کد خبر: ۹۷۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۸ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵
در نشست آموزشی غربالگری بیماری تالاسمی ویژه دانشجویان پزشکی شیراز، مطرح شد:

افراد تالاسمی مینور، زندگی عادی دارند

كارشناس غير واگير مركز بهداشت شهدای والفجر، در نشست آموزشی غربالگری بیماری تالاسمی ویژه دانشجویان پزشکی، گفت: افراد تالاسمی مینور زندگی عادی دارند و تنها باید در ازدواج با فرد ناقل تالاسمی، دقت کنند.

به گزارش شیرازه به نقل از "وب دا" در شیراز، دكتر"راحله نظري"، در این نشست آموزشی، افزود: در صورت تصميم متقاضيان به ازدواج، خدمات تشخيص قبل از تولد براي زوجين انجام مي شود و این خدمات، اين امكان را براي زوجين فراهم ساخته است، تا از سلامت يا بيماري فرزند خود در دوره جنيني مطلع شوند.

او ادامه داد: در صورتي كه پدر و مادر، هر دو ناقل ژن معيوب تالاسمي باشند، ژن هاي معيوب با هم جفت شده و به فرزندان منتقل مي‌شود و فرزند مبتلا به تالاسمي شديد، خواهد شد.

كارشناس غيرواگير مركز بهداشت شهدای والفجر، با بیان اینکه اگر فرد تنها يک ژن بيمار داشته باشد، دچار تالاسمي مينور یا ناقل سالم است که بيماري تلقي نمي‌شود، اضافه کرد: این موضوع در واقع يک مشخصه خوني است و مانند رنگ پوست به ارث مي‌رسد.

نظری، اضافه کرد: زندگي فرد ناقل سالم، عادي است و مي‌تواند به فعاليت هاي عادي روزانه بپردازد و تنها نكته‌ مهمی كه لازم است رعايت شود، ازدواج با فرد ناقل تالاسمي است.

او با اشاره به طراحی برنامه غربالگري تالاسمي با هدف كاهش بروز موارد جديد بتاتالاسمي ماژور، گفت: يكي از استراتژي هاي این برنامه، غربالگري و شناسايي افراد ناقل سالم در بين متقاضيان ازدواج، با انجام آزمايش است، بنابراین تمامي زوج ها باید قبل از ازدواج براي انجام آزمايش مراجعه کنند و در صورتي كه هر دو زوج ناقل تالاسمي تشخيص داده شوند، تحت مشاوره قرار می گیرند.

این کارشناس غیر واگیر، افزود: در مشاوره تالاسمي بايد اطلاعات و آگاهي هاي لازم در خصوص وضعيت زوجين، پيامدهاي ازدواج، بيماري تالاسمي ماژور، با روش فني در اختيار زوجين قرار داده شود و متقاضيان ازدواج مختار باشند، تا آگاهانه در خصوص ازدواج يا انصراف از ازدواج تصميم‌گيري كنند.

نظری، ادامه داد: مشاوره يک فرايند محدود نيست و امکان دارد نياز به نشست های متعددي داشته باشد و مشاوره تا موقع آگاهي كامل زوجين، استمرار می یابد.

او با بیان اینکه انجام خدمات تشخيص قبل از تولد، در دو مرحله مقدماتي و تكميلي انجام می شود، افزود: بهترين زمان براي انجام آزمايش مرحله مقدماتي، قبل از بارداري است، زيرا در اين صورت وقت كافي براي بررسي وجود دارد.

نظری، گفت: آزمايش مرحله تكميلي پس از بارداري، بين هفته ‌هاي دهم تا دوازدهم بارداري با نمونه‌ برداري از جنين انجام مي‌شود و بعد از دریافت نتيجه، در صورت مبتلا بودن جنين به بيماري تالاسمي ماژور، اگر از نظر شرعي و قانوني سن جنين از تاريخ معيني نگذشته باشد، مجوز ختم بارداري از سوی پزشكي قانوني صادر مي شود.

كارشناس غير واگير مركز بهداشت شهدای والفجر، افزود: براي هر بار حاملگي، انجام آزمايش مرحله تكميلي، يعني بررسي وضعيت ژنتيكي جنين ضروري است، اما آزمايش مرحله نخست، فقط يک بار انجام مي‌شود.

نظرات بینندگان