فارس پیشتاز همیشگی حوادث ترافیکی؛
وضعیت بحرانی تلفات حوادث رانندگی در فارس/ مسئولان را از خواب زمستانی بیدار کنید!
استان فارس رتبه نخست تلفات ناشی از حوادث رانندگی را در کشور دارد در حالی که سنگ بنای آموزش رانندگی در این استان به درستی گذاشته نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی شیرازه؛ هر 30 دقیقه یک نفر بر اثر تصادف در ایران میمیرد و براساس اعلام مسئولان سوانح و تصادفات رانندگی سومین عامل مرگومیر در کشور است، که علاوه بر از بین رفتن سرمایههای انسانی هرساله هزینههای هنگفتی نیز صرف این حوادث میشود. ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت در شهریورماه امسال اعلام کرده که سالانه 39 میلیارد دلار از درآمد ملی ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دلیل حوادث و سوانح ترافیکی از بین میرود.
در این میان استان فارس همواره در حوادث ترافیکی پیشتاز بوده و بیشترین آمار فوت و مصدومیت را داشته است.
تصمیم های همایشی چاره ساز نیست!
تصمیم های همایشی چاره ساز نیست!
اینکه چرا فارس رکورددار تصادفات رانندگی در کشور و دارای مقام نخست فوتی در تصادفات است بارها در محافل رسانه ای و همایش ها و کنگره های علمی بررسی شده است، بارها متخصصان و صاحبنظرانی از حوزه های مختلف دانشگاهی و غیر دانشگاهی در کنگره علمی این مساله را بازگو کرده اند اما تغییر محسوسی در آمار نگران کننده تلفات جاده ای دیده نشده و این همایش ها خروجی در سطح جامعه نداشته است.
وزیر وارد می شود!
تیرماه امسال تصادفی در جاده شیراز-خرامه اتفاق می افتد و دختری 20 ساله فوت می کند؛پدرش از محل تصادف فیلم می گذارد و نشان می دهد که نا ایمن بودن آن قسمت جاده عامل تصادف و مرگ دخترش بوده است.وزیر وارد می شود!
بعد از گسترش و داغ شدن این کلیپ در فضای مجازی مسئولان به تکاپو می افتند که چه شده است.(که اگر کلیپ پخش نمی شد آب از آب تکان نمی خورد و مثل هزاران تصادف دیگر راحت از کنارش عبور می شد)
وقتی که معلوم شد قضیه حقیقت دارد، طبق روال همیشه مسئولان در اولین واکنش تکذیب می کنند و می گویند که ما کارمان درست است و علائم کافی بوده و هزاران نفر از اینجا عبور کرده اند و طوریشان نشده(انگار باید تمام عبور کنندگان بمیرند تا بفهمند مشکل دارند) و خلاصه تقصیر راننده بوده است.
بعد می گویند که اصلاً در یکسال اخیر در این جاده یک تصادف هم نداشتیم و یادشان می رود که در بهمن ماه در یک تصادف زنجیره ای در این جاده 1 کشته و چند زخمی بر جای ماند.
خلاصه اینکه پلیس وارد قضیه می شود و می گوید لااقل نصف تقصیر متوجه جاده نا ایمن بوده است.
در انتها هم مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان فارس از دستور ویژه وزیر راه برای رسیدگی به تصادف بزرگراه شیراز-خرامه خبر داد و گفت: تمام هشدارهای کاهش سرعت در این بزرگراه نصب شده و حدس میزنیم راننده به دلیل سرعت بالا نتوانسته وسیله نقلیه را کنترل کند.
رتبه نخست فارس در تصادفات
۲۲ مرداد ۱۳۹۸سرهنگ دهقانی فرمانده پلیس راه شمال استان فارس گفت: استان فارس در تصادفات جادهای رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار داشت: پلیس روزانه با ۱۰۷ تیم آشکار و ۲۶ خودرو کنترل نامحسوس اعمال و رفتار رانندگان را کنترل و در صورت نیاز از گشت هوایی در جادهها استفاده میکند.
استان فارس همواره در تصادفات جادهای رتبههای نخست کشوری را دارد که ایمننبودن جادهها یکی از دلایل این تصادفات و تلفات بالا است. اسفند 97 سازمان پزشکی قانونی کشور آماری از کشتهشدگان حوادث رانندگی ارائه کرد که نشان میداد استان فارس با یک هزار و 179 کشته در تصادفات 10 ماه سال یاد شده، بالاترین میزان تلفات را ثبت کرده است.
سرهنگ مصطفی عباسی، رئیس سابق پلیس راهور استان فارس نخستین و مهمترین عامل در تصادفات را خطای انسانی اعلام میکند و معتقد است که ابزارهای قهری مانند جریمه نمیتواند به صورت صددرصد در کاهش تصادفات موثر باشد.
وی بر آموزش فرهنگ رانندگی و ترافیکی تاکید دارد و تحقق این امر را موثرترین و ماندگارترین روش برای کاهش تصادفات و رانندگی صحیح ذکر میکند.
سنگ بنای نادرست
آموزش یکی از حلقههای مهم این زنجیره است که هرچند رئیس پلیس راهور استان فارس نیز به آن اشاره میکند اما در آموزشگاههای رانندگی این امر چندان مورد توجه قرار نمیگیرد. براساس بررسی خبرنگار تسنیم از آموزشگاههای رانندگی سطح شیراز تنها 12 جلسه یک ساعت و 45 دقیقهای برای آموزش رانندگی به متقاضیان در نظر گرفته شده که همین مدت نیز بنا بر تقاضای فرد متقاضی میتواند کمتر شود.
همچنین در این بررسی این امر مشخص شد که گاه با راهنماییهای مربی ممکن است تعداد جلسات آموزش به 12 جلسه نیز نرسد و سریعتر از این زمان مشخص شده متقاضی آموزش بتواند در امتحان رانندگی شرکت کند.
زمان یک ساعت و 45 دقیقهای یا 2 ساعت برای آموزش گذاشته میشود، اما گاه مربیان متقاضی را تشویق میکنند که در زمانی کمتر از زمان مقرر تنها یک یا دو نکته را که در قبولی آزمون رانندگی موثر است، آموزش دهند.
همچنین گاه برخی از متقاضیان به ویژه مردان همه 12 جلسه را شرکت نمیکنند اما با پرداخت کل هزینه، از سوی آموزشگاهها به گونهای فرمبندی میشود که گویی همه مراحل به صورت روال عادی گذرانده شده است.
برای آموزش صحیح رانندگی باید فرد در محیط عادی تمرین کند در صورتی که آموزشها اغلب در مناطق بدون ترافیک و خلوت است. با آموزش کنکوری و تمرین انتزاعی هیچ کس نمیتواند به درستی رانندگی یاد بگیرد.
به نظر میرسد که هر چند مسئولان از آموزش فرهنگ ترافیکی و رانندگی سخن میگویند اما پیش از آن باید سنگ بنای این امر که آموزش رانندگی است، درست و اصولی گذاشته شود. سنگ بنایی که کج گذاشتن آن دیوار را تا ثریا کج کرده و سبب شده که استان فارس رتبه نخست تلفات تصادفات را داشته باشد.
جان ناقابل مردم!و آخر همه این ماجراها تنها چیزی که می ماند نادیده گرفتن و بی ارزش دانستن جان مردم فارس است؛ مثل آن حادثه سیل که 21 فارسی و غیرفارسی به خاطر بی کفایتی جان دادند و بعد در گزارشی خنده دار با درصد بندی های مضحک از شهرداران زمان کریمخان زند تاکنون را در این حادثه مقصر اعلام داشتند و این یعنی تقصیرها را تقسیم کن تا آخر سر کسی خار در دستش نرود و خدا رحمت کند کشته شدگان را...
نظرات بینندگان