کد خبر: ۸۹۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس مطرح کرد:

پرداخت 36 میلیارد به کشاورزان خسارت‌دیده/ عدم مجوز به واردات میوه‌های مشابه داخلی

قاسمی گفت: حجم و ارزش ارزي صادرات محصولات كشاورزي فارس در سال 94 در مقايسه با سال 93، افزايش داشته است.

به گزارش شیرازه، محمدمهدی قاسمی در نشست خبری هفته جهاد کشاورزی گفت: طرح‌های امسال جهاد کشاورزی فارس با اعتبار بالغ بر 66 میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسند.

پرداخت 36 میلیارد تومان کشاورزان خسارت‌دیده

وی با بیان لزوم ترویج و تشویق کشاورزان به بیمه کردن محصولات خود و افزایش سطح بیمه در سال جاری و آینده اظهار داشت: در سال گذشته 107 میلیارد تومان باید به کشاورزان خسارت دیده پرداخت می‌شد که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات تاکنون 36 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در خصوص نحوه ارائه تسهیلات به کشاورزان آسیب دیده سد درودزن و فسا که گندمزارهایشان در آتش سوخته بود، اظهار داشت: تنها راه حل ممکن، پرداخت غرامت به کشاورزان خسارت دیده از طریق بیمه است که بایستی تمام کشاورزان استان محصولات خود را بیمه کنند تا اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد بتوانند از تسهیلات بیمه بهره مند شوند.

عدم شفافیت بازار کشاورزی یکی از مشکلات بخش کشاورزی است

قاسمی در پاسخ به تصمیمات سازمان برای اصلاح و شفافیت بازار فروش محصولات کشاورزی و مقابله با دلالان گفت: عدم شفافیت بازار کشاورزی یکی از مشکلات بخش کشاورزی است که امیدواریم دولت در اجرایی کردن طرح شهرک‌های بازار یابی و سازوکاری که شبه بورس است بتواند از شرایط فعلی خارج شود.

وی ادامه داد: در این طرح شرایط عرضه محصولات کشاورزی متفاوت از قبل خواهد بود و کشاورزان محصولات خود را در قالب بسته بندی با کیفیت‌های مختلف ارائه می‌کند و قیمت گذاری می‌شود؛ این اقدامی است که در کشورهای پیشرفته هم صورت می‌گیرد؛ تعدادی سرمایه گذار هم مراجعه کرده‌اند و امیدواریم سال 95 شروع این طرح باشد.

هیچ مجوزی بابت واردات میوه‌هایی که مشابه آن در داخل کشور و استان تولید می‌شود

ارشد کشاورزی استان درباره وجود محصولات مشابه داخلی در بازار خاطرشان کرد: هیچ مجوزی بابت واردات میوه‌هایی که مشابه آن در داخل کشور و استان تولید می‌شود؛ به هیچ فردی داده نشده است و اگر میوه خارجی مثل پرتقال که در استان تولید می‌شود در بازار وجود داشت قاچاق محسوب می‌شود که دستگاههای ذیربط باید مقابله کنند.

کشت گیاهان دارویی در صورت بازار فروش آن

رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس با اشاره به کشت گیاهان دارویی در همکاری با علوم پزشکی گفت: در صورت بازار فروش این محصولات، این کشت اجرایی می‌شود.

قاسمی با اشاره به کاهش 23 درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیان کرد: با وجود این مقدار کاهش بارندگی، توليد گندم در سال زراعي جاري 20 درصد بيشتر بوده است.

آبیاری به شیوه نواری برای اولین بار در استان فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس به آبیاری به شیوه نواری برای اولین بار در استان فارس اشاره و اظهار کرد: 10 هزار هكتار از اراضي مزارع گندم با اين شيوه آبياري شدند.

توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای فارس تا پايان برنامه ششم

وی به افزايش سطح مجتمع‌هاي گلخانه‌اي و شهرك‌هاي كشاورزي نیز اشاره و تصریح کرد: مجتمع‌های گلخانه‌ای فارس تا پايان برنامه ششم، به هفت هزار هكتار می‌رسند.

تثبيت جمعيت روستايي با کشت جایگزین

وی گفت: با کشت جایگزین به‌دنبال تثبيت جمعيت روستايي هستیم که در مناطق آبخور سد درودزن، قبلاً 800 هكتار كشت گياه گلرنگ انجام مي‌شد و امسال به چنجهزار هكتار افزايش داشته است.

رشد افزايش حجم و ارزش ارزي صادرات محصولات كشاورزي فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: افزايش حجم و ارزش ارزي صادرات محصولات كشاورزي فارس در سال در سال 94 در مقايسه با سال 93، افزايش 4.5 درصد وزني و 7.5 درصدي ارزي صادرات محصولات كشاورزي داشته است و 188 هزارتن انواع محصولات را به ارزش 126 ميليون دلار صادر كرده‌ايم.

كشت برنج در فارس اقتصادي نيست

قاسمي با اشاره به کشت برنج تصریح کرد: برنج بايد در نقاطي كشت شود كه حداقل بيش از يك متر بارندگي در هر سال داشته باشند، لذا در استان فارس با توجه به ميانگين بارندگي 290 ميلي‌متر در سال، كشت برنج اقتصادي نيست و ما از كشت اين محصول حمايت نمي‌كنيم.

وی بیان کرد: سياست توسعه عمودي، سیاست سازمان جهاد کشاورزی استان است و بهره‌وري در آب خط قرمز سازمان است.

برچسب ها: جهاد کشاورزی ، فارس ، اب
نظرات بینندگان