کد خبر: ۹۹۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵
تحلیلی بر لیگ فوتبال امسال نی‌ریز ؛

فوتبال نی‌ریز در مسیر سراشیبی

با نگاهی کلی‌ به فوتبال شهرستان نی ریز در دوره‌های گذشته، متوجه می‌شویم فوتبال نی‌ریز در مسیر سراشیبی قرار گرفته و اگر مسئولان بلند پایه ورزش و هیئت فوتبال چاره‌ای نیندیشند، در سالهای آتی همین تعداد اندک تیمها هم از شرکت در مسابقات انصراف می‌دهند و باید برای همیشه فاتحه این ورزش پر طرفدار را خواند.

به گزارش شیرازه  به نفل از نبض نی ریز؛ با پایان یافتن مسابقات لیگ فوتبال نی ریز و حواشی آن و اینکه دیگر مثل گذشته همه چیز از تب و تاب افتاده و حتی دیگر یک زمین چمن خوب هم در نی ریز وجود ندارد بر آن شدیم تا تحیلیلی بر اوضاع نابسمان این رشته در نی ریز داشته باشیم

حال مسابقات لیگ فوتبال نی‌ریز هم با همه کم و کاستیهایی  که داشت به پایان رسید و تیمها علیرغم اینکه بازیهای کمی انجام دادند، اما به دور از حاشیه نبودند.


در این بین باید نگاهی ویژه به مسابقات انداخت تا ببینیم تا چه اندازه مسئولین هیئت فوتبال در برگزار کردن مسابقات، آن هم در سطح «فقط شهرستان» تلاش کرده‌اند.


لیگ امسال بر خلاف سالهای قبل با تعداد تیمهای کمتری (شش تیم) برگزار شد، یعنی تقریباً با حدود ٤٠% افت نسبت به سال قبل.


با نگاهی کلی‌تر به فوتبال شهرستان در دوره‌های گذشته، متوجه می‌شویم فوتبال نی‌ریز در مسیر سراشیبی قرار گرفته و اگر مسئولین بلند پایه ورزش و هیئت فوتبال چاره‌ای نیندیشند، در سالهای آتی همین تعداد اندک تیمها هم از شرکت در مسابقات انصراف می‌دهند و باید برای همیشه فاتحه این ورزش پر طرفدار را خواند.


اکنون به نظر می‌رسد فقط باید دلخوش به پایه‌های این ورزش باشیم، که البته لازمه آن حمایت مستمر از این رده‌ها است. اگر پایه‌ها از لحاظ همه امکانات پشتیبانی نشوند، راه به جایی نخواهیم برد.


سیاست رؤسای اداره ورزش و جوانان، و هیئت فوتبال در مورد فوتبال نی‌ریز احیای دوباره و شناساندن آن به تمام استان و همچنین پرقدرت ظاهر شدن تیمهای نی‌ریزی در مسابقات استانی است، که می‌توان آن را بسیار خوب و مثبت ارزیابی کرد.


به گفته این دو مقام ورزشی، برای اینکه فوتبال نی‌ریز را دوباره احیا کنیم تا در سطح استان نامی از آن برده شود، باید هر ساله نماینده‌ای از این شهرستان در مسابقات استانی حضور داشته باشد. در نتیجه بنا را بر آن نهادیم تا فوتبال نی‌ریز را از همان پایه به استان معرفی کنیم تا در آینده نیز بتوانیم از همین سرمایه‌ها در تمامی مسابقات استانی و حتی کشوری استفاده کنیم.


اگر گفته‌های این دو مسئول محقق شود و سیاست آنها به نتیجه برسد، می‌توان امیدوار بود که در آینده چراغهای فوتبال نی‌ریز در فارس سبز شود و دوباره فوتبال نی‌ریز را از قدرتهای استان فارس برشمرد.


اما نمی‌توان کمبود امکانات را نادیده گرفت.

اول آن که زمین چمن مناسب و استانداردی برای برگزاری مسابقات در سطح استان نداریم، زمین شماره دو فقط در حد زمین تمرینی محسوب می‌شود و نمی‌توان زیاد روی عمر چمن و کیفیت آن حساب کرد، باید به حال زمین شماره یک فکری کرد، زمینی که زمانی تیم پرآوازه برق شیراز در آن مقابل آزادی مسابقه داد و همچنین شاهد برگزاری بازی جام حذفی کشور بین دو تیم آزادی و نماینده مشهد در آن بودیم.


دوم آنکه از پروژکتورهای ورزشگاه به غیر از جای خالی آن، چیزی باقی نمانده و با توجه به اینکه مسابقات لیگ در گرما انجام می‌شود،پس باید روی نور ورزشگاه هم تعمیرات اساسی انجام شود تا تیمها بتوانند در دمای مناسب به تمرین بپردازند و و حتی امکان برگزاری مسابقات در شب هم وجود داشته باشد. کما اینکه تمرینات دو تیم نونهالان استعدادهای درخشان و نوجوانان منتخب هیئت فوتبال که هر دو درکوران مسابقات لیگ برتر استان هستند، بعضاً در دمای ٤٠+ برگزار می‌شد.


سوم آنکه به وضعیت رختکن تیمها و داوران رسیدگی شود تا بازیکنان بین دو نیمه کنار زمین قرار نگیرند و به شکل زیباتری وارد زمین مسابقه شوند.


اینها همه بخشی از مشکلات موجود در فوتبال نی‌ریز است؛ این مسائل در فوتبال دنیای امروز کاملاً پیش پا افتاده محسوب می‌شود، اما ما هنوز نتوانسته‌ایم از عهده برطرف کردن آن برآییم.


کشور قطر که شاید به اندازه استان کرمانشاه هم نباشد، میزبان جام جهانی ٢٠٢٢ خواهد بود و تمامی ورزشگاه‌های خود را به مجهزترین امکانات حال حاضر تجهیز کرده است، در حالی که هنوز ما رختکنی مناسب برای استراحت بازیکنان بین دو نیمه نداریم.


امیدواریم روزی شاهد برطرف شدن این مشکلات در فوتبال شهرستان باشیم، البته اگر واقعاً بخواهیم فوتبالمان پیشرفت داشته باشد.


قضاوتهای لیگ

در لیگ امسال شهرستان نی‌ریز، به مانند سالهای گذشته باز هم دیده می‌شد که داوران مورد هجوم مربیان، سرپرستان و بازیکنان برخی تیمها قرار می‌گرفتند.


همان طور که ممکن است بازیکنان در بازیشان روز خوب و بد داشته باشند، باید این را هم مد نظر قرار داد که داوران نیز از این قائده مستثنی نیستند.


ممکن است در یک بازی سنگین یک داور مرتکب چندین اشتباه شود که شاید گاهی در روند بازی نیز تأثیر بگذارد، ولی  به معنای آن نیست که از عمد بخواهد به سود یا ضرر تیمی سوت بزند. در چنین شرایطی، اعتراض باید از مجاری قانونی صورت گیرد، نه از کنار و یا درون زمین و با ایجاد تشنج.


از سویی دیگر، این رئیس کمیته داوران است که مشخص می‌کند کدام داور باید برای کدام بازی قضاوت کند و هیچ تیمی هم نباید به نحوه انتخاب داوران معترض باشد.


اما از طرفی مسئولان کمیته داوری نیز باید نسبت به انتخاب داوران در بازیهای مختلف خوب عمل کنند و تشخیص دهند از چه داورانی برای چه نوع بازیهایی استفاده شود.


ممکن است یک داور در یک بازی پر برخورد برای کنترل بازی، از کارتهای خود زیاد استفاده نکند؛ اما داوری دیگر در صحنه خطایی ساده، براحتی به بازیکن خاطی کارت زرد نشان دهد.



از آنجایی که در فوتبال نی‌ریز و حتی ایران، داوران گاهی مورد انتقاد قرار می‌گیرند، رئیس کمیته داوران می‌بایست هفته‌ای یک بار با داوران جلسه‌‌ برگزار کند و درمورد بازیهای پیش رو، با آنان صحبت نماید تا داوران بتوانند با آمادگی روحی و روانی مناسب کار قضاوت را انجام دهند.

نظرات بینندگان