کد خبر: ۹۲۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

رویکرد اصلی برنامه‌های دهه کرامت، مباحث معرفتی است

مسئول شورای هماهنگی ستاد دهه کرامت کشور با بیان اینکه رویکرد اصلی برنامه‌های این دهه مباحث معرفتی است، از برگزاری مراسم افتتاحیه این دهه در حرم حضرت معصومه(س) خبر داد.
به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، رئیس ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور در حاشیه سفر به شیراز ضمن گرامیداشت فرا رسیدن دهه کرامت گفت: طبق رسم چندین ساله از ابتدای ماه ذی‌القعده دهه کرامت با میلاد فرخنده حضرت معصومه(س) آغاز شده و با ۶ ذی القعده بزرگداشت شخصیت احمدبن موسی(ع) ادامه یافته و پایان آن نیز بزرگداشت حضرت امام رضا(ع) به‌مناسبت میلاد آن حضرت است.
وی با تصریح اینکه برای بزرگداشت این ایام برنامه‌های مختلفی در سراسر کشور اجرا می‌شود، افزود: در این راستا شورای هماهنگی ستاد دهه کرامت کشور با مشارکت ۳۶ دستگاه شکل گرفته است که برنامه‌های مختلف این ایام را دنبال می‌کنند.
ارباب سلیمانی با بیان اینکه جلسات این شورا از چندین ماه قبل از دهه کرامت آغاز شده است، گفت: جلسات این شورا با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های اجرایی در شهرهای شیراز، مشهد و قم برگزار شده است تا با هماهنگی دستگاه‌های این استان‌ها یک فضای همدلی و همزبانی را برای اجرای برنامه‌های دهه کرامت ایجاد کنیم.

برگزاری افتتاحیه دهه کرامت در حرم حضرت معصومه(س)
مسئول شورای هماهنگی ستاد دهه کرامت کشور با تأکید بر اینکه تلاش این شورا ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) است، گفت: افتتاحیه برنامه‌های دهه کرامت در سال جاری همزمان با میلاد حضرت معصومه(س) در حرم آن حضرت در قم برگزار خواهد شد.

اجرای ۵۰ هزار ویژه برنامه بزرگداشت شاهچراغ(ع) در سراسر کشور
وی همچنین از اجرای ۵۰ هزار ویژه برنامه در سراسر کشور در روز ۶ ذی‌القعده مصادف با بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) در ایام دهه کرامت سال جاری خبر داد و گفت: این برنامه‌ها به‌همت دستگاه‌های مختلف همراه با بخش مردمی و با استفاده از ظرفیت مساجد و بقاع متبرکه برگزار خواهند شد.
ارباب سلیمانی ادامه داد: علاوه بر این‌ها یک سری جشن‌ها نیز به‌صورت خودجوش و مردمی همزمان با سالروز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز و سایر استان‌ها دنبال می‌شود و امیدواریم ما نیز بتوانیم گام‌های مؤثری را جهت معرفی هرچه بیشتر شخصیت مظلوم حضرت شاهچراغ(ع) برداریم.

حضرت شاهچراغ(ع) الگوی انسانیت و دینداری است
رئیس ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور ضمن برشمردن مناقب حضرت شاهچراغ(ع) اظهار کرد: آن حضرت شخصیت مهاجر الی‌ الله است که در این راه شهید می‌شود لذا در مکتب ما به عنوان الگوی انسانیت و دینداری مطرح است و خوب است که ما نیز در سومین حرم اهل بیت(ع) نیز تجدید میثاقی با این حضرت داشته باشیم و آمادگی خود را برای گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) با محوریت این حضرت فراهم کنیم.

کار چندانی در زمینه زندگینامه حضرت شاهچراغ(ع) در سطح ملی انجام نشده است
وی با تأکید بر اینکه رویکرد اصلی برنامه‌های دهه کرامت مباحث معرفتی است تا بتوانیم شناخت عمیق‌ترین نسبت به اهل بیت(ع) و به خصوص حضرت شاهچراغ(ع) پیدا کنیم، گفت: متأسفانه اکنون در زمینه زندگینامه حضرت شاهچراغ(ع) کار چندانی در سطح ملی انجام نشده است اما اگر بتوانیم از ظرفیت ۳۶ دستگاه عضو این شورا استفاده کنیم، می‌توانیم اقدامات قابل توجهی را انجام دهیم.

استفاده از ظرفیت ۴۰ هزار پایگاه مقاومت بسیج و ۲۰ هزار کانون مساجد در معرفی شخصیت شاهچراغ(ع)
ارباب سلیمانی، استفاده از ظرفیت ۴۰ هزار پایگاه مقاومت بسیج در مساجد و همچنین ۲۰ هزار کانون فرهنگی مساجد کشور را برای معرفی شخصیت و زندگینامه حضرت شاهچراغ(ع) مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر هر کدام از دستگاه‌ها به وسع امکانات خود به میدان آیند مسلماً در جهت شخصیت معرفی حضرت شاهچراغ(ع) گام‌های مؤثری برداشته خواهد شد.

لزوم نشر ترجمه زندگینامه حضرت شاهچراغ(ع) به زبان‌های مختلف
مسئول شورای هماهنگی ستاد دهه کرامت کشور ادامه داد: به عنوان مثال از طریق سازمان‌هایی نظیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) و یا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌توانیم ترجمه زندگینامه حضرت شاهچراغ(ع) را در نقاط مختلف نشر دهیم و از این طریق شخصیت گمنام آن حضرت را به جهان امروز معرفی کنیم.
وی اضافه کرد: گام دوم ما بعد از معرفی شخصیت حضرت شاهچراغ(ع) باید تبیین مجاهدت‌ها و فداکاری‌های ایشان باشد که به بهانه معرفی شخصیت این عزیزان باید دنبال کنیم تا بتوانیم آن روحیه ایثار و شهادت را در فرهنگ اسلامی خود مطرح کنیم و از این طریق نشان دهیم که بزرگان ما چگونه برای بیعت با ولایت مایه گذاشتند و تا پای جان پیش رفتند و امروز هم رسالت مردم و ملت شریف ایران بیعت با ولایت  است که در مناسبت‌های مختلف نظیر روز قدس ۲۲ بهمن و غیره نیز تجلی می‌یابد.
نظرات بینندگان