کد خبر: ۹۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵

عاملان آتش‌سوزی داراب به حبس و پرداخت جریمه محکوم شدند

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس گفت: عاملان آتش‌سوزی منابع طبیعی شهرستان داراب به ۵ سال حبس تعزیری و پرداخت ۳.۶ میلیارد ریال جریمه محکوم شدند.
به گزارش شیرازه، عامل انسانی، افزایش گرما و تغییرات اقلیمی مثلث تهدید منابع طبیعی محسوب می‌شوند اما به گفته همه کارشناسان عامل انسانی نقش بسیار پررنگی در آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌های کشور دارد تا جایی که به گفته خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، علت 95 درصد آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کشور عامل انسانی و به طور مشخص بی‌احتیاطی است.

به گفته جلالی 70 درصد آتش‌سوزی‌های منابع طبیعی کشور در جنگل‌های زاگرس رخ می‌دهد، جنگل‌هایی که بخش زیادی از منابع طبیعی استان فارس را در بر می‌گیرد.

به گفته مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس، از ابتدای سال تاکنون 1800 هکتار از مراتع و جنگل‌های این استان در 102 فقره آتش‌سوزی طعمه حریق شده است.

این 102 آتش‌سوزی در 17 شهرستان استان فارس رخ داده است و به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان فارس برخی از عاملان این آتش‌سوزی‌ها شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده‌‌اند.

بوستانی از صدور حکم قضایی برای دو تن از عاملان آتش‌سوزی اخیر در شهرستان داراب که سبب بروز آتش در 18.5 هکتار از اراضی این شهرستان شده بودند خبر می‌دهد و می‌گوید: طی حکم صادره از شعبه 101 دادگاه کیفری 2 داراب دو نفر فوق هر کدام به 5 سال حبس تعزیری و در مجموع پرداخت 3 میلیارد و 685 میلیون ریال جریمه محکوم شده‌اند.

براساس قانون «حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع» هر شخصی که به صورت عمد یا سهو در اراضی و مراتع دست به آتش‌سوزی بزند به حبس تعزیری از 3 تا 5 سال محکوم خواهد شد.

جنگل‌ها و مراتع جز سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند که نقش بسیار مهمی در اقتصاد، محیط زیست و زندگی انسان‌ها دارند بنابراین حفاظت از آنها وظیفه‌ای همگانی است زیرا تخریب جنگل‌ها و مراتع تاثیرات مخربی بر حیات وحش، پوشش گیاهی و زندگی مردم می‌گذارد و 200 سال نیز زمان می‌برد تا جنگل‌ها دوباره احیا شوند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان