کد خبر: ۹۱۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۵

احتمال افزایش خطر بیماری های ژنتیکی در ازدواج فاميلي را جدی بگیریم

كارشناس مبارزه با بيماري هاي غيرواگير مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز با اشاره به احتمال افزایش خطر بیماری های ژنتیکی در ازدواج های فامیلی، نسبت به جدی گرفتن این موضوع، تاکید کرد.
به گزارش شیرازه، دكتر راحله نظري کارشناس مبارزه با بيماري هاي غيرواگير مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز با بیان اینکه ژنتيك يكي از مهم ترين مباحث علم پزشكي است، گفت:كمتر بيماري را مي توان يافت كه ژنتيك در آن نقشي نداشته باشد، اين عامل، در پديد آمدن انواع بيماري ها شامل ديابت، فشارخون، سرطان، بيماري هاي قلبي، انواع سرطان ها و حتي بيماري هاي رواني نقش دارد و با پيشرفت دانش پزشكي هر روز بر شمار بيماري هاي ژنتيكي افزوده مي شود.

او در ادامه افزود: ميزان دخالت ژنتيك در هر بيماري متغير است؛ در بيماري تالاسمي عامل ژنتيك بسيار تاثيرگذار است، بيشتر مردم تصورشان از بيماري هاي ژنتيكي همان بيماري هاي ارثي است در صورتي كه بيماري هاي ارثي بخشي از بيماري هاي ژنتيكي را تشكيل مي دهند.

کارشناس بیماری های غیرواگیر، اضافه کرد: بیشتر بيماري هاي ژنتيكي در حال حاضر درمان صد در صد ندارندد و تنها راه براي مبتلا نشدن به آن ها پيشگيري از بروز آن ها است که پيشگيري درست با انجام مشاوره ژنتيك به ويژه پیش از ازدواج و بارداري انجام می شود.

نظری ادامه داد: در زمینه پيشگيري از معلوليت و اختلالات ژنتيكي، بايد با مشاوره ژنتيك آغاز كنيم و بسياري از افرادي كه ازدواج فاميلي كرده اند، يا در معرض خطر بيماري ژنتيكي قرار دارند، با مشاوره ژنتيك درست، مي توانند اطلاعات مفيدي را در زمينه بيماري مورد نظر كسب كنند و اگر به آزمايش نياز داشته باشند بر اساس اصول واستانداردهاي لازم، آن را انجام دهند.

او افزود: بدون مشاوره ژنتيك، انجام آزمايش های ژنتيك بي مفهوم است، همان طور كه مردم بدون ويزيت پزشك به آزمايشگاه نمي روند؛ در اين مورد، آزمايش هاي غربالگري جمعيتي مانند آزمايش هاي تالاسمي در زمان ازدواج است، زوج ها ابتدا اين آزمايش ها را انجام مي دهند و سپس پزشك مشاور ژنتيك آن را بررسي مي كند، مشاوران ژنتيك افراد را از ازدواج منع نمي كنند، اما به آن ها در زمينه پيشگيري از بيماري راهكار ارایه مي دهند تا در صورت ازدواج و صاحب فرزند شدن، چه اقداماتي براي كاهش ابتلا به بيماري ها انجام شود.

کارشناس بیماری های غیرواگیر دانشگاه، گفت: ازدواج هاي فاميلي احتمال و خطر بيماري هاي ژنتيكي را افزايش مي دهند، در اين بيماري ها پدر و مادر ژن عامل بيماري را با خود حمل مي كنند و به همين دليل در همه ازدواج هاي خويشاوندي توصيه مي شود قبل از ازدواج، زوج ها براي مشاوره ژنتيك مراجعه كنند.

نظری اضافه کرد: مشاوره ژنتيك در ازدواج هاي فاميلي و خانواده هايي كه دچار معلوليت يا عقب ماندگي ذهني يا داراي تاريخچه اي از بيماري هاي زنتيك هستند، اهميت بيشتري دارد؛ در مشاوره ژنتيك نوع بيماري، ميزان خطر بروز آن و راه هاي پيشگيري از بيماري بررسي مي شود، اهميت مشاوره ژنتيك اين است كه بعد از اينكه فرد و خانواده از ميزان احتمال خطر آگاه شدند، مي توانند براي پيشگيري از بروز بيماري و آينده خود و خانواده بهترين تصميم را بگیرند.
نظرات بینندگان