کد خبر: ۹۷۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵

آخرین رمق های پالان گری در استهبان

شغلی به نام پالان گری یا پالان دوزی همچون بسیاری دیگر از مشاغل که باید خودشان و شاغلانشان بازنشسته شوند، رمقش را از دست داده و درعصر آهن و ماشین های خودکار و نیمه خودکار جایگاهی برای عرضه و جلوه ندارد.
به گزارش شیرازه، در زمان هایی که دیگر خر، استر و اسبی در زندگی شهری وجود ندارد که اسبابی برای استفاده آن باشد، در نتیجه صنعتگری برای تولیدش فعالیت نمی کند.
«پالان گری» از صنایع قدیمی است که در استهبان در شرق فارس رمقی برایش نمانده است اما روزگاری بازاری برای خود داشت و صنعتگرانی بودند که زحمت تولید ابزاری چون پالان را به جان می خریدند.
از زمانی که بشر توانست الاغ، استر و اسب را رام کند و به کنترل خود درآورد، به فکر ابزاری بود تا در بهره برداری از چارپایان زحمتی کمتر را متحمل شود که پالان را ساخت تا هم حیوان بارکش در حمل بار آسوده تر باشد و هم انسان سواریش بر چارپایان لذت بخش تر شود.
اگرچه شغل پالان دوزی و محصول منحصر به فردش، پالان تقریبا دیگر جایگاهی در بازار ندارد اما هنوز هم افرادی یافت می شوند که بدین حرفه مشغولند.
در استهبان قدیم به دلیل استفاده زیاد مردم از چاروا این حرفه از رونق خوبی برخوردار بود.
در گشت و گذاری که در شهراستهبان داشتیم صنعتگر کمر خمیده ای را دیدیم که به این حرفه مشغول است و سال ها عمر خود را صرف پالان گری کرده است.
نعمت الله ریاحی اصطهباناتی که 45 سال است در حرفه پالان دوزی مشغول است و از ابتدا استاد خود بوده و هیچ زمانی شاگردی نکرده است در گفت و گویی به تشریح وضعیت پالان دوزی در این شهرستان می پردازد.
پرسیدیم: از پالان دوزهای قدیمی استهبان کسی را به خاطر دارید؟
پاسخ ریاحی این است: البته مرتضی کر، پسر شمشیرخان، محمدخان، موسی کاکای محمدخان، درویش، حاجی محمد، من باقر (محمدباقر) و ...
می خواهیم بدانیم آیا بجز ریاحی کس دیگری هم در استهبان به این حرفه مشغول است؟
پاسخ او منفی است و می گوید: تقریبا 20 سال یا بیشتر است که این شغل از رونق افتاده و اکنون تنها مغازه ای که باقی مانده است، مغازه بنده است.
او گفت:چند تا شاگرد پرورش دادم ولی کار را دنبال نکردند و رفتند پی کارِ دیگری.این کار دقیق و پر زحمت است عین ساعت باید دقیق کار شود زیرا اگر همه چیزِ پالان به طور دقیق پیش نرود، پالان از روی چاروا می لغزد و سرنشین اش را به زمین می زند.
ریاحی به یاد ندارد اولین مزدی که در این شغل گرفت چقدر است اما قیمت پالان را در45 سال پیش که به قول خودش نشست پای کار می داند که 50 تا یک تومانی بود.
قیمت فعلی یک پالان چقدر است؟ که ریاحی گفت: قیمت یک پالان در حال حاضر حدود 600 هزار تومان است که با توجه به اینکه هشت روز دوخت آن طول می کشد و تعداد پایین آن اصلاً پاسخگو نیست.
با این حال ریاحی همچنان به این شغل ادامه می دهد ولی بیم آن می رود با گذشت زمان و پایان عمر، دیگر هیچ کس نباشد که حتی خاطره ای از این حرفه بیان کند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان