کد خبر: ۹۱۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۴ تير ۱۳۹۵

نگاهی بر تاثیرات متقابل حجاب و اقتصاد مقاومتی

همانگونه که اقتصاد مقاومتی می تواند بر امر حجاب موثر باشد حجاب نیز می تواند تاثیرات شگرفی را بر عملی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
شیرازه:اگر با نگاهی نظام مند و سیستماتیک به جامعه بنگریم جامعه را در قالب نظام هایی خواهیم دید که با هم روابط متقابل دارند. این نظام ها شامل نظام های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... می باشند که نسبت به هم تاثیرات متقابل داشته و براساس عملگرد یکدیکر واکنش می دهند. به تعبیر دیگر عملکرد صحیح یک نظام صحت عملکردی نظام دیگر را در پی خواهد داشت و به عکس کژ کارکردی در یک نظام می تواند منجر به سوء عملکرد در یک نظام دیگر شود لذا بر اساس این نگرش وضعیت مطلوب در جامعه زمانی ایجاد میشود که این نظام ها در حالت تعادل قرار گیرند. در کشور ما و در شرایط کنونی نمونه بارز و ملموس این بحث در نحوه تعامل میان دو مقوله فرهنگ و اقتصاد بیش از سایر مقوله ها خود را نمایان می کند. بر اساس نگرش سیستماتیک میان فرهنگ و اقتصاد، کنش متقابل وجود دارد به عبارت ساده تر زمانی فرهنگ سروسامان خواهد یافت که اقتصاد سر و سامان یابد و زمانی اقتصاد درست می شود که فرهنگ اقتصادی بهبود یابد.

چند سالی است که دو مقوله اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی اسلامی به عنوان مدل هایی اسلامی از نظام اقتصادی و نظام فرهنگی همواره دغدغه اصلی مقام معظم رهبری بوده است و جالب اینجاست که ایشان نیز با درک پیوستگی سیستماتیک میان اقتصاد و فرهنگ این دو مساله را همواره به صورت توامان مطرح نموده اند. نکته ای که شایان توجه است این است باید در نظر داشته باشیم که پیوند میان اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی را نباید فقط با دید کلی نگریست بلکه این پیوند به زیر مجموعه های این دو مقوله نیز سرایت می کند و این کنش متقابل مشمول زیر مجموعه های این دو نیز می شود.

یکی از زیر مجموعه های اصلی مسئله سبک زندگی، بحث حجاب است که رابطه متقابلی با بحث اقتصاد مقاومتی دارد. در ذیل به تاثیر و تاثر این دو مقوله نسبت به یکدیگر با ذکر مثال هایی پرداخته شده است:

 تاثیر اقتصاد مقاومتی بر حجاب

حضرت رسول در حدیثی می فرماید: کاد الفقر ان یکون کفرا، این حدیث تلویحا به ارتباط میان اقتصاد و مقوله فرهنگ پرداخته است. یعنی زمانی که اقتصاد دچار نابسامانی باشد دین و فرهنگ دینی نیز از جامعه رخت برخواهد بست. حجاب نیز یکی از شاخه های مهم فرهنگ دینی ما هست. به بیان واضح تر و برای مثال بی حجابی و بدحجابی زمانی در جامعه رخ نمایان خواهد کرد که شرایط اقتصادی مناسب برای ازدواج جوانان که ابزار رفع تمایلات جنسی آن ها است مهیا نباشد و یا دسترسی به این ابزار برای جوان دشوار باشد در این صورت است جوان مجبور است این نیاز خود را از طرق دیگر رفع کند که این خود باعث رواج فساد و و نهایتا معضل بدحجابی خواهد شد. لذا راهکاری که در فضای فشار اقتصادی کنونی کشور وجود دارد که می توان از طریق آن معضل ازدواج جوانان و مشکلات مالی مانع ازدواج را برطرف کرد روی آوردن به بحث اقتصاد مقاومتی است که البته این بحث هم شامل مسئولین می شود که بایستی شرایط اقتصادی کشور را با تکیه بر اقتصاد مقاومتی برای ازدواج آسان جوانان مهیا کنند و هم خانواده ها و خود جوانان که مثلا بحث اصلاح الگوی مصرف و قناعت کردن را که یکی از زیر مجموعه های اقتصاد مقاومتی است در امری چون خرید جهیزیه، برگزاری مراسمات و... رعایت کنند.

تاثیر حجاب بر اقتصاد مقاومتی

از سوی دیگر همانگونه که اقتصاد مقاومتی می تواند بر امر حجاب موثر باشد حجاب نیز می تواند تاثیرات شگرفی را بر عملی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی داشته باشد برای نمونه قطعا شنیده اید که طبق آمارها ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین در جهان است متاسفانه درصد بالایی از این لوازم آرایشی از کشورهای خارجی وارد ایران می شود به طوری که در نیمه نخست سال گذشته میزان 60 میلیون دلار از بودجه کشور صرف واردات لوازم آرایشی شده است. حال در نظر بگیرید که با همه گیر شدن حجاب در سطح کشور و کاهش واردات لوازم آرایشی تا چه میزان در بودجه کشور صرفه جویی میشود و این بودجه می تواند در بحثی چون ازدواج جوانان که در بالا به اثرات آن اشاره شد هزینه شود البته مشروط بر این که همه گیر شدن حجاب منجر به افزایش واردات چادرهای چینی نشود و از قبل سازوکار مناسب برای تولید چادر در کشور فراهم آید و قاطعانه با مافیای چادر برخورد شود.
نظرات بینندگان