگردد.

وی با اشاره به اینکه خودم یک نفر را برای حفاظت از مسجد برای گشت شبانه استخدام می کنم تا از اموال مسجد حفاظت کند، افزود: 2 بار به نیروی انتظامی مکاتبه کردم اما هیچ تاثیری نداشت، یک بار هم به میراث فرهنگی برای دریافت پول برای تعمیرات مکاتبه کردم که آن هم جوابی نیافت و نامه بی بازگشت ماند.

شفیعی افزود: کاش این هزینه هایی که ما انجام می دهیم دیده می شد، تمام تعمیرات با حضور ناظر میراث فرهنگی بوده اما در هزینه ها هیچ کمکی نشده است و این مسجد را 20 سال پیش کسی نمی شناخت و ما با سعی و تلاش آن را به جهان معرفی کردیم.

وی با اشاره به اینکه کوبه در مسجد را دزیدند، افزود: آن کوبه شکسته بود و خدا شاهد است قیمت آن را ندارم، حتی زمانی که به یکی از افراد محل برای عدم سنگ براکنی در اطراف مسجد تذکر داده شد، نتیجه آن این بود که خادم مسجد را با کارد زدند که 2 روز در بیمارستان بستری بود، ما اینجا مشکل امنیت داریم اگر نیروی انتظامی کمک نکند که راهی به جایی نمی بریم، این مسجد برای همه است باید همه دستگاه ها برای حفظ آن پا پیش بگذارند.

شفیعی همچنین با تاکید بر اینکه برای دوربین ها چند ماه است پیگیر هستیم اما مشکلات مختلفی همچون نبود پیمانکار نصاب مجاز دوربین در استان بوده است، افزود: آن سه شرکتی که حراست اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس معرفی کرد کارهای برون استانی دارند قول داده اند تا پایان هفته جدید مسجد را به دوربین مجهز کنند.

با قول امروز مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس مبنی بر خرید و تجهیز مسجد نصیرالملک به دوربین های حفاظتی و به گفته شفیعی، که دوربین ها جانمایی شدند و برای 45 دوربین مستقر در محوطه مسجد و حرم مطهر امامزاده سید الحرمین (علیه السلام) که در جوار مسجد است، حدود 600 میلیون ريال هزینه لازم است، امید آن می رود که اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس این کار را به موقوفه واگذار نکند و خود این اداره کل از بودجه های نگهداری مساجد تاریخی بخشی را برای ایجاد دوربین های مداربسته در مسجد نصیرالملک شیراز، هزینه کند تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

نظرات بینندگان