کد خبر: ۱۰۰۶۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵

فعالیت های قرآنی درفارس علیرغم ظرفیت بالا و عظیم قرآن ناچیز است

علیرغم فعالیت‌های که در زمینه قرآنی در استان صورت گرفته امّا قرآن در ظاهر که همان بها دادن و فراهم ‌کردن زمینه برای بهره‌مندی همگان است، مهجور واقع شده است.

فعالیت های قرآنی درفارس علیرغم ظرفیت بالا و عظیم قرآن ناچیز استبه گزارش شیرازه، شورای توسعه فعالیت های قرآنی استان فارس که آیت الله ایمانی امام جمعه شیراز عهده دار مدیریت آن هستند،دبیری آن بر عهده اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان فارس است که معاون قرآن و عترت آن درباره فعالیت های قرآنی در استان درگفتگو با شیرازه به فعالیت های انجام شده این شورا اشاره کرد و گفت: شورای توسعه فعالیت های قرآنی استان، صرفا براساس نظر مدیران اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی تشکیل نشده است بلکه با همدلی و مشارکت سایر نهادها و ادارات تشکیل شده است.

سید مجتبی میردهقان ، به اعضای شورای توسعه فعالیت های قرآنی استان اشاره کرد و ادامه داد: نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی، اداره کل میراث فرهنگی،هئیت عالی کانون مساجد،دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم قرآنی، جهاد دانشگاهی، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان صدا وسیمای جهموری اسلامی ایران مرکز فارس، سازمان آموزش و پرورش، و... از اعضای این شورا هستند.

وی با بیان اینکه همه دغدغه این معاونت این است که برنامه های قرآنی را در استان عملیاتی و بومی سازی کنیم و بر اساس نیازهای استان گام برداریم، ابراز داشت: هم اکنون بیش از 85 موسسه قرآنی که دارای مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هستند،همچون سایر دستگاه ها و ادارات مشغول آموزش و حفظ قرآن کریم به متقاضیان هستند.

میردهقان به برنامه های سال گذشته معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با کمک و همراهی سایر دستگاه ها و ادارات اشاره کرد و گفت: درماه مبارک رمضان سال 94 وطی 10 روز -از میلاد امام حسن مجتبی (ع) تا شهادت حضرت علی (ع)- که بنان دهه نور رحمت نامگذاری شده بود، برنامه های متنوع و مختلف قرآنی برگزار شد.

وی مهمترین برنامه های اجرا شده در دهه نور رحمت( جشن رمضان 94) را نشست های علمی با موضوعات: فرق و مذاهب،نجوم، ادبیات و قرآن کریم، نمایش فیلم های کوتاه دینی، هنرهای تجمسی با موضوعات قرآنی به صورت زنده، خوشنویسی به صورت زنده،20 نمایش تعزیه و تئاتر خیابانی، 15نمایش عروسکی ویژه کودکان، دولت قرآن که هر روز یک جزء قرآن کنار آرامگاه حافظ قرائت می شد و... بیان کرد و افزود: همه این برنامه ها با همدلی و مشارکت دیگر دستگاه ها و ادارات انجام شد.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش همچنین به برنامه های قرآنی اجرا شده در سال جاری اشاره کرد و ابراز داشت: اولین برنامه قرآنی سال جاری برگزاری مسابقات قرآنی دانشگاه های علمی – کاربردی استان فارس و همچنین اجرای برنامه های ماه مبارک رمضان بود که در19 شهرستان نمایشگاه قرآن برگزارشد.

میردهقان با بیان این که به جای نمایشگاه قرآن رویکردی جدیدی را دنبال کردیم، بیان داشت: باهمراهی و همکاری یکی از هنرمندان حوزه قرآنی اقدام به برگزاری نمایشگاه گنجینه قرآنی کردیم که این نمایشگاه در طول ماه مبارک رمضان در هتل شیراز، در شورای شهر، در دادگاه های عمومی و خانواده، اداره کل آموزش و پرورش و یکی دو ایستگاه در قطار شهری و همچنین مجتمع توانبخشی نرجس شیراز این نمایشگاه برپاشد.

وی به دیگر برنامه های انجام شده ادر ماه مبارک رمضان امسال اشاره کرد و ادامه داد:محفل انس با قرآن با همراهی تولیت مسجد احمدبن موسی (ع) هر روز توسط اساتید قرآنی و همچنین مسجد آقا باباخان برای عموم مردم و محفل انس با قرآن در مسجد شهرک امام حسین(ع) شریف آباد و حسینیه شازندو برای خواهران از دیگر برنامه های این ماه بود.

میردهقان با اشاره به برنامه های موسسات قرآنی در استان ابراز داشت: برخی از موسسات قرآنی فعال در استان فارس در زمینه مشاعره، سبک زندگی ایرانی و اسلامی و هنرهای تجسمی مشغول ارائه خدمات به متقاضیان علاقمند به قرآن هستند، که از سال آذرماه 94 تاکنون 800 میلیون ریال به موسسات قرآنی کمک مالی شده است.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی سخنانش به آزمون الکترونیکی کارکنان دولت در زمینه قرآن و عترت اشاره و تصریح کرد: به غیر از آموزش و پرورش که آزمون کارکنان آن در دی ماه برگزار می شود، سایر ادارت و دستگاه ها بیش از 4هزار و 700 نفر ثبت نام کرند که آزمون آنها در 19 آبان ماه برگزار شد که 28 ساعت آموزشی برای آنها حساب می شود.

میردهقان با تاکید بر کمبودها و کاستی ها در زمینه های قرآنی در استان، خاطر نشان کرد: در حوزه قرآن و عترت استان یا کار زیادی نشده یا قرآنیان تمایل به رسانه ای کردن فعالیت های خود ندارند و ترجیح می دهند چراغ خاموش حرکت کنند که این موضوع ممکن است این ذهنیت را به وجود آورد که کار انجام نمی شود.

به گزارش شیرازه، ظرفیت قرآن آن ‌قدر عظیم و ضرورتش آن‌چنان بالا است که همه کارها و فعالیت‌ های صورت گرفته تاکنون، یک درصد جزئی نسبت به آنچه که باید انجام بشود هست؛ بنابراین برای رفع این کمبود ها و مهجوریت ‌زدایی از قرآن باید به طور گسترده وارد عمل شد و زمینه را برای بهره‌مندی همگان فراهم کرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
بهزاد
United States of America
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵
0
آخیش یک نفس راحت کشیدم!! ما را باش که فکر می کردیم فعالیت قرآنی انجام نمی شود!! خدا را شکر که فضای شهر و فعالیت های ارشاد فارس اینقدر رنگ بوی دینی دارد!!..... آقای شیرازه هر کسی قیمتی دارد و رگ خوابی. متاسفم