کد خبر: ۱۰۰۳۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵

برداشت طلای سرخ از مزارع زعفران بوانات/تولید بیش از 30 کیلوگرم زعفران از مزارع شهرستان بوانات

کارشناس زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی بوانات گفت: امسال بیش از 10 هکتار از اراضی شهرستان بوانات زیر کشت زعفران رفته که امید می رود در سالهای آینده این روند رشد بیشتری داشته باشد.

به گزارش شیرازه به نقل از  حرف رسا، برداشت زعفران از 10 هکتار اراضی زیر کشت این گیاه دارویی و کم آب در شهرستان بوانات آغاز شد.

با توجه به بروز خشکسالی در شهرستان بوانات و لزوم تغییر الگوی کشت، تاکنون اقدامات زیادی در زمینه جایگزینی گیاهان کم آّب و مقاوم به جای گیاهان پرآب صورت گرفته و توسعه و ترویج این گیاهان کم آب در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی قرار گرفته است، یکی از این گیاهان زعفران می باشد.

جهانبخش هاشمی کارشناس باغبانی شهرستان بوانات در مورد ترویج وتوسعه کشت زعفران گفت: زعفران با داشتن الگویی متفاوت نسبت به سایر گیاهان زمانی شروع به فعالیت می نماید که سایر گیاهان در حال وارد شدن به خواب زمستانه به فاز خاموشی می باشند، در این موقع از سال آب به اندازه کافی وجود دارد و همزمان بودن این فعالیت با فصل پاییز و شروع بارندگی عملا نیاز زعفران به آب کاهش می یابد و در ادامه فصل رشد در اردیبهشت ماه و با پایان یافتن بارندگی ها و گرم شدن هوا و با آغاز حیات سایر گیاهان به فاز خاموشی فرو رفته ودر فصل گرم سال نیازی به آب ندارد و این چرخه ادامه می یابد گویی که زعفران تنها درمان این خشکسالیها است.

هاشمی در ادامه افزود: همچنین مقرون به صرفه بودن کشت و کار زعفران، مقاومت داشتن به عوامل محیطی، آفات و بیماریها، قابلیت کشت در اکثر اراضی، نیاز غدایی کم،فصل رشد کوتاه، سودآوری و ارز آوری مناسب، اشتغال زایی ،خاصیت انبار داری، قابلیت کشت توام با درختان؛ از علل و عوامل توسعه زعفران می باشد و از معایب زعفران را می توان هزینه اولیه زیاد دانست که دلیل و عامل اصلی عدم توسعه سریع آن می باشد.

وی به افت تولید زعفران بوانات نسبت به سالهای قبل اشاره کرد و اظهار داشت: امسال باتوجه به گرم بودن هوا در ابتدای فصل پاییز و نبود بارندگی و تاخیر در آب اول زعفران، برداشت نیز نسبت به سالهای قبل با تاخیر انجام می شو د و پیش بینی می شود تا پایان برداشت میزان 30کیلو گرم زعفران از مزارع این شهرستان برداشت گردد.

هاشمی همچنین به کشاورزاان بواناتی توصیه کرد: توصیه می شود با توجه بحران خشکسالی در شهرستان ازکاشت گیاهان پرآب اجتناب نمایند و با کاشت گیاهان کم توقع مثل گیاهان دارویی، زعفران و سایر گیاهان مرتعی بومی، بتوانیم ازاین گذرگاه خشکسالی به سلامت عبور نمائیم.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵
0
ممنون از اطلاع رسانی

واقعا این طلای سرخ هست که از کنار اون به راحتی میگذریم درامد خوبی داره نسبت به زحمتی که داره