کد خبر: ۹۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵
رئیس شبکه بهداشت و درمان فیروزآباد:

تزریق واکسن آنفولانزا برای همه اقشار جامعه توصیه نمی شود

رئیس شبکه بهداشت و درمان فیروزآباد گفت: با توجه به محدودیت تولید واکسن آنفلوانزا تلقیح این واکسن مخصوص گروه‌های پرخطر یا در معرض خطر بوده و تلقیح آن برای افراد جوان وسالمی که دچار بیماری عمده مزمن یا مشاغل در معرض خطر نمی باشند ضرورتی ندارد .

به گزارش شیرازه به نقل از فیروزنا: چگینی رئیس شبکه بهداشت و درمان فیروزآباد در گفتگو با خبرنگار فیروزنا با اشاره به ضرورتدریافت واکسن آنفلوانزای فصلی از طرف پزشکان و پرستاران شاغل در بیمارستانها و مراکز درمانی ، پرسنل اورژانس، دامپزشکان، محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست و برخی از مشاغل وافراد در معرض خطر نیازمند گفت: تزریق سالیانه واکسن آنفلوانزا برای کودکان زیر پنج سال و سالمندان بالای ٦٥‌سال، بیماران دچار نارسایی مزمن کبدی و کلیه، بیماران دیالیزی، مبتلایان به بیماریهای قلبی و ریوی مزمن، زنان باردار، مبتلایان به دیابت پیشرفته و کنترل نشده ، افراد تحت شیمی درمانی و مبتلا به سرطان وافرادی که دچارنقص سیستم ایمنی هستند توصیه می شود.

وی همچنین افزود: این واکسن مخصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا بوده و هیچ نقشی در پیشگیری از سرماخوردگی و گلودردهای چرکی باکتریال ندارد ضمنا بعد از تلقیح واکسن آنفلوانزا دو هفته طول میکشد تا ایمنی مطلوب در بدن ایجاد گردد.

 چگینی گفت: با توجه به محدودیت تولید واکسن آنفلوانزا تلقیح این واکسن مخصوص گروه‌های پرخطر یا در معرض خطر بوده و تلقیح آن برای افراد جوان وسالمی که دچار بیماری عمده مزمن یا مشاغل در معرض خطر نمی باشند ضرورتی ندارد  هرچند سایر افراد در معرض ابتلا نیز می توانند با مراجعه به داروخانه‌ها واکسن آنفلوانزا را از طریق بخش خصوصی تهیه کنند.

 رئیس شبکه بهداشت و درمان فیروزآباد در ادامه توصیه کرد: افراد مبتلا به بیماری یا مشکوک به بیماری از بوسیدن و دست دادن با یکدیگر جدا خودداری کنند. از هرگونه خود درمانی خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنند.


وی در ادامه افزود: مصرف آنتی بیوتیک در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری اصلا ضرورتی ندارد و بعضی از مبتلایان لازم است با تشخیص پزشک تحت درمانهای دارویی ویژه قرار گیرند.

 چگینی با تاکید بر این که شستشوی دستها با آب و صابون برای پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی یعنی استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و قرار دادن دستمال در کیسه پلاستیکی و سپس قرار دادن آن در سطل زباله اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.
نظرات بینندگان