کد خبر: ۹۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵
در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب:

اولین نشست هم اندیشی نمایندگان دادسرای انتظامی قضات جنوب کشور در شیراز برگزار شد

نشست هم اندیشی نمایندگان دادسرای انتظامی قضات جنوب کشور با حضور معاون دادسرای انتظامی در امور نظارت و ارزشیابی قضات کشور به میزبانی استان فارس برگزار شد.
  به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس در ابتدای این نشست که با حضور نمایندگان دادسرای انتظامی قضات استان های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد و فارس در راستای اجرای فرامین و منویات رهبر معظم انقلاب در امر نظارت و همچنین سیاست های کلان قوه قضائیه در ارتقاء سلامت قضایی و اداری در مجموعه قضایی کشور برگزار شد، رئیس کل دادگسترس استان فارس طی سخنانی با اشاره به مزایای برگزاری شیوه جدید به صورت منطقه ای گفت: هزینه های کمتر و امکان تضارب آراء و طرح موضوعات در زمان بهتر از مزایای این شیوه جدید نسبت به همایش های بزرگ کشوری است که در پایان نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.

علی القاصی در ادامه با بیان اینکه امروز دستگاه قضایی بیش از هر مقطع زمانی دیگری نیازمند نظارت و صیانت است گفت: آنچه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در دیدار مسئولان عالی قوه قضائیه کشوردر تیر ماه امسال در خصوص  حوزه سلامت و نظارت در دستگاه قضایی بر آن تأکید فرمودند مبیّن رویکرد واهداف و وظایف مسئولین نظارتی و مدیران در امر نظارت و بازرسی است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری مسئله نظارت در دستگاه قضایی را بسیار حساس خواندند گفت: اشاره معظم له به انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن و شاخصه های انقلابی گری در دستگاه قضایی یعنی تصمیم‌گیری عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه و قاطعانه و بدون رو دربایستی در واقع همان اهدافی است که مدیران و مسئولان نظارتی همواره به دنبال تحقق آن هستیم.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با اشاره به اینکه تأکید مقام معظم رهبری بار مسئولیت مدیران و مسئولان نظارتی را در قوه قضائیه بیشتر کرده و بیشترین خطاب این مطلب نسبت به مسئولین و مراجع نظارتی است گفت: موضوعاتی را که ما در ارزشیابی ها و اعمال نظارت ها به دنبال آن هستیم در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و وظایف سازمانی و تکالیف قانونی است.

القاصی با اشاره به اینکه با افزایش تعداد قضات، دایره قضایی کشور در حال گسترش است و علی رغم آن، نیاز دستگاه قضایی به نیروهای قضایی همچنان برطرف نشده است گفت: با افزایش گستره نیروهای فعال در دستگاه قضایی و هجمه های داخلی و خارجی موجود علیه دستگاه قضایی عوامل انگیزشی در صیانت از قضات و کارکنان دستگاه قضایی باید افزایش یابد.

وی افزود: متاسفانه انتشار برخی مطالب و ایجاد شائبه در فضای عمومی جامعه نسبت به دستگاه قضایی نیازمند ورود و مدیریت بیشتر مسئولان نظارتی در دستگاه قضایی است و مدیران مجموعه دستگاه قضایی و مسئولان نظارتی وظیفه بسیار سنگینی در در صیانت و حراست از شأن و قداست قوه قضائیه بر عهده دارند.

رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه  با اشاره به این که ما در استان فارس تلاش کرده ایم که ابعاد نظارتی در مجموعه قضایی استان را تقویت نمائیم گفت: با اقدامات و تهمیدات جدید، تلاش کرده ایم فرآنید نظارتی در استان به نحوی هوشمندانه اجرا و خروجی آن ملموس تر و محسوس تر گذشته باشد.

القاصی با بیان اینکه بخشی از این اقدام به صورت مستقیم ودر قالب اجرای ماده 28 آئین نامه نحوه بازرسی و نظارت بر عملکرد و رفتار قضات و در قالب بازرسی های سالانه انجام می پذیرد گفت: علی رغم آنکه استان فارس بزرگترین حوزه قضایی کشور از حیث تعداد حوزه های قضایی می باشد همانند سالهای گذشته بازرسی از کلیه حوزه های قضایی با ظریفت 40 نفر از نیروهای زبده و با تجربه و برخوردار از دانش قضایی بالا در دستور کار قرار گرفت و از ابتدای سال  تاکنون 70 درصد از واحد های قضایی استان توسط هیئت های بازرسی انتخابی مورد ارزیابی و بازرسی قرار گرفته اند و مابقی حوزه ها نیز تا دیماه مورد بازرسی قرار خواهند گرفت. 

وی استان فارس را مبدع شیوه جدید اعمال نظارت و بازرسی در سطح کشور خواند و افزود: در این شیوه علاوه بر بررسی عملکرد جزء به جزء حوزه های قضایی و کلیه  شعب، جامع بودن بازرسی ها از حیث عملکرد قضائی ، اداری ، مدیریتی و استفاده از تکنولوژی های روز ، نظم و انضباظ و همچنین تکریم ارباب رجوع مورد بررسی و ارزیابی بازرسین قرار می گیرد و تحلیل عملکرد هر حوزه و شعبه در راستای اصلاح امور در اختیار آنان قرار گرفته و در یک جلسه مشترک با حضور مسئولان ارشد استان مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

وی ارائه پیشنهاد در راستای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت از سوی هیئت های بازرسی را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه های نظارتی استان فارس ارزیابی کرد و افزود: این اقدام باعث گردیده که بسیاری از حوزه ها و شعب ضمن اصلاح و رفع ایرادات به یک جهش عملکردی در امر ارتقاء سلامت و کیفیت خدمت رسانی قضایی به مردم دست یابند.


تقویت نظارت های درونی قوه قضائیه در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب

معاون دادسرای انتظامی در امور نظارت و ارزشیابی قضات در نشست منطقه ای نمایندگان دادسرای انتظامی قضات جنوب کشور در شیراز بر اهتمام همه مسئولان نظارتی بر تحقق و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب و ریاست معزز قوه قضائیه در خصوص  سالم سازی دستگاه قضایی و تقویت نظارت های درونی قوه قضائیه تأکید کرد.

علی رنجبر با اشاره به اهمیت نظارت بر قشر قضات، مسئولیت نظارت بر قضات را به لحاظ جایگاه آنان حساس خواند و افزود: از آنجا که قضات در شرع مقدس اسلام و عرف از جایگاه خاص و شأن بالایی برخوردارند مسئولیت نظارت بر این قشر نیز دارای حساسیت زیادی است.

وی در ادامه با بیان شرایط و اهمیت نظارت و ارزشیابی و نحوه بازرسی، بر حفظ کرامت انسانی و حرمت شئون قضات و جلوگیری از لطمه به شجاعت و استقلال قضات تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از نیازهای ضروری و اجتناب ناپذیر برای دستگاه قضایی وجود یک سیستم کامل و دقیق نظارت و ارزشیابی است.

معاون دادستان انتظامی قضات همچنین یکی دیگر از اهداف نظارت و ارزشیابی را سنجش دقیق و واقعی عملکرد قضات با معیارهای شرعی و قانونی بیان کرد و با اشاره به ضرروت آسیب شناسی عملکرد رفتاری و اخلاقی قضات هدف اصلی این موضوع را ارتقاء تشکیلات قضایی و سطح سلامت نظام تشکیلاتی در راستای فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سیاست های دستگاه قضایی خواند.

وی با تأکید بر مقابله و برخورد قاطعانه با هر گونه فساد خاطر نشان کرد: وظیفه ما بررسی دقیق گزارش های واصله است و در این زمینه ضمن رعایت دقت، سرعت و صحت در بررسی گزارش ها، به جایگاه و حیثیت همکاران قضایی توجه ویژه داریم.

معاون دادستان انتظامی قضات در ادامه در جمع نمایندگان دادسرای انتظامی استان های فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر ضمن تشریح آخرین رویکردها و شیوه های نظارتی و بازرسی و تبیین شاخص ها و ملاک های ارزیابی و اهمیت واحدهای نظارت و ارزشیابی استان ها بیان داشت: همه این اقدامات در راستای حفظ حقوق عامه و اجرای بهتر عدالت و در جهت ارتقاء سطح سلامت تشکیلات قضایی است.

رنجبر در پایان از تدوین شیوه نامه جدید نظارتی عملکرد قضایی قضات توسط دادسرای انتظامی خبر داد و افزود: دراین شیوه نامه، کارنامه سوابق مدیریتی و عملکردی برای هر قاضی تشکیل و ثبت و ضبط می گردد که این سوابق در ارتقاء قضات موثر خواهند بود.



نظرات بینندگان