«خبر جنوب»؛ سومین روزنامه دریافت کننده بیشترین یارانه دولتی
به گزارش شیرازه به نقل از مهر؛ بر اساس فهرست نخست، 10 روزنامهای که بالاترین میزان یارانه دریافتی را به خود اختصاص دادهاند، به ترتیب عبارتند از: دنیای اقتصاد با 618 میلیون تومان، خبر ورزشی با 532 میلیون و 100 هزار تومان، خبر جنوب با 480 میلیون و 100 هزار تومان، هفت صبح با 276 میلیون و 700 هزار تومان، جمهوری اسلامی با 203 میلیون و 300 هزار تومان، شرق با 163 میلیون و 700 هزار تومان، آرمان امروز با 156 میلیون و 900 هزار تومان، اعتماد با 112 میلیون تومان، عصر ایرانیان با 112 میلیون و 200 هزار تومان و عصر مردم با 109 میلیون و 400 هزار تومان.
بر اساس فهرست دوم، 10 نشریهای (غیر روزنامهای) که بالاترین میزان یارانه دریافتی را به خود اختصاص دادهاند، به ترتیب عبارتند از: هفتهنامه سلامت با 76 میلیون و 60 هزار تومان، هفتهنامه صدا با 59 میلیون و 990 هزار تومان، هفتهنامه سیب سبز با 56 میلیون و 130 هزار تومان، هفتهنامه خانواده سبز با 51 میلون و 110 هزار تومان، دوهفتهنامههای راه زندگی و روزهای زندگی هر کدام با 48 ملیون و 880 هزار تومان، هفتهنامه آشپزی خانواده سبز و دوهفتهنامه مجله خانواده هر کدام با 47 میلیون و 920 هزار تومان، دوهفتهنامه کانون خانواده با 45 میلیون و 520 هزار تومان و هفتهنامه تجارت فردا با 39 میلیون و 830 هزار تومان.
فهرست کامل یارانه پرداختی به روزنامهها (3 ماهه اول 93) را اینجا و فهرست کامل یارانه پرداختی به نشریات؛ غیر روزنامهها (3 ماهه اول 93) را اینجا میتوانید مشاهده کنید.
ادارهکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی در خصوص فهرستهای مذکور، یادآوری نکات ذیل را ضروری دانسته است:
1) یارانههای پرداختی بر اساس «دستورالعمل نحوه پرداخت یارانه مطبوعات» مصوب «کارگروه توسعه مطبوعات» و برای شش ماهه دوم سال 92 به حساب نشریات زیر واریز شده است.
این دستورالعمل که در بهمن ماه سال 92 و با توجه به بازخوردهای دریافتی از فعالان رسانهای اصلاح و تکمیل شد، مبنای محاسبه و پرداخت یارانه در نوبت اخیر بوده است.
2) در این نوبت نسبت به نوبت قبلی (شش ماهه اول سال 92) اصلاحات زیر انجام گرفته است:
الف- ضریب حمایتی 30 درصدی برای نشریاتی با هشت گستره استانی (بند 12 دستورالعمل)
ب- ضریب حمایتی 30 درصدی برای نشریاتی با گستره شهرستان (بجز مراکز استان)
ج- حذف صفحات آگهی مازاد بر 30 درصد صفحات در محاسبات (بند 3 دستورالعمل)
د- ضریب کیفی برای تمامی روزنامهها (سراسری و غیرسراسری) بر اساس نظر کمیته موضوع بند 19 دستورالعمل
هـ- منظور کردن سقف حمایتی برای نشریات (بند 9 دستورالعمل)
3) مبانی محاسباتی هر یک از نشریات در جدول زیر آمده است تا چنانچه هر یک از این دادهها (تعداد شماره، تعداد صفحه، قطع و مجموع ضرایب حمایتی شامل نوع مالکیت، تعداد تذکر هیأت نظارت، اولویت جغرافیایی و ... ) اشتباه باشد، بلافاصله رسیدگی و اصلاح شود.
4) اداره حمایت آمادگی دارد تا 20 مهرماه جاری به صورت حضوری و با تعیین وقت قبلی به ابهامات صاحبان امتیاز پاسخ دهد تا در صورت اشتباه در دادههای محاسباتی، نسبت به رفع آن اقدام کند.
5) به منظور احترام به درخواست اکثریت صاحبان امتیاز، شمارگان آنها محرمانه تلقی شده و در جدول زیر نیامده است.
6) جدول تکمیلی نیز در ادامه جدول اصلی آمده است. از صاحبان محترم امتیاز تقاضا میشود اگر به هر دلیلی ارقام واریزی به حساب آنان با ارقام زیر مغایرت دارد، موضوع را به اداره حمایت اطلاع دهند. البته ممکن است به دلیل ترافیک مبادلات بانکی، مبالغ واریزی بعضی نشریات در دو نوبت صورت گرفته باشد که مجموع آن مساوی ارقام این دو جدول است.
7) با توجه به آنکه مجموع سهمیههای محاسباتی بیش از دو برابر اعتبار تخصیصی بوده است، مطابق بند 21 دستورالعمل، ضریب تعدیلی مساوی برای همه نشریات منظور شده است.
8) سهمیه نشریات با ترتیب انتشار فصلنامه، دوماهنامه و نشریات استانی، سالانه محاسبه و سهمیه دریافتی نوبت اول از آن کسر و سایر نشریات 6 ماه محاسبه شده است.
9) نشریاتی که سهمیه آنها کمتر از 5 میلیون ریال شده است، در این نوبت واریزی نداشتهاند و در حساب بستانکاری آنان منظور شده است تا با مرحله اول سهمیه سال 93 پرداخت شود.
10) از آنجا که رویکرد دولت، حمایت از بخش خصوصی است، یارانه نشریات دولتی و متعلق به عمومی در سال 92 بر اساس بند 5 دستورالعمل به نصف کاهش یافته و از سال 93 از فهرست یارانه مطبوعات حذف میشوند. ضمناً در نوبت حاضر نیز یارانه به مجلات دولتی یا متعلق به بخش عمومی تعلق نگرفته است.
11) مطابق بند 17 دستورالعمل، ملاک محاسبات، شمارههایی است که اعلام وصول شدهاند و نمیتوان شمارههای اعلام وصول نشده را در محاسبات وارد کرد اما با این حال، صاحبان امتیاز میتوانند با اصلاح فوری سوابق، یارانه این شمارهها را استثنائاً در نوبت اول سال 93 دریافت دارند. خوشبختانه با سامانه جدیدی که راه اندازی شده است، اعلام وصولها به صورت الکترونیکی انجام میگیرد و عدم تطابق شمارههای منتشره با اعلام وصول، موضوعاً منتفی خواهد شد.
12) از آنجا که اعلام وصول نشریات غیرسراسری و همچنین فصلنامهها با تأخیراتی مواجه بوده است، برای این دسته از نشریات ابتدا سهمیه کل سال 92 محاسبه شده است و باقیمانده، پس از کسر میزان دریافتی مرحله اول (پرداخت شده در آبان 92)، به حساب آنها واریز شده است. با این روش، ضریب ویژه حمایتی برای نشریات مناطق کم برخوردار (هشت استان) و نشریات محلی (تک شهر) عملاً برای شش ماهه اول آنها نیز منظور شده است.
13) از آنجا که در دولت یازدهم، تخصیص یارانه مطبوعات، منوط به تقاضا و پیگیری آنها نیست، فهرستها بر اساس «نشریات در حال انتشار» بسته شده است. لذا از کلیه صاحبان امتیاز نشریاتی که به هر دلیل نامشان در فهرست زیر نیست و در عین حال، نصاب شمارههای منتشره (موضوع بند 18 دستورالعمل) را گذراندهاند، تقاضا میشود به اداره حمایت اطلاع دهند.
14) محاسبات صفحات هر نشریه بر اساس معدل صفحات همه شمارههای آن نشریه است و محاسبه صفحات آگهی نشریهها (غیر روزنامهها) نیز به همین روش بوده است اما برآورد میزان آگهی برای روزنامهها بر اساس انتخاب 5 روز تصادفی بوده است. (به منظور دقت بیشتر، 5 روز انتخاب تصادفی برای همه روزنامهها یکسان بوده است).
15) مقایسه یارانه هر نشریه با نوبتهای قبلی همان نشریه، نادرست است زیرا اولاً مبنای محاسبات و ثانیاً حجم اعتبارات تغییر کرده است اما چنانچه بر اساس فرمول محاسباتی، تفاوت معنادار در مقایسه با نشریات مشابه مشاهده شود، قابل رسیدگی و جبران است و در حساب بدهکار یا بستانکار هر نشریه منظور میشود.
16) در سال 92 صرفاً ضراب کیفی روزنامهها توسط کمیته موضوع بند 19 دستورالعمل یارانه مطبوعات محاسبه شده بود و لذا ضریب کیفی برای عمده نشریات مساوی 1 است. ضرایب کیفی جدید نشریات (شامل روزنامهها و سایر نشریات) برای مرحله اول یارانه 93 به زودی اعلام میشود.
17) انتظار میرود برای مقایسه یارانه نشریات مختلف با یکدیگر و اظهارنظر درباره آن، اولاً مفاد دستورالعمل نحوه توزیع یارانه مطبوعات به دقت مطالعه شود و ثانیاً به همه شاخصها (قطع، صفحه، تعداد شماره، خصوصی یا غیرخصوصی بودن، ضریب کیفی، تعداد تذکرات هیأت نظارت بر مطبوعات، سقف تیراژ حمایتی و ...) توجه شود.
18) باید اذعان داشت با توجه به هزینههای بالای تولید، چاپ و توزیع مطبوعات، یارانه تخصیصی به آنان فقط تکافوی بخشی از هزینهها را میکند و امید میرود در سال 93 و با اتخاذ سیاستهایی (افزایش میزان یارانه، حذف نشریات دولتی از فهرست یارانه، توسعه اشتراک، رونق عمومی فضای اقتصادی کشور، عدالت در توزیع آگهیهای دولتی، فرهنگ سازی «اقتصاد رسانه» و سایر برنامههای این اداره کل که به کاهش «قیمت تمام شده» منجر میشود) شرایط اقتصادی مطبوعات بهبود یابد.