کد خبر: ۴۸۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۲۶ آذر ۱۳۹۲
مدیر کل سازمان محیط زیست فارس:

عده‌ای برای توجیه پروژه‌های خود نمایندگان مجلس را واسطه می‌کنند/ نگرانیم تمام دشت‌های فارس ممنوعه اعلام شود

کارخانه روغن نباتی (نرگس شیراز) متعهد شده تا دو سال دیگر از شیراز خارج شود و هر سه ماه یک بار گزارش کارش را ارائه کند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، مدیر کل سازمان محیط زیست فارس ضمن بیان اینکه با بررسی کار‌شناسان محیط زیست از ۱۰۳ دشت فارس، ۷۰ دشت را ممنوعه اعلام شد، اظهار نگرانی کرد که به دلیل آلودگی ناشی از پسماند‌ها تمام دشت‌های فارس ممنوعه اعلام شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در جلسه شورای اداری استان فارس با اشاره به اینکه یکی از بندهای میثاق‌نامه دولت تدبیر و امید با ملت، پایبندی به حفظ محیط زیست بود، گفت: امید است با ترسیم راه علمی و خردمندانه با همکاری تصمیم‌سازان و مسئولین، محیط زیست از مسائلی که اکنون با آن دست به گریبان است نجات یابد.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین بحث استان بحث آب است، اظهار داشت: در استان فارس ۷۵ هزار حلقه چاه وجود دارد که ۶۰ هزار حلقه آن مجاز است و درخصوص برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز هم نگرانی وجود دارد. در نتیجه این وضعیت باعث شده که فارس در رتبه خوبی در بحث مدیریت منابع آبی قرار نداشته باشد.

مدیر کل محیط زیست فارس عدم تصفیه فاضلاب‌های خانگی را یکی از مشکلات سازمان محیط زیست فارس عنوان و تصریح کرد: فقط در شهرستان‌های اقلید، جهرم، شیراز و مرودشت تصفیه‌خانه وجود دارد. همچنین از جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری شیراز، تنها برای ۴۰۰ هزار نفر تصفیه‌خانه فاضلاب وجود دارد که در مقایسه با سایر استان‌ها مانند اصفهان تصفیه آب در شیراز بسیار کم انجام می‌شود.

ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه احیای تالاب‌های بختگان جزو دغدغه‌های استاندار فارس است، گفت: امروز تمام تقصیر‌ها به عهده خشکسالی که یک پدیده طبیعی گذاشته می‌شود در حالی که باید به معضل آب استان به عنوان یک چالش جدی نگاه کرد.

وجود ۹ کانون بحرانی ریزگرد در فارس

این مقام مسئول ضمن ارائه آمار تعداد روزهایی که در شیراز آلودگی هوا داشته‌ایم، گفت: در سال ۸۸، ۱۳۳ روز هوای شیراز آلوده بود یکی از دلایل آن ورود ریزگرد‌ها از مرزهای غربی کشور بود اما نباید از کانون‌های داخلی غفلت کرد زیرا از ۲۹ کانون، ۹ کانون بحرانی برای ریزگرد‌ها وجود دارد.

ابراهیمی کارنامی با تاکید بر مدیریت منابع آبی اعلام کرد: معضل آب به عنوان یک چالش در کشور محسوب می‌شود چرا که عدم مدیریت صحیح منابع آبی باعث شد تالاب‌های ده‌گانه فارس خشک و به کانون ایجاد ریز گرد‌ها و آلودگی هوا تبدیل شوند.

وی با اذعان به اینکه با توسعه و صنعت مخالف نیست، عنوان کرد: ما هم دغدغه ایجاد اشتغال را داریم اما نگاه ما این است که قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی، پیوست‌های زیست‌محیطی آن تهیه و مفاد آن رعایت شود زیرا باید در کنار توسعه به نگهداری محیط زیست هم توجه شود.

برای توجیه مکان و مسیر پروژه حتی نمایندگان مجلس را هم واسطه قرار می‌دهند

ابراهیمی کارنامی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون، پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور باید در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی آن‌ها به لحاظ زیست محیطی بررسی شود، اظهار داشت: متاسفانه اکنون گزارش زیست‌محیطی برخی پروژه‌ها پس از اجرا یا در مرحله اجرا ارائه می‌شود و ما را در برابر عمل انجام شده قرار می‌دهند و حتی گاهی برای توجیه مکان و مسیر پروژه نمایندگان مردم در مجلس را هم واسطه قرار می‌دهند که اینگونه گزارش‌ها نمی‌تواند مصداق ارزیابی باشد.

جنگل‌های زاگرس به سرعت خشک می‌شوند

مدیر کل سازمان محیط زیست فارس با اشاره به اینکه تنوع زیست‌محیطی در طبیعت یکدیگر را کنترل می‌کنند، خاطرنشان کرد: اکنون کنترل کننده سوسک چوبخوار درخت بلوط از بین رفته است. بنابراین جنگل‌های زاگرس به سرعت خشک می‌شوند و با توجه به شرایط زیست محیطی استقرار درخت در این مناطق بسیار سخت است در نتیجه شاهد خسارت‌های جبران‌ناپذیری هستیم.

وی ضمن اشاره به استقرار برخی صنایع آلاینده در شیراز، ابراز داشت: کارخانه روغن نباتی (نرگس شیراز) متعهد شده تا دو سال دیگر از شیراز خارج شود و هر سه ماه یک بار گزارش کارش را ارائه کند.

کارنامی با اذعان به اینکه خودرو‌ها و سوخت‌های ما استاندارد نیست، خاطرنشان کرد: با همکاری شرکت پالایش فرآورده‌های نفتی جایگاه عرضه سوخت استاندارد در شیراز را راه‌اندازی کردیم اما این سوخت برای توزیع به دست ما نرسید.

ابراهیمی‌کارنامی عنوان کرد: کارگروه کاهش آلودگی کلان شهر شیراز و استان فارس امروز به طور رسمی آغاز به کار کرده است.

گردشگری تاریخی ظرفیت‌های طبیعت‌گردی فارس را بلعیده است

وی ضمن اشاره به اینکه زیرساخت‌های طبیعت گردی در فارس آماده نیست و در این خصوص آگاهی بخشی نمی‌شود، اضافه کرد: گردشگری تاریخی، ظرفیت‌های طبیعت‌گردی فارس را بلعیده است که توجه ویژه به این بخش اشتغال زایی و درآمدزایی برای جوامع محلی را به دنبال خواهد داشت.
انتهای پیام/523/4
نظرات بینندگان