کد خبر: ۹۹۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵

تئاتر سپیدان شاکی از بی مهری مسئولان شهرستان

شهرستان سپیدان با وجود داشتن فرهنگ غنی و هنرمندانی دارای فرهنگ و ادب متاسفانه این روزها در زمینه هنر و مخصوصا هنر تئاتر حال و روزش خوب نیست.
به گزارش شیرازه،   تئاتر به عنوان یکی از ابزارهای فرهنگی در به تصویر کشیدن فرهنگ و آداب و رسوم یک جامعه نقش پررنگی ایفا می‌کند. زندگی ماشینی قرن بیست و یکم مانع از علاقه مردم به دیدن تئاترهایی با مضمون بومی و غیر بومی نشده است. تا جایی که شاهد هستیم که ناشناخته‌های فرهنگی ملل دیگر نیز برای مردم کشور ما جذابیت‌های خاص خود را دارد و آنان را به سالن‌های تئاتر می‌کشاند.

شهرستان سپیدان با وجود داشتن فرهنگ غنی و هنرمندانی دارای فرهنگ و ادب متاسفانه این روزها در زمینه هنر و مخصوصا هنر تئاتر حال وروزش خوب نیست.

شاید دور از ذهن وتصویر نباشد که در زمانی نه چندان دور هنرمندان این عرصه با نبود امکانات ور بدترین شرایط  گرد هم جمع می شدند وبرای اجرای تئاتر آنهم با بالاترین کیفیت میردم فرهنگ دوست را به تنها سالن تئاتر شهر می کشاندند . اما این روزها کسی از حال وروز تئاتر شهر خبری ندارد واصلا نمی دانند این شهر در گذشته نه چندان دور دارای هنرمندان بزرگی در این عرصه بوده است .هنر تئاتر ونمایش در شهرستان سپیدان در حال فراموشی است. در دهه ی پیشین به دلیل کمبود امکانات تخصصی و عدم حمایت مسئولین و نبود سالن های تئاتر ونمایش مجهز شاهد این بودیم که هنر تئاتر و نمایش در یک سراشیبی خیلی بد قرارگرفته و شاهد فراموشی تدریجی آن هستیم. روزگاری هنر نمایش و تئاتر هنرمندان این شهرستان در کشور حرفی برای گفتن داشت ولی در این دهه هیچ گونه تحرک قابل چشمگیری نداشت و بنا به دلایلی هنر هنرمندان این  خطه در به دست فراموشی سپرده شده است.

در این دهه شاهد بودیم که هنرمندان تئاتر ونمایش به دلیل مشکلات مدیریتی در اداره فرهنگ وارشاد اسلامی و یا به دلیل کمبود امکانات یا بی توجهی مسئولین به حوزه ی هنر ونمایش از کارهای هنری فاصله گرفته اند وبر خلاف میل باطنی درگیر مسائل غیر هنری شده اند. چه جوانان هنرمندی که در روستا ها وشهر های این  شهرستان آرزو دارند که تئاتر و نمایش کار کنند و لی به دلیل اینکه همان مفدار اندکی هم که از هنر نمایش و تئاتر در  شهرباقی مانده فقط درشهر اردکان گنجانده شده و حوزه ی نمایش و هنر این شهرستان بازیچه ی دست یک سری افراد هنرمند نما و بعضی از مدیران شده است. متاسفانه هیچ گاه نتوانسته اند که هنر خود را به نمایش بگذارند و وارد حوزه ی هنر و نمایش بشوند .

آیا  مسئولان ومتولیان فرهنگی شهرستان می دانند که در شهرستان  چه تعداد علاقه مند به هنر تئاتر وجود دارد. چه کسانی می خواهند جوابگوی این همه بی توجهی و کم کاری که در حق هنرمندان این شهرستان است بدهد . آیا تا به حال مسئولین  شهرستانی فکر و چاره ای برای این موضوع خیلی مهم کرده اند. چرا هنرمندان قدیمی عرصه تئاترهیچگونه جایگاه و ارزش و احترام ای در عرصه فرهنگ و هنر شهرستان نداشته اند. برخی از مسئولان از هنرمندان تئاتر خبرندارد  وآنهارا نمی شناسند و باید این موضوع را به خودمان گوش زد بکنیم که اگر این وضعیت نابسامان به این گونه ادامه پیدا کند قطعا هنر نمایش و تئاتر و… به فراموشی سپرده می شوند.

امروز هنر تئاتر و هنرهای نمایشی دربین نسل نوجوان و مدارس بسیار کمرنگ است در حالی که بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر، هنرمندان و افتخارات هنری کشور از مدارس کار هنری خود را آغاز کردند. مسوولان باید به قشر نوجوان در عرصه های مختلف فرهنگ و هنر توجه کنند چرا که ظرفیت های مناسبی دراین بخش در وجود دارد. امیداوریم شرایطی در شهرستان فراهم شود که دیگر شاهد کوچ هنرمندان نباشیم.


منبع: مارگون
برچسب ها: سپیدان ، تئاتر
نظرات بینندگان