عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):
عزادار واقعی، اصلاحگر جامعه است
راسخی گفت: عزادار واقعی اصلاحگر جامعه است و وقتی بی حجابی، بدحجابی و منکری را در جامعه می بیند آمر به معروف و ناهی از منکر است چرا که حضرت خود یک آمر واقعی است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، ما باید نسبت به عاشورا و محرم نگاهی ترکیبی داشته باشیم و در کنار بعد عاطفی و مرثیه سرایی و مقتل خوانی، نگاهی تاریخی و تحلیلی نسبت به چرایی و چگونگی وقوع قیام عاشورا داشته باشیم و در واقع وعاظ و سخنرانان و مداحان در کنار بیان مصایب کربلا به تبیین درس ها و عبرت های عاشورا نیز اهتمام داشته باشند.
به تعبیر رسای رهبر معظم انقلاب باید از مشاهده صحنه عاشورا، درس عبرت گرفت و گرنه در ادامه راه و به ویژه بحث حمایت از جبهه حق و مقابله با جبهه باطل، دچار مشکل می شویم.
تاریخ کربلا و عاشورا حاوی نکات بسیار مهم و در عین حال ظریفی است که ما به عنوان یک شیعه و محب سیدالشهدا(ع) باید حتماً به آن ها توجه کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی راسخی عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: زمانی می توانیم عبرت های عاشورا را متوجه شویم که عاشورا را یک روز و یک واقعه ندانیم بلکه به آن به عنوان یک فراواقعه نگاه کنیم.
وی افزود: عاشورا یک دانشگاه بین المللی است و افراد وارد این دانشگاه شده و اساس و اصل مکتب آن، انسان سازی است.
راسخی تصریح کرد: انسان هایی نظیر بریر بن خضیر، حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه ها دانش آموخته ی همین دانشگاه هستند و در چهارده قرن می درخشند.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: زمانی عبرت های عاشورا درک می شود که ما آن را به عمق یک دانشگاه بین المللی فراتر از عصر جدید و عصر قدیم و در اعصار و قرون متمادیه ببینیم.
وی در مورد دلیل قیام امام حسین(ع) اظهار کرد: امام حسین(ع) وقتی متوجه شد که یزید حاکم شده و این فرد هیچ گونه مشروعیتی ندارد و اسلام در خطر است می فرماید "... إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی..." و در جایی دیگر می فرماید "... مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ..." یعنی بحث من، شخصی نیست و مثلی است و حکومت یزید مشروعیت ندارد.
راسخی افزود: افامام حسین(ع) با جهاد تبیین خود به ما آموخت وقتی میبینیم در جامعه ظلم می شود باید به پا خیزیم و انسان باید عزیزترین داشته ی خود را که در این دنیا، جان است در طبق اخلاص گذاشته و محضر خداوند متعال تقدیم کند.
این کارشناس مذهبی در خصوص رابطه مهدویت و عاشورا تصریح کرد: در مجالس عزاداری امام حسین(ع)، بدون شک دو پرچم سبز مهدوی و پرچم سرخ حسینی به هم گره خورده است و یاران حضرت سیدالشهدا، کنار امام حسین(ع) و حضرت مهدی قیام خواهند کرد.
وی بیان کرد: یکی از اسما و القاب حضرت صاحب الزمان(عج)، منتقم آل محمد(ص) است و انتقام جدش را میگیرد.
راسخی خاطر نشان کرد: زمانی که حضرت بقیه الله(عج) ظهور می کند جریانی همراه وی است و علاوه بر ۳۱۳ نفری که به عنوان فرمانده پا در رکاب حضرت هستند، جمعی نیز در رده پیاده نظام، سربازان و در رده های پایین تر از فرماندهی، اعوان و انصار و مومنین طول تاریخ هستند که به امام زمان(عج) ملحق شده و بحث رجعت نیز در اینجا مطرح است.
عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد: مجالس حسینی، انسان های با ایمان را پرورش داده و این افراد که عاشورایی هستند لشکر واقعی حضرت صاحب الزمان(عج) را تشکیل می دهند.
وی بیان کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) جریانی را به عمق تاریخ ایجاد کرد که روز به روز هم عمیق تر و دقیق تر انجام شده و رسالت خود را انجام می دهد.
راسخی در خصوص ویژگی های عزادار واقعی گفت: عزادار واقعی کسی است که عمق اهداف حسینی را درک کند و یکی از این اهداف مقاومت است.
وی تصریح کرد: شیعه ی امام حسین(ع) باید بداند که یک روز دشمن، نان، معیشت و اقتصادش را می گیرد و فشار و تحریم های بین المللی را در دستور کار قرار می دهد و در این حالت باید مقاومت کرده و تسلیم نشود.
راسخی افزوذ: از ویژگی های عزادار واقعی امام حسین(ع)، ایمان به راه حضرت سیدالشهداء(ع) و مقاومت در برابر دشمنان و عدم خضوع و کرنش در برابر ظالمین است.
وی بیان کرد: عزادار واقعی اصلاحگر جامعه است و وقتی بی حجابی، بدحجابی و منکری را در جامعه می بیند آمر به معروف و ناهی از منکر است چرا که حضرت خود یک آمر واقعی است و هدفش از قیام، امر به معروف بود.
راسخی ابراز کرد: عزادار واقعی کسی است که در محرم و هیات، بتواند به اندازه ای که توانش است برای سال بعد توشه بگیرد و همراه کاروان صبر و بصیرت، جلو رود.
وی با بیان اینکه دانشگاه عاشورا را بدون سازمان تبلیغات اسلامی زینبی نمیتوان تصور کرد گفت: حضرت زینب(س) به عنوان یک سازمان تبلیغات اسلامی در زمان جنگ روایت ها که میخواستند خارجی بودن و یاغی بودن را به حضرت سیدالشهدا نسبت دهند، راوی مظلومیت امام حسین(ع) شد.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: این کار حضرت زینب(س) بیانگر نقش بانوان در کربلا و عاشوراست و نشان می دهد که بانوان می توانند در انتقال مفاهیم عمیق، بنادین و اساسی حماسه ساز عاشورا باشند.
به گزارش شیرازه، واقعه کربلا حقیقتی است که ظرفیت تلفیق و تجمیع عقلانیت و عواطف انسانی را دارد و مهم نیز این است که مکتب سیدالشهدا(ع) به شیوه ای صحیح، عقلانی و علمی برای جامعه تبیین شود و در عین حال باید به بُعد عاطفی آن نیز عنایتی ویژه داشت و از هر بهانه ای برای بیان مصایب آل الله بهره لازم را بُرد.
اگر این گونه شد به یقین و در پرتو عنایات الهی و به برکت نام امام حسین(ع) خواهیم توانست اهداف متعالی دین را در راستای رشد و شکوفایی دنیوی و اُخروی بشر محقق سازیم و این گونه خدمتی هر چند ناچیز به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله (ع) داشته باشیم.
انتهای پیام/ر
نظرات بینندگان