کد خبر: ۹۳۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
مسئولان در زیر زربین مردم؛

خودروهای بیت المال ادارات در خدمت خانواده ها

متاسفانه برخی از کارمندان دولتی ، علی رغم اینکه خودروی شخصی هم دارند ولی عمدتاً بیشتر کارهای شخصی خود را با خودروهای دولتی انجام می دهند.

به گزارش شیرازه  برخی مسئولان و حتی کارمندان ادارات دولتی، علی‌رغم اینکه خودروی شخصی هم دارند ولی عمدتاً بیشتر کارهای شخصی خود را با خودروهای دولتی انجام می‌دهند که رساندن فرزندانشان به مدارس از این قبیل است.

علاوه‌بر آن باتوجه به غیربومی بودن  اکثر مسئولان در شهرستان سپیدان و عدم سکونت آنها در شهر بعد از وقت اداری هر روز با خودروی دولتی به محل اقامت‌شان در غیر از شهر اردکان رفت و آمد می‌کنند و بعضی هم زرنگی می‌کنند با خودروی خودشان رفت و آمد می‌کنند اما هزینه ایاب و ذهاب‌شان را از حساب دولت بر می‌دارند.

اما متاسفانه برخی از کارمندان دولتی ، علی رغم اینکه خودروی شخصی هم دارند ولی عمدتاً بیشتر کارهای شخصی خود را با خودروهای دولتی انجام می دهند که رساندن فرزندانشان به مدارس از این قبیل است .

خودروی دولتی یک سرمایه ملی و بیت المال محسوب می شود و باید در مسیر ” خدمت به مردم ” نه در راستای ” خدمت به خانواده ” باشد و هر گونه استفاده شخصی باعث زنده شدن روحیه سوء استفاده از بیت المال و باعث تکثیر این گونه اقدامات غیر شرعی و غیر قانونی در سطح جامعه می گردد.

از آنجائیکه امروزه تمام حرکات و رفتار مسئولان و مدیران همواره زیر نگاه تیزبین مردم است و آحاد ملت از تبعیض، بی عدالتی و سوء استفاده ازجایگاه و اموال عمومی و دولتی بیزارند، باید با این گونه مفاسد به شدت برخورد شود.

در همین راستا برخی از شهروندان سپیدانی ، مطالبی مبنی بر مسافرکشی خانوادگی توسط برخی از مسئولان را ارسال نموده اند که در صورت عدم برخورد جدی، به یقین چنین اموری باعث نارضایتی عمومی و ایجاد شکاف بین مردم و مسئولان می شود؛ لذا از مسئولان مربوطه انتظار داریم به صورت جدی با متخلفین برخورد نمایند.

عینی ترین سوء استفاده از اموال دولتی سوء استفاده شخصی از خودروهای دولتی است،  استفاده شخصی از خودروهای دولتی نمونه ای از بی احترامی به مقررات و قانون است علی رغم نصّ صریح قانون و تأکید مسئولان مبنی بر عدم استفاده شخصی دستگاههای اجرایی از خودروها و امکانات دولتی، متأسفانه شاهد این گونه بی نظمی ها در سطح شهرستان هستیم.

اگر روزی از جلو برخی از مدارس شهراردکان عبور کنید مشاهده خواهید کرد که برخی از خودروهای دولتی سرویس مدارس شده اند، برخی مسئولان و حتی کارمندان ادارات دولتی ، علی رغم اینکه خودروی شخصی هم دارند ولی عمدتاً بیشتر کارهای شخصی خود را با خودروهای دولتی انجام می دهند که رساندن فرزندانشان به مدارس از این قبیل است .

و صد متأسفانه فرزند دلبند یکی از مسئولان فاصله منزل تا مدرسه را با یک راننده اختصاصی و خودروی دولتی طی می کند و این امر موجب شده است که برخی مسئولان هم از این موضوع سوءاستفاده نموده و گذشته از انجام دادن کارهای شخصی خود با ماشین دولتی تردد نمایند.

 امروزه اموال عمومی و دولتی از مصادیق بازر بیت المال به شمار می آیند، بنابراین وقتی گفته می شود بیت المال، یعنی اموالی که به همه اقشار جامعه تعلّق داشته و همگان در حفظ و نگهداری آن مسئولند، همانگونه که در آن حق نیز دارند. به عبارت دیگر بیت‏المال به مالی گفته می شود که مالک خصوصی نداشته و همگان در استفاده از آن سهیم هستند.

پیشوایان بزرگ دین از جمله پیامبر (ص) و امیر مؤمنان علی (ع) ، در نگهداری اموال بیت المال دقّت فراوانی به خرج می دادند و هرگونه استفاده شخصی از آن را ممنوع می شمردند، برای مثال حضرت علی(ع) آن نحوه برخورد را با برادرش عقیل دارد که زبانزد خاص و عام است.

در حال حاضر استفاده شخصی از خودروهای دولتی در شهرستان سپیدان به عنوان یک معضل از سوی شهروندان مورد انتقاد قرار گرفته است و شهروندان همواره بر نظارت و برخورد با استفاده‌کنندگان شخصی از خودروهای دولتی از سوی مقامات مسئول تاکید دارند اما متاسفانه بر تأکید شهروندان از سوی مسئولین ترتیب اثری داده نمی‌شود.

نخستین تکلیف شرعی ما و همه مردم این است که برای حفظ اموال بیت‌المال کوشا باشیم و از این اموال، استفاده شخصی نکنیم، البته لازم است برای نظارت و حفظ اموال بیت‌المال، کمیته‌ای در سطح شهرستان تشکیل شود که هرجا اگر حق عمومی ضایع شده این کمیته ورود پیدا کند و با قاطعیت جلوی حیف و میل بیت‌المال را بگیرد.

در پایان چند سوال اساسی از مسئولان

چرا برای حفظ بیت‌المال از سیستم اداری درست و نظارت قوی استفاده نمی‌شود؟

حراست‌های ادارات چکار می‌کنند؟

مگر وظیفه آنان حفظ اموال دولتی نیست پس چرا به راحتی اجازه می‌دهند از اموال بیت‌المال استفاده نمایند؟

آیا این حق‌الناس نیست؟

منبع مارگون

برچسب ها: سپیدان ، بیت المال
نظرات بینندگان