کد خبر: ۹۸۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان فارس:

اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم از اول آبان ماه در استان فارس

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان فارس با بیان اینکه طرح تنبلی چشم از اول آبان تا آخر آذر در سراسر استان اجرا می شود، گفت: سنین 3 الی 6 سال طلایی ترین زمان کنترل تنبلی چشم است.

محمود رضا عرب در گفتگو با خبرنگار شیرازه، اظهار داشت: این طرح 20 ساله که در ابتدا به صورت آزمایشی اجرا شد هم اکنون به صورت کشوری اجرا می شود که در استان فارس نیز در 29 شهرستان، هفت هزار و 115 روستا اجرا می شود.

وی افزود: در استان فارس هزار و 740 پایگاه دائمی و غیر دائمی وجود دارد که از این تعداد 95 پایگاه دائمی و یک هزار 645 پایگاه غیر دائمی است که پایگاه های دائمی در طول سال پذیرای کودکان هستند.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان فارس با بیان اینکه اجرای طرح تنبلی چشم در سه سطح برگزار می شود، خاطرنشان کرد: یک هزار و 730 معانیه کننده در سطح اول(غربالگری) ، 32 دو نفر در سطح دوم(بینایی سنجی) و 11 چشم پزشک که در مرحله سوم برای اجرای این طرح با اداره کل بهزیستی استان همکاری دارند.

عرب به سازمان های که در اجرای این طرح با اداره کل بهزیستی استان فارس همکاری می کنند، اشاره کرد و افزود: سازمان آموزش و پرورش و خانه های بهداشت علوم پزشکی در اجرای این طرح همکاری دارند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اجرای طرح تنبلی چشم در سال گذشته گفت: در سال گذشته 204 هزار و 395 کودک استان فارسی در این طرح شرکت کردند که نسبت به میانگین کشوری (75 درصد) 10 درصد افزایش داشت که از این تعداد 144 هزار و 825 نفر در مناطق شهری و 61 هزار و 197 نفر در مناطق روستایی ساکن بودند.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان فارس ادامه داد: از این تعداد 194 هزار و 559 نفر سالم بودند،11 هزار و 449 نفر به مراکز بینایی سنجی معرفی شدند که از این 11 هزار و 449 نفری که به مراکز درمانی معرفی شده اند 895 نفر دچارتنبلی چشم بودند، چهار هزار و 25 نفر عیوب انکساری و 108 نفر هم دچار لوچی یا استرابیسم و 23 نفر نیز دچار سایر اختلالات بینایی بودند.

آقای عرب به عوامل تنبلی چشم اشاره کرد و افزود: دوربینی، نزدیک بینی وآستیگمات بودن چشم ها، اختلالات مادرزادی، آب مروارید و افتادگی پلک از عوامل ایجاد تنبلی چشم است که برای تشخیص این عوامل و پیشگیری از آنها باید پس از تولد تا سه ماهگی، نوزادان مورد معاینه قرار بگیرند که بعد از آن ممکن است نتیجه درمان رضایت بخش نباشد.

وی خاطرنشان کرد: کم بینایی، نابینایی،اختلالات در دو بینی، کاهش در قدرت تمرکز و قدرت تشخیص و اختلالات یادگیری از عوارض تنبلی چشم است.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان فارس با بیان اینکه تنها راه پیشگیری تشخیص به موقع است، تصریح کرد: تنبلی چشم هیچ گونه علامت و دردی ندارد تا والدین متوجه آن بشوند، بنابراین نوزادان باید از بدو تولد تا شش سالگی سه مرتبه مورد معاینه متخصص قرار بگیرند که مرحله اول از بدو تولد تا سه ماهگی، مرحله دوم سه ماه تا سه سالگی و مرحله سوم نیز از سه تا شش سالگی است.

وی خاطرنشان کرد: بازگشت(برگشت) تنبلی چشم تا 10 سالگی امکان پذیر است بنابراین والدین باید تا این سن مراقب سلامتی فرزندانشان باشند.

آقای عرب در پایان سخنانش ضمن تشکر از مردم استان فارس، خیرین، سازمان های مردم نهاد و چشم پزشکان که اداره کل بهزیستی استان فارس را در اجرای این طرح همراهی و همیاری می کنند، ابراز امیدواری کرد: مسئولین استان، سازمان ها و همچنین اصحاب رسانه ، اداره کل بهزیستی استان را برای اجرای طرح های غربالگری از جمله طرح تنبلی چشم یاری دهند.

نظرات بینندگان