کد خبر: ۹۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۲۳ تير ۱۳۹۵

فارس از فهرست استان‌های پرفروش کتاب "جا" ماند/ عدم تبلیغات عامل کم‌رونقی کتابفروشی‌های فارس

با گذشت ۵ روز از شروع طرح تابستانه کتاب، استان فارس نتوانسته جایگاهی در میان ۱۰ استان پرفروش این طرح داشته باشد.

به گزارش شیرازه به نقل از خبرگزفارس از فهرست استان‌های پرفروش کتاب اری تسنیم، با گذشت 5 روز از شروع طرح تابستانه کتاب، استان فارس نتوانسته جایگاهی در میان 10 استان پرفروش  این طرح داشته باشد در حالی که این استان به لحاظ تعداد کتابفروشی‌های ثبت نامی در رتبه پنجم این طرح قرار دارد.

براساس آماری که خانه کتاب ارائه کرده است استان اصفهان با 71 کتابفروشی در رتبه نخست پروفروش‌ترین استان به لحاظ خریدار قرار گرفته است و پس از آن استان تهران با 115 کتابفروشی و خراسانی رضوی با 57 کتابفروشی در رتبه‌ها دیگر تعداد خریداران قرار دارند.

استان آذربایجان شرقی با 27 کتابفروشی، استان گیلان با 13 کتابفروشی، استان کرمانشاه با 12 کتابفروشی، استان کردستان با 11 کتابفروشی، مازندران با 14 کتابفروشی، خوزستان با 15 کتابفروشی و یزد با 12 کتابفروشی در رده‌های چهارم تا دهم از نظر فروش کتاب قرار دارند.

فهرست 10 استان پرفروش در سایت خانه کتاب نشان می‌دهد که حتی استان‌هایی که از لحاظ تعداد کتابفروشی در رتبه‌های پایین‌تر استان فارس قرار داشتند توانستند از نظر فروش کتاب در رتبه‌های بالاتر از استان فارس قرار گیرند.

کتابفروشان عضو طرح علت این کم رونقی در استان فارس را عدم اطلاع‌رسانی و تبلیغات کافی می‌دانند، وحید مقیمی سارانی مدیر کتابفروشی منگان شهر شیراز می‌گوید: تبلیغات محیطی طرح تابستانه در شیراز بسیار کم بوده و جز کتابفروشی‌ها آن هم در فضای محدود کتابفروشی خود تبلیغات دیگری در سطح شهر دیده نمی‌شود.

وی محدودیت در سقف اعتبار کتابخانه‌ها را از دیگر مشکلات این طرح می‌داند و بر این باور است که اگر تبلیغات و به تبع آن تعداد خریداران بیشتر شود اعتبارات برای کتابفروشی‌ها نیز زیاد می‌شود.

به گفته مقیمی «در حال حاضر میزان فروش و وسعت فروشگاه عامل تعیین اعتبارات است» پس جدای از بحث وسعت اگر تبلیغات زیاد باشد تعداد خریداران و به تبع آن اعتبارات کتابفروشی‌ها نیز زیاد می‌شود.

مسئله عدم تبلیغات در شهرستان‌ها بیش از مرکز استان خودنمایی می‌کند، عبدالرسول داوودی، مدیر مرکز نشر دانشگاهی کازرون در این باره می‌گوید: طرح عیدانه کتاب از لحاظ تعداد خریداران بهتر از تابستانه کتاب است چراکه وجود مسافران در شهرستان‌ها عاملی برای رونق کتابفروشی‌ها بود.

وی بر این باور است که در شهرهای جنوبی که گرمای تابستان بیداد می‌کند و مسافران کمتری در این فصل سال دارند رونق کتابفروشی‌ها نیز کم شده به اضافه اینکه تبلیغات بسیار کم نیز عاملی برای این کمی استقبال از سوی مردم همان شهر است.

به گفته مدیر مرکز نشر دانشگاهی کازرون برخی از استان‌ها مانند اصفهان و خراسان رضوی از وجود گردشگران نیز بهره می‌گیرند و این عاملی برای فروش بالای آنها است.

داوودی به کار بردن شیوه‌های سنتی فروش در کتابفروشی‌های شهرستان را عامل دیگری برای این کم رونقی می‌داند و می‌گوید: در شهرستان‌ها تعداد کتابفروشی‌هایی که به اینترنت متصل باشند کم هستند و بیشتر به همان شیوه فروش سنتی می‌پردازند و این امر سبب شده که شهرستان‌ها نتوانند در طرح‌های خانه کتاب شرکت کنند.

البته طرح تابستانه کتاب مزایایی نسبت به طرح عیدانه دارد که می‌تواند عاملی برای افزایش فروش کتاب در استان‌ها شود و آن لحاظ کردن تخفیف 20 درصدی برای کتاب‌های کودکان است که برای نخستین بار در طرح‌های خانه کتاب قرار گرفته است.

وحید مقیمی این امر را نقطه مثبت طرح تابستانه می‌داند و می‌گوید: توجه به کودکان و کتاب‌های مرتبط با آنها نقش مهمی در افزایش فروش کتابفروشی‌ها دارد.

غلامحسین امامی، مدیر کتابفروشی اسفند معتقد است که اجرای این طرح‌ها اگر همزمان با نمایشگاه‌های استانی باشد هم به فرهنگ مطالعه کمک می‌کند و هم از کتابفروشی‌ها حمایت شده است.

وی بر این باور است روش فعلی در دادن تسهیلات چندان برای کتابفروشی‌ها سودمند نیست و اگر یارانه کتابفروشی‌های شهرهای بزرگ را بیشتر کنند سود کتابفروشی‌ها و قدرت خرید مردم نیز بیشتر می‌شود.

طرح تابستانه کتاب از 16 تیرماه همزمان با عید فطر شروع شده و تا 15 مردادماه ادامه دارد. استان فارس با 34 کتابفروشی فعال، 27 کتابفروشی در شیراز و 7 کتابفروشی در شهرهای کازرون، نورآباد، فسا و داراب، در این طرح شرکت کرده است. براساس این طرح خریداران کتاب می‌توانند از تخفیف 20 تا 25 درصدی برخوردار شوند.

نظرات بینندگان