کد خبر: ۱۰۰۲۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵
آغاز سال زراعی در شهرستان بوانات؛

خشکسالی مهمترین علت بی میلی کشاورزان بوانات به کشت مکانیزه

فصل کاشت محصولات زراعی در شهرستان بوانات هر ساله از نیمه مهرماه آغاز و تا نیمه آبان ماه ادامه می یابد.

به گزارش شیرازه به نقل از  حرف رسا کاشت محصولات شتوی در شهرستان بوانات از اوایل مهرماه تا اواخر آبان ماه به طول می انجامد، که با توجه به سنتی بودن کشاورزی در این شهرستان حدود 35 درصد از کار کاشت این محصولات به صورت مکانیزه انجام می گیرد.


محمود دهقانیان کارشناس مکانیزاسیون شهرستان بوانات ضمن اعلام این خبر به خبرنگار ما گفت: در حال حاضرشهرستان در بخش مرکزی و مزایجان دارای 5 دستگاه بذرکار کودکار می باشد که کار کاشت انواع بذور ریز و درشت ازجمله: گندم ، جو ،کلزا، ترتیکاله و... را انجام می دهدکه در سال زراعی جدید یک دستگاه جدید به ناوگان کاشت اضافه گردیده و در حال انجام کاشت محصولات شتوی می باشند.

دهقانیان در مورد کارکرد این دستگاهها اضافه کرد: استفاده از دستگاه بذر کار کودکار در مزارع این شهرستان بسیار لازم و ضروری است و یکی از راههای سوق کشاورزی از حالت سنتی و معیشتی به کشاورزی مکانیزه استفاده از ابزار آلات روز کشاورزی می باشد.

وی افزود: مزایای کشت با این دستگاه نسبت به روش سنتی به شرح ذیل می باشد:

1- کاهش مصرف انرژی یا سوخت و استهلاک ماشین آلات

2- کاهش میزان بذر مصرفی .( در روش سنتی 350-250 کیلو بذر در هکتار برای گندم مصرف می شود و در کشت با کودکار بذر کار 200-180 کیلو بذر.)

3- کاهش تعداد عملیات کاشت.(در روش مرسوم کار کاشت 3الی 5 نوبت تردد تراکتور در سطح مزرعه در حالی که در روش کم خاک ورزی با دو بار تردد دستگاه خطی کار توام با کودکار و خاک ورز مرکب کار کاشت انجام می گیرد)

4 - یکنواختی در سبز شدن بدلیل عمق مناسب کاشت بذور

5 - بدلیل عمق مناسب بذور یخ زدگی (سرمازدگی) در بذور کمتر اتفاق می افتد و کاهش تعداد بوته های سبز نشده در سطح مزرعه کاهش می یابد

6 -در روش خطی کاری کنترل علف های هرز راحت تر است.

7 - با کاهش ترفیک مزرعه ای (تردد ماشین آلات کشاورزی) ، باعث کاهش فشردگی در ایجاد لایه های خاک می شود .

8 -به دلیل اینکه کلیه بذر ها در یک عمق مناسب قرار می گیرند با انجام اولین آبیاری ( خاک آب ) می توان تراکم سبز قابل قبولی را در واحد سطح به دست آورد.

9 - بدلیل عمق مناسب ، انرژی مصرف شده بذر جهت سبز شدن کاهش می یابد در نتیجه بوته قوی حاصل می شود .

کاشناس مکانیزاسیون جهاد کشاورزی بوانات خشکسالی را یکی از مهمترین عوامل بی میلی کشاورزان بواناتی برای کشت صنعتی عنوان کرد و اظهار داشت: استفاده از ادوات مدرن مکانیزه و حرکت به سمت مکانیزاسیون باعث پیشرفت بخش کشاورزی، افزایش محصول ، کاهش هزینه و درنهایت سود بیشتر کشاورزمی شود.








نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵
0
اگر کل کشتهای گندم در کشور مکانیزه بشه چه اتفاقی فقط در زمینه صرفه جویی در مصرف بذر میشه مسئولان با تمام قوا وارد کار بشن