کد خبر: ۹۳۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

فعالان رسانه فارس و بیان دغدغه ها

هر ساله روز 17 مرداد به مناسبت سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار شهید خبرگزاری جمهوری اسلامی به نام روز خبرنگار نام نهاده شده است که در این روز اهالی رسانه استان فارس گرد هم می آیند و در جلساتی درد و دل ها، دغدغه ها و مطالبات خود را بیان می کنند.

به گزارش شیرازه، در این جلسات که معمولا با حضور عمده خبرنگاران فعال رسانه های استان برگزار می شود، اهالی رسانه فارس به بیان نقاط قوت و ضعف خود و همکارانشان می پردازند تا بتوانند بهتر از گذشته در راستای انجام تکلیف خود اقدام کنند.

عمده فعالان رسانه ای استان فارس شامل خبرنگاران، عکاسان خبری و مدیران مسئول و سردبیران استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر این باور بودند که نیاز امروز رسانه آسیب شناسی و نقد کاربردی از درون خود است تا بتوانیم حرکتی موثر در این عرصه داشته باشیم.

این کارشناسان بر این باور بودند: اگر ما خودمان را نقد کنیم و نقاط مثبت و منفی خود و همکارانمان را ببینیم بهتر می توانیم در یک فضای رقابتی سالم برای خدمت به مردم و کشور تلاش کنیم.

آنها افزودند: نیاز است که فعالان رسانه ای استان فارس جلسات منظم و مستمری داشته باشند تا خود را ارزیابی و اهداف خود را واکاوی و مرور کنند.


** خبرنگاران به شهید این راه اقتدا کنند

رئیس خبرگزاری ایرنا در استان فارس و نائب رئیس خانه مطبوعات استان فارس گفت: خبرنگاران نباید خود را بازیچه احزاب و گروه های مختلف کنند بلکه انجما رسالت خطیر خبرنگاری باید با هدف رضایت الهی، خدمت به مردم و توسعه کشور انجام شود.

بهنام احمدی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی افزود: خبرنگاران باید ادامه دهنده راه شهدا باشند و با تاسی به شهدا ماموریت حرفه ای خود را انجام دهند.

وی بیان کرد: در حوزه آموزش ویژه رسانه ها اقدامات خوبی در استان فارس انجام شده و در دست برنامه ریزی است که تلاش می کنیم سطح علمی فعالان این عرصه در استان را افزایش دهیم.

احمدی اظهارداشت:خبرنگاران استان فارس جایگاه ویژه ای درتوسعه استان دارند که امیدواریم با برگزاری دوره های علمی و آموزشی مناسب در خانه مطبوعات استان، پاسخ گوی نیازها و انتظارات این قشر باشیم.

** بدنه اخبار مردم محور باشد تا مدیر محور
هژیر فتحی دبیر منطقه خبرگزاری مهر در استان فارس نیز گفت: متاسفانه امروز بیشتر اخبار رسانه های ما مسئول محور است در حالی که نیاز رسانه های امروز جهان و کشور، توجه به ابعاد مردمی اخبار است.

وی اضافه کرد: امروز رسانه های ما باید به سمتی بروند که بدنه اخبار مردمی و ارتباط با دانشگاه ها بیشتر باشد که متاسفانه این رویکرد در اخبار و فعالیت رسانه های استان بسیار پایین است.

فتحی ادامه داد: متاسفانه عمده اخبار ما در استان فارس مسئول محور است و این یک ضعف برای رسانه است که تنها شنونده و نگارنده سخنان مدیران باشد.

او با انتقاد از روش های انتشار اخبار در رسانه های مکتوب و دیجیتال عنوان داشت: در دنیای کنونی ذائقه مخاطبان خبر متفاوت با گذشته است و چهارچوب سنتی اخبار یکی از موضوعاتی است که مخاطب را دلزده می کند بلکه بیشتر مردم به دنبال خبر فرآوری شده و جدا از قالب های سنتی گذشته هستند.

** سهم ناچیز تحلیل در رسانه های فارس
اسماعیل عسلی سردبیر روزنامه عصر مردم در استان فارس نیز گفت: تحلیل در رسانه های استان فارس به ویژه روزنامه ها حدود دو درصد است که با توجه به گسترش دنیای رسانه به وسیله شبکه های مجازی، تنها نیاز جامعه ما انتشار اخبار نیست.

وی افزود: امروز می بینیم قبل از آنکه اخبار در رسانه ها منتشر شود در شبکه های مجازی بین عموم مردم قرار می گیرد و در این میان انتشار اخبار سوخته در رسانه ها کار بی ارزشی است.
عسلی اظهارداشت: اغلب رسانه ها تحت تاثیر فرهنگ شفاهی خبر منتشر می کنند و بسیاری از پژوهش های علمی ما در رسانه ها جایی ندارد.

وی اضافه کرد: نیاز امروز جامعه ما در فضای رسانه انتشار اخبار مردمی و فرآوری شده و نه اختبار سنتی و آگاهی دهنده مانند دوران گذشته است.

** خبرنگار میرزا بنویس نیست

مدیر خبرگزاری رسا در استان فارس هم گفت: جایگاه و حرمت خبرنگاران باید توسط افراد به ویژه مسئولان به خوبی شناخته شود تا این جایگاه در طول سال تکریم و بزرگ داشته شود.

حجت الاسلام محمدهاشم نعمت اللهی بیان کرد: مسئولان باید بدانند که خبرنگار میرزا بنویس، تایپیست و ضبط صوت آنها نیستند بلکه خبرنگار ناظر، آگاه و دارای تحلیل و دقت در مسایل است و باید مسایل را با توجه به شعور مخاطب خود در رسانه ها منعکس کنند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران گوش شنوای جامعه هستند ادامه داد:خبرنگاری ریشه در تاریخ دارد و این سابقه طولانی بیانگر رسالت خطیر، مهم و ارزشمند در جامعه است که خبرنگاران باید به خوبی دین خود به جامعه را ادا کنند.

** تامین امنیت شغلی عکاسان خبری
رضا قادری عکاس خبرگزاری ایرنا در فارس نیز گفت: تامین امنیت برای عکاسان خبری یک مقوله مهم است که هر ساله به عنوان مطالبه این قشر مظلوم جامعه رسانه ای بیان می شود.

وی عنوان داشت: عکاسان خبری در استان فارس مشکلات فراوانی دارند که نیاز است متولیان امور رسانه و فرهنگ در استان توجه بیشتری به این قشر داشته باشند.

قادری افزود: متاسفانه به عکاسان خبری متناسب با جایگاه و فعالیت حرفه ای آنها توجه نشده و نمی شود در حالی که کار عکاسان خبری کمتر از خبرنگاران نیست.

او بیان کرد: انتظار داریم یک انجمن صنفی برای عکاسان خبری در استان راه اندازی شود تا ما بتوانیم مسایل و مشکلات و مطالبات خود را راحت تر پیگیری کنیم.

** شکل گیری انجمن های رسانه ای اتفاق مبارکی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم گفت: بنا نیست در فضای رسانه ای تنها یک مجموعه فعال باشد بلکه کثرت در عین وحدت باید جاری و ساری باشد از این رو، شکل گیری انجمن های رسانه ای در استان اتفاق مبارکی است.

بهزاد مریدی افزود: اگر انجمن های مختلف با نگرش های گوناگون در حوزه رسانه شکل گیرند و همه بیایند و با هم وارد کار و میدان عمل شویم، به موفقیت های بیشتری دست خواهیم یافت.

وی اظهار کرد: هرگونه تلاش برای یکپارچگی در فضای فرهنگ خسران آور است و ما نیازمند حضور گروه ها و افراد مختلف هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: کثرت انجمن ها زیان آور نیست و بر این باور هستیم که همه باید در کنار هم کار کنند زیرا زیبایی کار در با هم بودن است.

مریدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که می کوشیم مشکلات عکاسان خبری در استان فارس را حل کنیم، گفت: 29 مرداد جاری جشن بزرگ روز عکاسان خبری را برپا می کنیم.

شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در هفدهم مردادماه 1377 در مزار شریف افغانستان به دست تروریست های طالبان به شهادت رسید، به همین مناسب، هفدهم مرداد در تقویم رسمی کشورمان به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان