کد خبر: ۹۹۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵
مدیر جهاد کشاورزی نی ریز خبر داد:

نی ریز قطب تولید پسته استان فارس می شود

مدیریت جهاد کشاورزی نی ریز از پتانسیل بلقوه بخش کشاورزی در نی ریز در تولید پسته و سالانه شاهد صادرات این محصول به بازارهای داخلی و خارجی هستیم.
به گزارش شیرازه، امسال بیش از  12 هزار تن پسته خشک از باغات شهرستان نی ریز برداشت و به بازارهای داخلی و خارجی صادر شد.

داریوش طهماسبی مدیر جهاد کشاورزی نی ریز اظهار داشت: شهرستان نی ریز بعنوان قطب تولید پسته و بزرگترین تولید کننده محصول پسته در استان فارس مطرح است و سالانه  مقدار قابل ملاحظه ای از این محصول به بازار های داخلی و کشورهای خارجی صادر می شود.

وی گفت: حدود 20 هزار هکتار از اراضی شهرستان نی ریز به کشت پسته اختصاص دارد که از این مقدار بیش از 17 هزار هکتار مثمر و مابقی غیر مثمر است و در زمان برداشت حدود 250 هزار نفر روز اشتغال ایجاد می کند.

طهماسبی ادامه داد: متوسط برداشت پسته در هر هکتار باغ مثمر و در شرایط عادی  یک تن پسته خشک می باشد که متاسفانه به دلیل سرما زدگی ، خشکسالی ، وجود آفات و امراض ، امسال با کاهش تولید 30  درصدی ، حدود 12 هزار و 300  تن محصول پسته تا پایان مهرماه  برداشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز با اشاره به پتانسیل های موجود در مناطق مختلف شهرستان برای تولید پسته گفت: در سالهای اخیر بدلیل کاهش سطح آبهای زیرزمینی وافت کیفی آب در مناطق مختلف ، بسیاری از باغداران شهرستان با احداث باغات پسته به تولید این محصول روی آوردند و شهرستان را همچنان در رتبه اول تولید پسته در استان فارس نگه داشته اند.

وی افزود: در شهرستان نی ریز ارقام مختلف پسته نظیر اکبری، احمدآقایی، کله قوچی  و اوحدی  تولید می شود که بمنظور فرآوری این محصول ، تعداد 14 واحد ترمینال ضبط و فرآوری تمام مکانیزه ی پسته در نقاط مختلف شهرستان مجوز تاسیس و بهره برداری گرفته و در حال فعالیت هستند.

طهماسبی با اشاره به مشکلات تولید پسته در شهرستان نی ریز گفت: علاوه بر معضلات خشکسالی ، پایین بودن قیمت محصول برداشت شده علی رغم امیدواری به افزایش قیمت و نیز بارگیری و خروج این محصول هنگام برداشت به شهرها و استانهای همجوار از مشکلات تولید پسته در نی ریز است که با احداث صنایع تبدیلی بزرگ در شهرستان توسط سرمایه گذاران علاقمند ، علاوه بر رونق اقتصادی ، محصولات فرآوری شده با نشان و برند منطقه ی تولید محصول ،  به بازارهای خارجی صادر خواهد شد.


منبع: نبض نی ریز
نظرات بینندگان