کد خبر: ۹۹۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵

آمادگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای تامین سلامت زائران اربعین

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان فارس گفت: این مرکز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز آمادگی خود را برای تامین سلامت زائران اربعین حسینی اعلام می دارد.
به گزارش شیرازه، محمدرضا عالی منش مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان فارس در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به نزدیک شدن به برپایی آیین اربعین حسینی (سی ام آبان 95)، نشست های کارشناسی و هماهنگی با سازمان های مسئول در این زمینه انجام شده و اقدام های لازم برای تزریق واکسن آنفلوانزا، اعزام تیم های امدادی و کادر متخصص به همراه تجهیزات پزشکی به مناطق مرزی صورت گرفته است.
وی بیان کرد: آموزش تغذیه صحیح به زائران، تامین دارو و تجهیزات و آمادگی بیمارستان ها در ایام راهپیمایی و پیاده روی بزرگ اربعین و ارائه دستورالعمل های بهداشتی به زائران برای مقابله با بیماری های واگیر از جمله اولویت های بهداشتی ماست که دنبال می کنیم.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان فارس در بخش دیگری از مطالب خود به پاره ای از فعالیت هایی که این مرکز در آیین اربعین حسینی سال 94 انجام داد اشاره کرد و گفت: پارسال برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم، تیمی 16 نفره متشکل از پزشکان متخصص، پرستار، نیروی اتاق عمل، 9 تکنسین اورژانس به همراه سه دستگاه آمبولانس به اهواز اعزام شدند.
عالی منش افزود: همچنین علاوه بر تشکیل و آماده باش تیم واکنش سریع اورژانس هوایی، 2 تیم بهداشتی نیز به چزابه اعزام شدند.
وی ادامه داد: پارسال همچنین 2 پایگاه سلامت در مرز ورودی به استان فارس برپا شد و زائرانی را که در آیین اربعین حسینی شرکت کرده بودند به لحاظ ابتلا به آنفلوانزا، غربالگری شدند و اطلاعات آموزشی لازم به آنان ارائه و افزون بر این روند ابتلابه بیماری های تنفسی به ویژه آنفلوانزا علاوه بر فارس در استان های بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد نیز به صورت مرتب پایش شد.
سال 94 حدود 2 میلیون نفر از هموطنانمان برای حضور در آیین اربعین حسینی راهی کشور عراق شدند.
عالی منش که دبیر ستاد پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی شیراز را هم بر عهده دارد در بخش دیگری از مطالب خود به مناسبت هفته پدافند غیرعامل (دوم تا هشتم آبان) گفت: تهیه محتواهای آموزشی مانند پوستر، بنر و توزیع آن در مراکز بهداشتی درمانی، ارسال پیامک های اطلاع رسانی، برگزاری مسابقه و برپایی دوره آموزش مجازی پدافند غیرعامل برای گروه های هدف از جمله برنامه هایی است که برای این هفته تدارک دیده شده است.
او بیان کرد: همچنین با توجه به اقدام های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه پدافند غیرعامل، در همایشی که به مناسبت این هفته در تهران و با حضور مدیران این حوزه برگزار می شود، از این دانشگاه تقدیر خواهد شد.
پدافند غیرعامل به مجموعه اقدام های غیرمسلحانه ای گفته می شود که هم در زمان جنگ و هم در زمان صلح در دستور کار قرار دارد. این اقدام ها به افزایش بازدارندگی کشور، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری اقتصادی، پایداری ملی و آسان سازی مدیریت در زمان وقوع تهدید از سوی دشمن خواهد انجامید.
پدافند عامل نیز مجموعه اقدام هایی است که کشور در زمان وقوع جنگ برای مقابله با تهدیدهای دشمن به آن مبادرت می ورزد و می توان گفت که پدافند عامل و پدافند غیرعامل 2 مفهوم مکمل یکدیگر هستند.
سازمان پدافند غیرعامل در سال 1382 با دستور رهبر معظم انقلاب شکل گرفت و در سال 1391 نیز اداره های کل استانی این سازمان فعالیت خود را آغاز کردند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان