کد خبر: ۹۱۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۲ تير ۱۳۹۵

8 راهکار موثر برای پشیگیری از گرمازدگی

گرمازدگی شدید یا سکته گرما باعث آسیب به مغز و سایر اندام های داخلی می شود، اگرچه این مشکل بیشتر افراد بالای پنجاه سال را درگیر می کند اما در افراد جوان ورزشکار نیز رایج است.

به گزارش شیرازه، کارشناس ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای دانشگاه، گفت: این آسیب بیشتر به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای گرم و در ترکیب با کم آبی بدن رخ می دهد.

پریسا آزاد افزود: تعریف پزشکی گرمازدگی شدید یا سکته گرما این است که درجه حرارت مرکز بدن بیش از 105درجه فارنهایت می شود، تهوع، تشنج، سردرگمی، گیجی و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری یا کما از عوارض گرمازدگی شدید است، از دیگر نشانه ها می توان به سردرد، قرمزی و داغی پوست، ضعف یا گرفتگی عضلانی، ضربان قلب سریع یا ضعیف، تنفس تند و سطحی اشاره کرد.

او در ادامه با معرفی چند نکته، گفت: نوشیدن آب زیاد، دور نگه داشتن خود از آفتاب، ورزش منطقی، خنک نگه داشتن بدن، توجه به تهویه محل زندگی، پرهیز از سفرهای غیرضروری، مراقبت از افراد آسیب پذیر و انجام کمک های اولیه برای افراد گرمازده در این زمینه موثر است.

آب زیاد بنوشیم

این کارشناس سلامت، توصیه کرد: در آب و هوای گرم بدن بیشتر از حد عادی عرق می کند و به این ترتیب آب بدن از دست می رود، در یک روز معمول یک فرد 58کیلوگرمی باید هشت لیوان آب بنوشد؛ به عنوان یک قانون کلی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن باید 30 میلی لیتر آب نوشید، اگر نمی توانید مقدار زیادی آب بنوشید یک نوشابه غیرالکلی بدون گاز مانند آب میوه جانشین مناسبی است.

او ادامه داد: باید به این نکته دقت داشته باشیم که از غذاهای سنگین و داغ استفاده نکنیم.

خود را از آفتاب دور نگه داریم

آزاد بهترین کار در یک روز سوزان را ماندن در سایه عنوان کرد و گفت: اگر می خواهید حمام آفتاب بگیرید و برنزه شوید، سعی کنید که مدت آن هرچه کوتاهتر باشد و از کرم ضد آفتابی که فاکتور محافظت در برابر آفتاب آن دست کم 15باشد، استفاده کنید، اگر احساس ناخوشی و ضعف به شما دست داد فوری از مقابل نور مستقیم خورشید دور شوید، نور خورشید بین ساعت یازده صبح تا سه بعدازظهر بیشترین خطر را دارد.

منطقی ورزش کنید

او اضافه کرد: در ساعت های بسیار گرم روز از ورزش شدید خودداری کنید، به جای آن پس از طلوع آفتاب یا پس از غروب آفتاب به دویدن نرم بپردازید؛ اگر احساس تنگی نفس یا تپش قلب می کنید، ورزش را متوقف کنید و سعی کنید بدنتان را با کارهایی مانند گرفتن دوش آب سرد خنک کنید؛ اگر چشم هایتان سیاهی رفت و یا احساس بی حالی می کنید، استراحت کنید.

بدنتان را خنک نگه دارید

کارشناس ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای دانشگاه در ادامه گفت: لباس های سبک و گشاد از جنس کتان بپوشید تا عرق به راحتی تبخیر شود؛ لباس های تیره و سنگین گرما را جذب می کند، اما به یاد داشته باشید که برخی پارچه های نازک حفاظت کافی در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید ایجاد نمی کنند.

به تهویه محل سکونت توجه کنید

او افزود: در طول شب و روز پنجره خانه را باز نگه دارید و از هواکش استفاده کنید، این امر به ویژه در شب که بدن گرمای خود را از دست می دهد، اهمیت دارد.

به سفرهای غیر ضروری نروید

آزاد با توصیه به پرهیز از رفتن به جاهایی که سایه ندارد و تهویه آن خوب نیست، گفت: اگر چاره ای جز سفر در هوای گرم ندارید، همراه خود یک بطری آب داشته باشید.

از افراد آسیب پذیر مراقبت کنید

کارشناس بهداشت حرفه ای دانشگاه اضافه کرد: افرادی که بیش از همه به گرمای هوا و نور آفتاب تند حساس هستند، شامل کودکان زیر چهار سال و افراد بالای 65سال که بدنشان با سرعت کمتری با تغییر درجه حرارت هماهنگ می شود، افراد چاق که بدنشان حرارت را در خود نگه می دارد و بیماران هستند.

کمک های اولیه برای فرد گرما زده

او در پایان گفت: بهترین راه برای گرمازدگی بیش از حد، تماس با اورژانس پزشکی است؛ در زمان انتظار برای رسیدن اورژانس، فرد گرمازده باید در یک محیط مطبوع یا در سایه قرار گیرد و لباس های غیرضروری از او دور شود.

نظرات بینندگان