کد خبر: ۱۶۵۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

هفتمین جشنواره مالک‌اشتر برگزار شد

جشنواره مالک‌اشتر هرساله و باهدف به نمایش گذاشتن اقدامات مثبت و مؤثر پایگاه‌ها برگزار می‌شود.

 به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«شیرازه»؛ هفتمین جشنواره مالک‌اشتر با حضور فرمانده ناحیه مقاومت بسیج احمد بن موسی(ع) عباس قره خانی، سردار یداللهی مشاور دفتر آیت‌الله دژکام و دیگر مسئولین در سالن اجتماعات آرامگاه سعدی برگزار شد. 

 

هفتمین جشنواره مالک‌اشتر برگزار شد

مشاور دفتر آیت‌الله دژکام: شهادت پرچم‌دار مقاومت شهید سید حسن نصرالله را تبریک و تسلیت عرض کرد و گفت: جشنواره مالک‌اشتر برنامه بسیار خوبی است؛ زیرا باید کسانی که کار می‌کنند مورد تشویق قرار بگیرند و دیگران را هم تشویق به انجام این کار کنند.

 وی ادامه داد: بهترین کاری که می‌شود در این راستا انجام شد برگزاری این نمایشگاه است؛ زیرا هر پایگاه کار خاصی که انجام داده است را به اشتراک می‌گذارد و باعث انتقال تجربه می‌شود.

  قره خانی فرمانده سپاه شرق شیراز مطرح کرد: جشنواره مالک‌اشتر هرساله در نمایشگاه‌های پایگاه‌های اسوه در سطح کشور برگزار می‌شود که در این نمایشگاه پایگاه‌های مقاومت بسیج فعالیت و اقدامات مثبت خود را در راستای پیش برد انقلاب اسلامی در انظار عمومی به نمایش می‌گذارند.

  قره خانی گفت: این کار باهدف الگوگیری و بست فعالیت‌های پایگاه‌ها و تعمیمشان با یکدیگر انجام می‌شود تا پایگاه‌ها بتوانند به ایجاد یک تمدن نوین اسلامی و جهانی دست پیدا کنند.

 مالک اشتر که بود؛

 مالک‌اشتر (با نام کامل مالک بن حارث نخعی)، یکی از صحابه علی بن ابی‌طالب بود.

 لفظ «اَشْتَر» نسبت به شخصی به کار می‌رود که پلک چشمش بازگردیده باشد، چون وی بر اثر ضربهٔ شمشیری در جنگ یرموک در سال ۱۵ هجری/۶۳۶ میلادی از ناحیه چشم آسیب دید، وی را «مالک‌اشتر» می‌گفتند.

 او یکی از سرسخت‌ترین مخالفان عثمان خلیفه سوم و شیوه‌های حکمرانی او بود که اعتقاد داشت جنگجویان باید از اموال فیء بهره‌مند شوند. بعد از یک درگیری در حضور حاکم کوفه سعید بن عاص در سال ۳۳ هجری/۴–۶۵۳ میلادی، مالک به همراه ده تن دیگر به شام تبعید شدند.

 معاویه آنان را پس از مدتی دوباره به عراق فرستاد؛ اما سعید بن عاص آنان را سوی حاکم حمص در جزیره (منطقه‌ای در مرز سوریه و ترکیه کنونی) فرستاد. با بالاگرفتن درگیری‌ها در کوفه، وی بلافاصله به کوفه بازگشته و در تحریک توده‌های مردم کوفه نقش مؤثری داشت.

 او در راس مبارزانی بود که مانع از بازگشت سعید بن عاص به کوفه شدند و ابوموسی اشعری را امیر خود می‌دانستند.

 انتهای خبر /224224

برچسب ها: شهدا ، مالک اشتر ، سعدی
نظرات بینندگان