کد خبر: ۱۰۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵

جایگزینی برای کتاب نخواهد آمد/مسئولین ازکتاب غافل هستند

تجربه جهانی نشان می دهد كه رشد و توسعه تمدنها، ریشه در رشد فكری و فرهنگی هر جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ كتابخوانی در جوامع، نمی توان به رشد هیچ تمدنی دل خوش كرد.

یاد آن روزها بخیر، آن روزهای که به جای گوشی های هوشمند و چرخیدن در شبکه های مختلف اجتماعی، روی تابِ گوشه حیاط چرخ می خوردیم و به جای گوشی های هوشنمد کتاب در دست می گرفتیم و تا ساعت ها محو خواندن آن می شدیم، یاد شب های بلند پاییز و زمستان بخیر که همه دور کرسی جمع می شدیم و پدربزرگ حافظ می خواند و شاهنامه.

اما این روزها دیگر نه خبری از حافظ و شاهنامه است نه از کرسی و پدربزرگ، این روزها همه ما در کنار هم هستیم اما تنها، چرا که این روزها هر کدوم از ما یک همراه هوشمند و پر زرق و برق داریم که حتی فرصتی برای کتاب در دست گرفتن نداریم چه برسد به مطالعه، ولی با این همه بازهم کسانی هر چند اندک از همین گوشی های هوشمند کمک می گیرند و به وسیله آن به مطالعه می پردازند هرچند گوشی سرد نمی تواند انتقال دهنده گرمای ورق های کتاب باشد و بوی ناب آن.

جایگزینی برای کتاب نخواهد آمد/مسئولین ازکتاب غافل هستند

به گزارش شیرازه، علیرغم رشد رسانه های گوناگون جمعی تاكنون هیچ رسانه ای نتوانسته است نقشی را كه كتاب در رشد تمدنها داشته است،ایفا کند، بنابراین نمی توان براحتی از نقش تاثیر گذار کتاب گذشت، هرچند این روزها و با توسعه وسایل ارتباط جمعی از جمله واتس آپ، تلگرام، اینستاگرام، توییتر و دیگر شبکه های مجازی که به راحتی در دسترس همه افراد قرار دارد شاید رغبت و تمایلی به خواندن کتاب نباشد.

در همین راستا و در هفته کتاب استان فارس، خبرنگار شیرازه با حضور در میان مردم نظرات آنها را درباره کتابخوانی و مطالعه کتاب جویا شده که در ادامه تقدیم همراهان همیشگی می شود.

شهروند آگاه و شهروند زنده کیست؟

یکی از شهروندان که فروشنده لوازم یدکی وسایل گرمایشی و سرمایشی است، می گوید: شهروند آگاه شهروندی است که نسبت به محیط اطراف خود آگاهی و اطلاعات دارد،شهروندی که با استفاده از وسایل ارتباط جمعی از قبیل روزنامه، تلویزیون، رادیو می تواند آنچه که نیاز دارد را به دست آورد هرچند نقش کتاب از دیر باز تاثیر گذار بوده است.

آقای انصاری با بیان این که کتاب وسیله ای است که توسط افراد متخصص، باتجربه و آگاه نوشته می شود، ادامه می دهد: کتاب را افرادی به وجود می آورند که در مورد مسائل خاصی تحقیق کرده اند و آن را مکتوب کردند که مردم با خواندن آن آگاهی لازم را به دست می آورند.

وی با اشاره به این که اصلا وقتی برای مطالعه کتاب ندارد،اضافه می کند: تمام روز را درگیر کار هستم اما در زمینه کاری خودم تا حدودی مطالعه دارم که بتوانم به مردم پاسخگو باشم.

جایگزینی برای کتاب نخواهد آمد/مسئولین ازکتاب غافل هستند

سهم ما از کتاب فقط خرید کتاب های درسی و کمک درسی است

مادری میانسال همراه با فرزند نوجوانش قصد ورود به یک کتاب فروشی دارد که از او درباره کتاب و مطالعه می پرسم،لبخندی می زند و می گوید: سهم ما از کتاب فقط خرید کتاب های درسی و کمک درسی برای فرزندان است.

خانم زمانی که خانه دار است، ادامه می دهد: واقعا وقتی برای مطالعه ندارم چون که تمام وقتم صرف کارهای منزل و رسیدگی به امور فرزندان صرف می شود.

وی همچنین به دلایل پایین بودن مطالعه در جامعه اشاره و اضافه می کند: قیمت بالایی کتاب ها یکی از دلایل کم بودن سرانه مطالعه در جامعه است که اگر این قیمت ها کاهش پیدا کند، قطعا تمایل به مطالعه نیز افزایش پیدا می کند.

جایگزینی برای کتاب نخواهد آمد/مسئولین ازکتاب غافل هستند

هیچ چیزی نمی تواند جایگزین لمس کردن ورق های کتاب شود

حسابدار یکی از کتابفروشی های شیراز با بیان این که هیچ چیزی نمی تواند جایگزین لمس کردن ورق های کتاب شود،تاکید می کند: آن احساس خوشایند و لطیفی که در لمس وررق های کتاب وجود دارد و همچنین بوی ناب کتاب با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست.

خانم شریف با ساعت کاریش در کتابفروشی اشاره و اضافه می کند: روزانه 8 ساعت با کتاب سر وکار دارم که در اوقات بیکاری از مطالعه کتاب غافل نمی شوم.

وی ادامه می دهد: انتشاراتی ها، کتابفروشی ها و همه کسانی که در امر کتاب فعالیت دارند باید با برنامه ریزی مردم را به سمت مطالعه ترغیب و تشویق کنند که کاهش قیمت کتاب، تبلیغات و اختصاص فضا یا مکان های برای امانت دادن کتاب، می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

خانم شریف، می گوید: کسانی که دغدغه کتاب دارند نباید فقط به هفته کتاب بسنده کنند و تنها در این هفته یادشان بیاید که باید به مطالعه و کتاب توجه کنند، بلکه باید در همه اوقات و لحظه ها به آن فکر کنند.

هر روز با کتاب یک روز خاطره انگیز است

کتابدار یکی از کتابفروشی های شیراز با بیان این که بیشتر کسانی که به این مکان می آیند به دنبال کتاب های درسی و کمک درسی هستند، می گوید: کتاب های غیر درسی از جمله رمان ها متقاضی زیادی ندارد.

خانم زارع ادامه می دهد: یکی از دلایلی که باعث می شود عموم مردم به کتاب و کتابخوانی تمایلی نشان ندهند، قیمت های کتاب است که اگر تمهیداتی اندیشه شود تا این قیمت ها کاسته شود مردم هم اقبال و توجهی بیشتری می کنند.

وی به طرح تخفیف اشاره می کند و اضافه می کند: تابستان گذشته طرحی در کتابفروشی های شیراز اجرا شد بنام طرح تخفیف به مدت یک ماه برگزار شد که تخفیف 20 درصدی باعث شد این طرح با استقبال زیادی از طرف مردم رو به رو شود.

خانم زارع بهترین خاطره خود را در رباطه با کتاب اینگونه بیان می کند: هر روز که در این کتابفروشی هستم و ساعاتی را با آنها می گذارنم واقعا خاطره انگیز است.

جایگزینی برای کتاب نخواهد آمد/مسئولین ازکتاب غافل هستند

سخن پایانی

با توجه به صبحت های مردم،به نظر می رسد مسئولان امر فرهنگی استان باید با اقدامات و برنامه ریزی های دقیق و کارشناسی شده امکان مطالعه در مکان های عمومی را برای مردم فراهم کند تا مردم با صرف کمترین هزینه بتوانند نیازهای خود را از کتاب به دست آورند.


انتهای پیام/

نظرات بینندگان