کد خبر: ۶۱۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۱۵ مهر ۱۳۹۳
رویترز گزارش داد

بانک‌های بین‌المللی علی رغم توافق ژنو علاقه‌ای به مبادله با ایران ندارند

بانک‌های بین‌المللی علی‌رغم مفاد توافق موقت ژنو از بیم تحریم‌های آمریکا از مبادلات انسانی با ایران امتناع می‌کنند.
مدیر عامل یکی از بانکهای ایرانی در مصاحبه با خبرگزاری انگلیسی رویترز از عدم همکاری بانک‌های بین‌المللی برای همکاری با ایران در مبادلات مرتبط با امور انسانی خبر داده است.

به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم؛ به‌موجب «طرح اقدام مشترک» که در سوم آذرماه سال جاری بین ایران و کشورهای 1+5 منعقد شد کشورهای طرف مذاکره با ایران متعهد شدند کانال مالی لازم برای تسهیل مبادلات مالی مربوط به خرید و فروش کالاهای انسانی را فراهم کنند.

علی‌‌رغم این توافقنامه، گزارش‌های مختلف حاکی از آن هستند بانک‌های بین‌المللی از بیم آنکه هدف تحریم‌های مالی دولت این کشور واقع شوند حتی برای انجام آن دسته از مبادلات بانکی که طبق توافق موقت ژنو بین ایران و 1+5 ممنوع نیستند نیز همکاری‌های لازم را به عمل نمی‌آورند.

چندی پیش پایگاه خبری المانیتور گزارشی در همین ارتباط منتشر کرده بود و خبرگزاری رویترز روز دوشنبه با تأیید این موضوع نوشته بانکهای غربی از بیم آنکه مانند «بی‌ان‌پی پاریبا» از فرانسه با جریمه‌های سنگین مواجه شوند حتی مبادلات مالی مربوط به خرید و فروش کالاهای انسانی را با ایران انجام نمی‌دهند.

بانک خاورمیانه که در تهران مستقر است از جمله بانک‌هایی است که با تمرکز بر مبادلات انسانی آغاز به کار کرده است. پرویز عقیلی، مدیر عامل این بانک در مصاحبه‌ای با رویترز می‌گوید مبادلات مالی مربوط به این بانک به سختی انجام می‌شوند.

آقای عقیلی می‌گوید: «انجام یک فرایند ساده مثل باز کردن استاد اعتباری برای واردات کالا، حتی کالاهای انسانی بسیار دشوار و طاقت‌فرسا شده است. بانکهای بین‌المللی نمی‌خواهند ریسک کنند. آنها می‌گویند اگر اتفاقی بیفتد با جریمه‌های سنگین روبرو می‌شوند. این اتفاق چیزی است که در 99 درصد از سیستم‌های بانکی خارج ایران دارد اتفاق می‌افتد.»

نظرات بینندگان