کد خبر: ۹۲۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۵

بهترین خاستگاه برای تولید سرود مدارس هستند

مدیر دفتر ترانه وسرود حوزه هنری معتقد است بهترین خاستگاه برای تولید سرود، سازمان‌های فرهنگی و هنری و یا رسانه ملی نیست، بلکه پایگاه هایی هستند که ماهیت مردمی‌تری دارند.
به گزارش شیرازه، سعید بیابانکی شاعر و مدیر دفتر ترانه وسرود حوزه هنری  با بیان این که احیاء سرود فعالیت زمان بری است، اظهار کرد: سرود ماهیت گروهی دارد و گروهی از شاعران، خوانندگان و همچنین رسانه باید دست به دست هم دهند تا آثار سرود را خلق کنند و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم به سرعت سرود تولید و منتشر شود.

این عضو شورای شعر و ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: سرود دغدغه‌های اجتماعی و خواسته‌های مردم را بیان می‌کند. شناخت دغدغه های مردم نیز دشوار است. همه چیز دغدغه های انقلابی نیست و مردم خواسته‌های دیگری هم دارند و شاعرانی که می‌خواهند به سمت سرایش سرود بروند باید به این نکات توجه کنند.

وی تصریح کرد: معتقدم بهترین خاستگاه برای تولید سرود، سازمان‌های فرهنگی و هنری و یا رسانه ملی نیست، بلکه پایگاه هایی هستند که ماهیت مردمی‌تری دارند و از این دست پایگاه ها می‌توان به مدارس اشاره کرد. مدارس و پس از آن دانشگاه‌ها یکی از بهترین فضاها برای احیاء سرود هستند.

این شاعر کشورمان با تاکید بر این که رسانه ملی باید تنها ابزاری برای پخش باشد، عنوان کرد:  سرود پایگاه مردمی دارد و تولید آن هم باید در همین فضا شکل بگیرد. آثار موفق سرود نیز طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی بیرون از فضاهای رسمی و در بین مردم شکل گرفته است. امروز نیز مدارس می‌توانند محیط مناسبی برای احیاء سرود باشند. بعد از مدارس هم، دانشگاه‌ها می‌توانند محیط مناسبی برای احیاء سرود باشند.

بیابانکی ادامه داد: در حوزه هنری هم تلاش هایی کردیم تا گروه سرودی داشته باشیم و این بخش را احیاء کنیم. ۲ سال قبل پیشنهاد راه اندازی چنین فضایی را به مرکز موسیقی حوزه هنری دادم، اما راه اندازی و تولید سرود، نیازمند زمان، بودجه و حمایت بود، که متاسفانه این موارد هنوز محقق نشده است.

وی با اشاره به این که بین سرود، تصنیف  و ترانه مرزبندی مشخصی وجود ندارد، گفت: کلامی که خاصیت جمع خوانی و همچنین ماهیت مردمی تری داشته باشد و خواسته‌های مردم را بیان کند، سرود است. سرودها در شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خاص ملت ها شکل گرفته‌اند و این خواست‌ها در تولید سرودها موثر بوده اند. بخشی از آثار موفق سرود متعلق به دوران پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی است؛ چرا که در آن دوران شناخت دغدغه ها و خواسته های مردم آسان بود. اما در شرایط کنونی شناخت مطالبات مردمی، پیچیده تر از گذشته است و به همین دلیل احیاء کردن سرود نیز کار دشواری است.

گفتنی است مراسم بزرگداشت استاد مرحوم حمید سبزواری، که علاقه‌مندان به ادبیات وی را با سرودها و اشعار ماندگار انقلابی‌شان به یاد دارند؛ یک‌شنبه سوم مرداد ۱۳۹۵ از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود. در این برنامه، مسئولان فرهنگی و چهره‌های شاخص ادبی، پیرامون شخصیت  و شعرها و سرودهای جاودان زنده‌یاد حمید سبزواری سخن می‌گویند

منبع: مهر
برچسب ها: تولید سرود ، مدارس
نظرات بینندگان